SILMARILLION - FILM???
-
Trippad kick
- Medlem
Har faktiskt provat på scouting, inget för mig. Det var så fasansfullt tråkigt, tror jag gick i trean då(på lågstadiet alltså)..blä
*sätter en gås i halsen*Man ska väl inte gå på scouter för att träffa gossar? Vart håller världen på att ta vägen.... :-)jag e scou å jag e stolt över det!!! man träffar en del söta pojkar...
Hehe. Jag har sett på för mycket komediserier, när jag sitter ensam ibland så säger jag roliga saker och väntar på att 'publiken' ska börja skratta...
Som i somras cyklade jag förbi något scout-möte och 'hostade' ut:
-offer!, och började sen garva ensam, och nu senast idag började jag skratta åt mig själv när jag gick ensam. Trodde jag i alla fall tills jag såg kärringen bredvid mig...
Hjälp mig Bullen.
Som i somras cyklade jag förbi något scout-möte och 'hostade' ut:
-offer!, och började sen garva ensam, och nu senast idag började jag skratta åt mig själv när jag gick ensam. Trodde jag i alla fall tills jag såg kärringen bredvid mig...
Hjälp mig Bullen.
- Jesusmoma
- Medlem
- Kontakt:
- Flikkan
- Medlem
- Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)
Varför måste alltid allting vara så jävla (ursäkta ordvalet) kommersiellt?Kan man helt enkelt inte göra en serie av Sagan Om Ringen utan att den ska dra en massa annan publik än Tolkienfanatiker? Dessutom är det väldigt många som läst Tolkien, så den skulle iallafall få höga tittarsiffror. Tolkien skrev inte böckerna för att tjäna pengar, han skrev för att han älskade att skriva, han älskade orden, han älskade språk. Stör mig så otroligt mycket på denna jävla kommersiella värld, när ska folk fatta att det finns viktigare saker i livet än att vara miljonär?!
Ditt inlägg innehåller många poänger, men det är trots allt så att en film/TV-serie baserad på Sagan om Ringen skulle kosta (och har kostat) en himla massa pengar att göra. En viss typ av film och TV går att göra utan en enorm budget, men jag skulle definitivt vilja påstå att dit hör inte Tolkienbaserade alster.Varför måste alltid allting vara så jävla (ursäkta ordvalet) kommersiellt?Kan man helt enkelt inte göra en serie av Sagan Om Ringen utan att den ska dra en massa annan publik än Tolkienfanatiker? Dessutom är det väldigt många som läst Tolkien, så den skulle iallafall få höga tittarsiffror.
Jag måste säga att jag hellre ser en kommersialiserad version, med stor budget, än en liten kultig version utan pengar. (Jag skulle i och för sig gärna se en sådan också!) Jag tycker dock att PJ inte har fallit för de värsta kommersiella fällorna (Sam som tjej, Merry & Pippin sammanslagna till en person) utan gjort en typisk Peter Jackson-film baserad på Tolkiens bok.
Och, Flikkan, hur många som än har läst Sagn om Ringen så är vi Tolkienfans en droppe i havet. Jag skulle gärna se en 10 timmar lång "Fellowship" (och säkert du också), men inte skulle vi räcka till, tyvärr!
Sant. Men det är trots allt oändligt mycket billigare att skriva en bok än att göra en film. För en bra bok behövs bara papper och en sketen skrivmaskin. Och visserligen skrev han inte boken främst för att tjäna pengar, men däremot sålde han filmrättigheterna av den anledningen, så någon extrem-idealist var han nog inte, snarare pragmatiker.Tolkien skrev inte böckerna för att tjäna pengar, han skrev för att han älskade att skriva, han älskade orden, han älskade språk.
- Flikkan
- Medlem
- Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)
Nej, jag tror inte heller att det skulle bli så bra utan en bra budget, som ju te.x PJ hade. Men varför ska man alltid få tillbaka pengarna? Visst förstår jag att folk vill tjäna pengar på det de gör, men om jag te.x gjorde filmen (vilket i sig är omöjligt men bara ett exempel..) så hade jag väl snarare gjort den för att jag älskar böckerna och inte för att tjäna pengar. PJ älskar väl böckerna med antar jag, men varför måste ha då tjäna några miljarder hit och dit eller vad det nu rör sig om.En viss typ av film och TV går att göra utan en enorm budget, men jag skulle definitivt vilja påstå att dit hör inte Tolkienbaserade alster.
