Första gången.....

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 28 maj 2004, 08:52

Jag menar att ingen förälder eller unge någonsin brytt sig om gränserna. Även dom som satt gränserna och "vakterna" på bion måste tycka gränserna är löjliga!

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 28 maj 2004, 09:58

Fast om det är 15-årsgräns så kommer väl inte personer under 15 år in, även om de har föräldrar med sig, jag tror det är så i alla fall...

/A

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 28 maj 2004, 11:01

Jag tycker att åldersgränser är bra. Alternativet skulle ju nämligen vara att svenska "censurnämnden" (eller vad den kan tänkas heta) skulle gå in och klippa i filmer... Sånt gjordes förr i Sverige (i Scarface bl.a., om jag inte minns fel) och görs fortfarande i vissa delar av världen.

Mycket bättre med åldersgräns.

Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 28 maj 2004, 12:32

Men allvarligt 15 år! Jag tycker det är alldeles för mycket! Sverige är så mesiga när det gäller sådana grejor som åldersgränser! Men nu borde vi inte prata om det...

Nayya
Medlem

Inlägg av Nayya » 28 maj 2004, 12:55

Bara jag som vill göra om filmerna så som det var i böckerna och istället göra sex filmer (visst är LotR indelad i sex böcker?)? Sen tycker jag det är upp till föräldrar att avgöra om ens barn ska få se en film eller inte...

Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 28 maj 2004, 14:25

Nja jag tror varje del hade blivit tråkig då! Varje del skulle innehålla så lite. Men visst skulle man kunna komma närmare boken om man gjorde på det viset. Visst är boken indelad i sex böcker, fast ändå tre på samma gång...

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 28 maj 2004, 14:46

Eller en film på 10 timmar... :lol:

/A

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem

Inlägg av Eowyn » 29 maj 2004, 15:36

jag vill minnas att vi har haft den här diskussionen om åldergränsen innan...någon som vet var den finns?

Användarvisningsbild
Darius
Medlem

Inlägg av Darius » 30 maj 2004, 11:03

ecthlion
Ny medlem

Inlägg av ecthlion » 18 juni 2004, 19:57

Vi läste den i helklass på skolan och jag fortsatte att läsa den själv och sen fortsatte jag att läsa sagan om ringen, sagan om de två tornen, sagan om konungens återkomst,bilbo,de förlorade sagornas bok 1 och 2, ringen värld, sagor från midgård och silmarillion.

Användarvisningsbild
jimPeMelin
Medlem
Kontakt:

Jag känner igen mig i Halfírien

Inlägg av jimPeMelin » 23 juni 2004, 15:49

Jag känner igen mig i Halfíriens beskrivning av hur han(?) började läsa.
Min mor köpte Narniaböckerna när jag var runt 9 år ('79). Jag läste igenom dessa böcker under några år och ungerfär samtidigt läste jag Bilbo, Gilllis Bonde och Smeden & Stjärnan.
Sagan om Ringen såg jag sedan i Bakshis tecknade version 1982 och började genast läsa boken eftersom filmen slutade så tvärt. Böckerna lånade jag först på Biblioteket i Säter där jag bodde, men sedan köpte vi alla tre volymerna till familjebiblioteket.

Jag började Läsa Silmarillion efter att ha läst Härskarringen andra gången runt 1985 men orkade inte färdigt. Då upptäckte jag också att andra jämåriga hade läst SoR och älskat den. Jag började också spela rollspel och då både MERP (Middle Earth Roleplaying) och svenska SoR rollspelet.

Jag försökte läsa Sagor Från Midgård och Ringens värld i samma veva och på nåt sätt lyckades jag traggla mig igenom alla dessa och även Silmarillion runt 1990 vilket ökade min förståelse för Midgård nåt oerhört. Jag hittade också Fonstads Atlas to ME som blev mitt favoritverk om Tolkiens världar. Jag läste också Carpenters Tolkienbio och ordnade därefter runt 1994 en utställning om Tolkiens Arda, dess historia och folkvandringar och större personligheter. Detta gav mig också några föreläsningar jag höll på Jax-skolan i Borlänge. Jag har fått höra från massa kids (dom är väl en 25 år nu idag ;-) att det fick dem att läsa SoR.

1996 läste jag Lord of the Rings, The Hobbit och The Silmarillion för första gången på originalspråk. Sedan hände väl inget särskilt förrän filmerna skapade den senaste hypen då jag plöjde igenom alla böckerna igen och dessutom köpte History of Middle Earth serien i 13 band som jag nu har hunnit med fem böcker i.

Nu väntar jag med spänning på nyöversättningen.

fyffes
Medlem

Inlägg av fyffes » 27 juni 2004, 11:07

Jag läste Bilbo och Första i triologin före första filmen. Det kom sig av att jag hade hört talas om böckerna och tänkte "dehär måste jag läsa någon gång". Jag ville också läsa boken före filmen...

Skriv svar