filmfel

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 8 mars 2004, 21:08

Ärligt talat, direkta oegentligheter i filmerna finns det gott om, även om alla inte är direkta logiska absurditeter som exemplket med pippin o repen, men tillräckligt långt ifrån grundstoryn för att utgöra ett ittitationsmoment för inbitna tolkienfantaster som jag.

Jag tänker exempelvis på Faramirs irrationella beteende i TTT, Gandalfs "andeutdrivning" av Saruman ur Theoden kropp, eller för att inte tala om PJ´s uppenbara idiotförklaring av Gimli, Merry och Pippin.
Den här tråden handlar om rena filmtabbar, och inte om förändringar från film till bok. Sådana diskussioner kan exempelvis hållas här...

Användarvisningsbild
Aragorn
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 20 september 2004, 18:34
Ort: Midgård

Inlägg av Aragorn » 25 september 2004, 19:50

har hittat några fel i Lotr filmerna: 1. När brödraskapet kommer till Argonath så har båda statyerna sina utsträckta händer på samma sida men sen när man ser statyerna på avstånd så har den ena statyn sin utsräckta hand på höger sida och den andra på vänster sida. 2. I scenén när Gandalf faller med balrogen i TTT och han ska ta Glamdring så tar han sitt svärd i spetsen och inte på handtaget!

fungrim
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 september 2004, 19:02
Ort: Spegelns andra sida

Inlägg av fungrim » 26 september 2004, 15:58

Aragorn skrev:har hittat några fel i Lotr filmerna: 1. När brödraskapet kommer till Argonath ...
Hm. Kolla också springade-orcher-bredvid-floden-klipped i samma veva. Legolas märker något och tittar över vilken axel? Ooops.

Användarvisningsbild
Tolvis
Medlem
Inlägg: 39
Blev medlem: 18 augusti 2004, 12:15
Ort: Sthlm

Inlägg av Tolvis » 26 september 2004, 16:48

Ojoj.. Kan inte vara lätt att kolla på film med er. Snacka om att vara observanta! :o

Martinus
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: 11 november 2003, 19:52
Ort: Göteborg

Inlägg av Martinus » 26 september 2004, 21:16

fungrim skrev:
Aragorn skrev:har hittat några fel i Lotr filmerna: 1. När brödraskapet kommer till Argonath ...
Hm. Kolla också springade-orcher-bredvid-floden-klipped i samma veva. Legolas märker något och tittar över vilken axel? Ooops.
Jag tror inte det är meningen att Legolas ska se dem där. Jag tror det är ett slags parallellt berättande -- tittarna får se orkerna knata fram genom skogen; Legolas anar att det är fara å färde och ser sig om i största allmänhet. Men han märker egentligen inget konkret.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 12 april 2005, 03:11

Tror också att Legolas anade/hörde med sina känsliga sinnen, men utan att faktiskt se.


Mitt exempel blir de välbepansrade och väldisciplinerade ork-krigare. Och så kommer Rohans lättpansrade rytteri till undsättning och rider chock med Gandalf i täten.

Orkarmen hinner bilda front och fäller ner en skog av lansar och diverse stötverktyg.

Här blev jag störd. I verkligheten hade orkerna utan vidare vunnit här. Inget rytteri kan bryta igenom en väldisciplinerad mur av fotsoldater som håller stånd med en skog av stötvapen... Och om infanteriet tom är bepansrad och välövad - ingen chans alls för rytteriet, ingen chans alls.

Filmmakarna hade kunnat sluppit fadäsen om ryttarna kommit i ett överraskande anfall bakifrån - innan orkerna hunnit bilda front. Eller rent av om orkerna hade slagits av panik och börjat fly...

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: 8 mars 2004, 17:02
Ort: Linköping

Inlägg av Halifírien » 12 april 2005, 19:08

Jaja, men alla såg ju att Gandalf viftade med sin stav så att ryttarna omgjärdades av heligt ljust och fick omänskliga krafter. PJ och verkliget - ingen vidare kombination.

(Självklart håller jag med mig, har bara en dålig vana att bli ironisk så fort samtalet handlar om lotr-filmerna). :)

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 22 september 2006, 12:10

Kolla på Imdb.com så hitter ni mer fel

Användarvisningsbild
Halbarad
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 februari 2004, 14:41
Ort: Uppsala

Inlägg av Halbarad » 28 oktober 2006, 01:08

det är för mycket för att nämnas att ogentigheter som det blev kallat. Man kanske borde ge ut en bok med ALLA fel för att känna sig riktigt nöjd så kan man skicka den till P J o hoppas att han bryter ihop o gråter för att han inte lyckades göra en tillräckligt bra film enligt flera fans. ( ingen annan skulle säkerligen kunnat göra en bättre film)

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Inlägg av gunship » 2 november 2006, 15:10

jo, jag! men den skulle alldrig kunna bli publicerad därför att man måste ge ut den i 30 delar, och att budgeten behöver vara 300 miljarder och att filminspelningen komer ta 10 år, och därför så ändrar alla karaktärerna utsenende

Användarvisningsbild
Halbarad
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 februari 2004, 14:41
Ort: Uppsala

Inlägg av Halbarad » 9 november 2006, 22:17

men med dagens operations bord kanske det skulle gå?

Skriv svar