Orcher?
En liten fråga jag funderat över, eftersom orcher bara är förvridna alver...
Borde inte då även de vara odödliga?
Eftersom de från början var skapade av Iluvatar och sen fyllda med Morgoths magi borde de väl oxå vara ganska svåra att handskas med för säg en vanlig människa? Men som det framstår i böckerna så verkar deras enda styrka vara i att dom alltid är många.
Men iofs så skulle hjältarna inte vara fullt så heroiska om det var svårt för dom att slå ihjäl ondskans kreatur...
Dunlänningarna blev ju förflyttade av de styrande i Gondor för att ge plats åt nordmännen som tack för deras hjälp. Bör då inte dessa Dunlänningar vara Numenoraner dom med?
Det står i böckerna att så vitt Gandalf vet så är det så. Och Gandalf har ju inte för vana att ha fel.
Skillnaden var att Uruker är halvorcher halvmänniskor.
Som det verkar hade inte Sauron Uruker alls.
Dom snedögda sydlänningarna som ställer till problem för Frodo i Bri fick jag uppfattningen att dom var dom mest människolika av Uruk-haierna.
Kanske Uruk-hai uppblandat med människa?
Eftersom de från början var skapade av Iluvatar och sen fyllda med Morgoths magi borde de väl oxå vara ganska svåra att handskas med för säg en vanlig människa? Men som det framstår i böckerna så verkar deras enda styrka vara i att dom alltid är många.
Men iofs så skulle hjältarna inte vara fullt så heroiska om det var svårt för dom att slå ihjäl ondskans kreatur...
Dunlänningarna blev ju förflyttade av de styrande i Gondor för att ge plats åt nordmännen som tack för deras hjälp. Bör då inte dessa Dunlänningar vara Numenoraner dom med?
Det var Saruman som avlade fram Urukerna.Den stegrande kamelen skrev:Var det bara Saruman som hade Uruk-Hai, medan Saurons motsvarande kritter bara kallades Uruker? Var det i så fall någon skillnad mellan dessa två orchgrupper? Var det Sauron eller Saruman som "förädlade fram" Uruk-Hai?
Det står i böckerna att så vitt Gandalf vet så är det så. Och Gandalf har ju inte för vana att ha fel.
Skillnaden var att Uruker är halvorcher halvmänniskor.
Som det verkar hade inte Sauron Uruker alls.
Dom snedögda sydlänningarna som ställer till problem för Frodo i Bri fick jag uppfattningen att dom var dom mest människolika av Uruk-haierna.
Kanske Uruk-hai uppblandat med människa?
Igen !
Denna fråga har varit uppe här på forumet flera gånger tidigare, så den som vill ha detaljer får söka upp de gamla inläggen. En sammanfattning:
Uruk/Uruk-hai är en storväxt form av orcher som Sauron skapade.
Saruman korsade orcher/uruker med onda människor och fick fram halv-orcher, sådana som användes i Bri och Fylke.
Uruk/Uruk-hai är en storväxt form av orcher som Sauron skapade.
Saruman korsade orcher/uruker med onda människor och fick fram halv-orcher, sådana som användes i Bri och Fylke.
att orcher en gång varit alver är väl något som inte är säkert, utan bara en av många teorier..Rama skrev:En liten fråga jag funderat över, eftersom orcher bara är förvridna alver...
men varför skulle de oxå vara odödliga? som sagt, de är juh förvridna..
förresten...hur lång livstid har egentligen orcher?
om dunlänningarna varit Numenoraner (vilket de inte var..åtminstone har jag aldrig hört något om det..) skulle de väl knappast ha blivit ivägskickade från gondor..inte heller känt sådan förakt mot gondor som de gjorde..de var väl oxå släkt med Dune harvs dödmän?? de som isildur förbannade...Rama skrev:Dunlänningarna blev ju förflyttade av de styrande i Gondor för att ge plats åt nordmännen som tack för deras hjälp. Bör då inte dessa Dunlänningar vara Numenoraner dom med?