Håller med Flikkan.
Vad jag egentligen vill se är några riktiga brittiska karaktärskådespelare i huvudrollerna, sedan så struntar jag i hur liten budgeten är eller om orcherna kutar runt i papier-mache-masker. Huvudsaken för mig är att en eventuell Silmarillion-film känns brittisk, vilket PJ:s ringen-version tyvärr inte gör. När allt kommer omkring var ju Tolkien en mycket brittisk författare.
Får jag bara det kan jag stå ut med att Hoberna spelades av utklädda barn och att dvärgarna spelades av riktiga dvärgar. Vad jag vill se är böckernas innehåll, inte en massa specialeffekter a la sönderfallande trappor.
Vad jag egentligen vill se är några riktiga brittiska karaktärskådespelare i huvudrollerna, sedan så struntar jag i hur liten budgeten är eller om orcherna kutar runt i papier-mache-masker. Huvudsaken för mig är att en eventuell Silmarillion-film känns brittisk, vilket PJ:s ringen-version tyvärr inte gör. När allt kommer omkring var ju Tolkien en mycket brittisk författare.
Får jag bara det kan jag stå ut med att Hoberna spelades av utklädda barn och att dvärgarna spelades av riktiga dvärgar. Vad jag vill se är böckernas innehåll, inte en massa specialeffekter a la sönderfallande trappor.
Först Flikkans inlägg:
Och sen *p*s:
Du får inte glömma att det inte är PJ:s egna pengar som utgjort budgeten till dessa filmer, utan New Line Cinema. Dessutom tycker jag du inte inser vilken enorm risk de tog, i och med att de lät PJ 1) göra hela 3 filmer (något som inte alls var självklart) och 2) filma hela klabbet på en gång. Det har sagts, och det stämmer nog, att hade dessa filmer floppat hade det inneburit New Lines konkurs (eller i alla fall nästintill). Filmerna gjordes alltså utan nån egentlig säkerhet om att det skulle gå runt.Men varför ska man alltid få tillbaka pengarna? [...] PJ älskar väl böckerna med antar jag, men varför måste ha då tjäna några miljarder hit och dit eller vad det nu rör sig om.
Tyvärr är det här den typen av inställning alla "konstnärer" får möta i sin vardag. Som aktiv sångare/musiker/arrangör är det inte helt ovanligt att man får höra "jamen, vas skoj för dig att få hålla på med din hobby... nämen, ska du ha betalt också? räcker det inte med att det är roligt?". Hela idén är fullkomligt absurd, enligt min mening.Visst förstår jag att folk vill tjäna pengar på det de gör [...] så hade jag väl snarare gjort den för att jag älskar böckerna och inte för att tjäna pengar.
Och sen *p*s:
Inte jag. En av anledningarna till att jag älskar Tolkiens bok är det faktum att det känns som att kliva in i en helt ny värld, som är lika realistisk som vår. Med hobbitar (!!!) spelade av utklädda barn, som klättrar omkring i Hagsätraskogen skulle åtminstone inte jag transporteras till Midgård!Får jag bara det kan jag stå ut med att Hoberna spelades av utklädda barn och att dvärgarna spelades av riktiga dvärgar.
Tycker att den känns betydligt mer brittisk än amerikansk, men snarare som något helt annorlunda (kanske Nya Zeeländsk...)Huvudsaken för mig är att en eventuell Silmarillion-film känns brittisk, vilket PJ:s ringen-version tyvärr inte gör.
Det beror ju förstås på vad man menar med "karaktärsskådespelare", men sist jag kollade var Ian McKellen, Ian Holm, Sean Bean, Dominic Monaghan, Billy Boyd, Orlando Bloom, John Rhys-Davies & Christopher Lee britter.Vad jag egentligen vill se är några riktiga brittiska karaktärskådespelare i huvudrollerna