Quiz: Tolkien
-
Hwergelmer
- Medlem
Eh, jo det får du rätt för. Namnet var kanske liiiite felstavat. När dvärgarna anföll Moria för att hämnas Thrórs död, så mötte de tillslut orkerna i ett avgörande slag vid Azanulbizar. Under detta slag blev Thorin av med sin sköld, och värjde sig istället med en ekgren (vad han nu fick den ifrån). Slaget slutade med att orkerna besegrades grundligt, men istället för att invadera själva Moria traskade dvärgarna hem igen.
Hwergelmers fråga.
Hwergelmers fråga.
-
Hwergelmer
- Medlem
-
Hwergelmer
- Medlem
Hmm, jag är lite osäker på den här frågan, men jag ska ändå försöka. Det är tråkigt när quizen stannar upp.
Huan talade första gången till Lúthien, när hon hade tillfångatagits av några av Fëanors söner. Han hade tänkt ut en flyktplan åt henne.
Andra gången talade han till Beren, och gav honom lite råd om någonting, minns inte exakt vad. Det var förmodligen någonting om Lúthien.
Tredje gången han talade var också till Beren, när de båda låg döende efter att ha stridit med Carcharot. Då sa han väl mest farväl.
Jag vet att mina svar är lite luddiga, men jag har inte läst böckerna på något år eller så.
Huan talade första gången till Lúthien, när hon hade tillfångatagits av några av Fëanors söner. Han hade tänkt ut en flyktplan åt henne.
Andra gången talade han till Beren, och gav honom lite råd om någonting, minns inte exakt vad. Det var förmodligen någonting om Lúthien.
Tredje gången han talade var också till Beren, när de båda låg döende efter att ha stridit med Carcharot. Då sa han väl mest farväl.
Jag vet att mina svar är lite luddiga, men jag har inte läst böckerna på något år eller så.
Svaret är bra nog =)
Den andra gången var faktiskt den gången när han hade en plan (vampyr och varghudar som förklädnad tror jag) som inte mindre än ledde till att Beren och Luthien snodde några av Silmarilerna av Morgoth.
Det gick ju bra och de hade nog fått alla om inte Angrist, tror jag den heter, pajade (ödet?) och de fick bara med sig ett antal.
Den andra gången var faktiskt den gången när han hade en plan (vampyr och varghudar som förklädnad tror jag) som inte mindre än ledde till att Beren och Luthien snodde några av Silmarilerna av Morgoth.
-
Hwergelmer
- Medlem
-
Hwergelmer
- Medlem
-
Hwergelmer
- Medlem
-
Lordbaldur
- Medlem