Den gamla tråden viewtopic.php?t=1357&start=0&postdays=0 ... highlight= ger ett utförligt svar på frågan om orcs/uruks/uruk-hai.Denna fråga har varit uppe här på forumet flera gånger tidigare, så den som vill ha detaljer får söka upp de gamla inläggen.
Funderingar kring just orchernas ursprung och vissa kvaliteter de borde besuttit om de från början var alver, diskuteras i Morgoth's Ring (HoME X), där Christopher analyserar sin fars anteckningar kring skriften Annals of Aman, en "föregångare" till (Quenta) Silmarillion. Bl. a. gjorde JRR en handskriven notering i marginalen på manuskriptet som löd (sid 409 i min version av MR): Alter this. Orcs are not elvish. En kommentar som tydligt klargör Tolkiens egen osäkerhet i deras (orchernas) ursprung. Christopher diskuterar även kring möjligheterna att vissa orcher egentligen var maiar, endast i orchskepnad. Det finns bl a ett avsnitt i RotK, där två orcher (har för mig det är Gorbag och Shagrat) diskuterar "The Great Siege" som om de minns det och var där själva. Det bevisar naturligtvis varken att de var maiar eller "odödliga" som alver, men man kan ju alltid spekulera.
Umilyë polë tara.
Ni Muina Nárdur, turon Náro Anarwa.
I morna náre úva le restan, Utumnova Náre.
Nandelya i Fuinenna!
Umilyë polë tara.
Ni Muina Nárdur, turon Náro Anarwa.
I morna náre úva le restan, Utumnova Náre.
Nandelya i Fuinenna!
Umilyë polë tara.
Det tidigare topicet var ungefär lika rörigt som det här iofs.
Uruk verkar ha använts som samlingsnamn för stammar av storväxta orcher.
Aragorn säger ju själv att han inte sett Isengårds orcher tidigare.
Hade dessa Uruker varit med vid stormningen av Osgiliath hade han känt till dom.
Isengårds orcher kallar sig för Uruk-hai. Men jag har inte sett att Mordors orcher gjort det.
Att vissa orcher skulle vara maiar finner iaf jag ganska osannolikt.
Gandalf är ju en och lika så alla Balrogar.
Känns som en maia inte skulle riktigt nöja sig med en skepnad av saurons absolut lägsta slavar.
Alver slogs ju mot orcher innan människorna dök upp öht.
Och inte har jag då sett nåt som bestrider det som sagts flera ggr, att ondskan inte kan skapa, utan bara förvrida.
Om ondskan kan ta en varg som inte räcker till midjan på en människa och göra en Carcharoth av den eller ta en vanlig ödla och göra drakar av dom så kan han nog ha en hel del fuffens för sig.
Uruk verkar ha använts som samlingsnamn för stammar av storväxta orcher.
Aragorn säger ju själv att han inte sett Isengårds orcher tidigare.
Hade dessa Uruker varit med vid stormningen av Osgiliath hade han känt till dom.
Isengårds orcher kallar sig för Uruk-hai. Men jag har inte sett att Mordors orcher gjort det.
Att vissa orcher skulle vara maiar finner iaf jag ganska osannolikt.
Gandalf är ju en och lika så alla Balrogar.
Känns som en maia inte skulle riktigt nöja sig med en skepnad av saurons absolut lägsta slavar.
Alver slogs ju mot orcher innan människorna dök upp öht.
Och inte har jag då sett nåt som bestrider det som sagts flera ggr, att ondskan inte kan skapa, utan bara förvrida.
Om ondskan kan ta en varg som inte räcker till midjan på en människa och göra en Carcharoth av den eller ta en vanlig ödla och göra drakar av dom så kan han nog ha en hel del fuffens för sig.
så här har jag uppfattat det. Sauron fångade en massa alver å torrterade dom tills de blev dessa hemska varelser. