Mycket jobbig bok.. ?

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 27 augusti 2002, 17:57

Eddings sätt att skriva är så mycket annorlunda....läste dom där böckerna om Riddar Spjuthök och hans fåniga äventyr i Den Gömda staden....tappade bort mig efter att en barngud hade blivit prinsessa, sen blivit två olika personer varav den ena blev en ädelsten?

Fläsket
Medlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 april 2002, 01:42
Ort: Mjölby

Inlägg av Fläsket » 27 augusti 2002, 20:34

Sagan om ringens allra tråkigaste moment är detdär födelsedagskalaset i början, men sedan får boken lite mer fart.
Sagan om de två tornen blir det röjigare och Konungens återkomst är mangel från början till slut.

Har läst trilogin något tjog gånger och hoppar alltid över de första 200 sidorna till denna dag.

Av någon anledning så tycker jag dock väldigt mycket om Silmarillion trots det mycket lägre tempot och de långa stycken där det inte "händer något".


Belgarionböckerna har jag läst. (Första bokserien iallafall. En jaha-upplevelse.
Polgaras synnerligen otrevliga beteende fick mig att utbrista: "Conan, kom tillbaka! Allt är förlåtet!"

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 28 augusti 2002, 12:45

:) Det märks att man tycker om olika saker! Anledningen till att jag gillar "Ringen" är för att den inte bara hänger sig åt "röj" och "mangel".

Men smaken är som baken, och det är ju tur att Tolkien kan tillfredsställa många!

Trippad kick
Medlem
Inlägg: 373
Blev medlem: 27 juli 2002, 18:43
Ort: fattar inte?!

Inlägg av Trippad kick » 28 augusti 2002, 16:13

Jag satt och pratade med en kompis som hade läst Lotr(iaf. en bit) han sa att han tyckte att boken var väldans trög eftersom det inte var tillräckligt med "dödande och slag" i den. Personligen tycker jag inte att en bok blir bättre för att mer folk dör i den, mer blod spills. Utan det jag gillar med Tolkiens värld är att han faktiskt lyckats med att bygga upp en väldigt detaljerad och fin värld. Älskar många av kapitlerna som säkert många andra anser tråkiga :D

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem
Inlägg: 828
Blev medlem: 8 juni 2002, 22:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Eowyn » 28 augusti 2002, 19:42

jag håller för tillfället på att läsa Belgarionböckerna...fast det är nog mer för att jag inte kan läsa Tolkien mer...tänkte att man inte ska läsa trilogin 5 gånger på ett år...hehe...man måste ju variera sig lite! fast jag måste då säja att Tolkien är mücket bättre!!!

Fläsket
Medlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 april 2002, 01:42
Ort: Mjölby

Inlägg av Fläsket » 28 augusti 2002, 20:20

år skylla på min Preussisk-Östgötska blodtörst eller något åt det hållet...


:lol:

Beleg Strongbow
Medlem
Inlägg: 96
Blev medlem: 6 augusti 2002, 19:28
Ort: Doriath

Inlägg av Beleg Strongbow » 4 september 2002, 21:02

Måste bara sticka emellan å säga att det var det skönaste namnet jag sett Fläsket!! KLOCKRENT! 8)

Gurthang
Medlem
Inlägg: 215
Blev medlem: 5 april 2002, 17:39
Ort: Växjö

Inlägg av Gurthang » 5 september 2002, 15:03

Jag tycker nog att Sagan om Ringen är den bästa av de tre...eller kanske inte föresten...
Äh, jag kan inte avgöra! :?

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 6 september 2002, 18:05

The Fellowship of the Ring är helt klart bäst i hela trilogin...historien klingar av lite i Two Towers och Return of the King men dom är fortfarande asbra!

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 6 september 2002, 18:49

Mycket svårt val, jag tror jag tycker att Sagan Om Ringen och Sagan Om Konungens Återkomst är bäst. Första därför att den är så härlig, så mysig, och man liksom inte vet om allt, och sista därför att det är mycket Frodo-Sam i den.

Användarvisningsbild
Gandalf
Medlem
Inlägg: 142
Blev medlem: 27 april 2002, 15:37
Ort: Arda

Inlägg av Gandalf » 6 september 2002, 23:11

Jag tycker att de två tornen är den bäste boken!!
jag vet inte varför men, så är det!!

Elrohir
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 1 september 2002, 19:58
Ort: Södra Sandby, Skåne
Kontakt:

Inlägg av Elrohir » 7 september 2002, 11:44

Jag måste medge att första gången som jag själv läste LotR, så tyckte jag att den var väldigt seg, och att mycket action hade uteblivit ur böckerna.
Men efterhand som man läser flera olika sorters författare, och man mognar som person, tror jag att man lär sig att uppskatta mer komplexa böcker.
Jag har själ en väldigt god vän till mig, som anser att Tolkien inte la ner tillräckligt med tid på att gestalta hur personerna tänker och funderar, och därför tycker hon att boken inte ger henne det där lilla extra.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 7 september 2002, 15:11

Första gången jag läste Sagan om Ringen höll jag på att dö uttråkad innan den där svarta ryttaren kom in i bilden...

Användarvisningsbild
Gandalf
Medlem
Inlägg: 142
Blev medlem: 27 april 2002, 15:37
Ort: Arda

Inlägg av Gandalf » 8 september 2002, 02:43

Jag lånade Sagan på biblan och läste ca:70 sidor Sen var jag besatt,
Jag tyckte inte att den var seg eller jobbig nån stans...
Kort sakt, Världens bästa Bokserie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Enligt mig..

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 8 september 2002, 10:24

Dessutom är det ju inte en bokserie....

Skriv svar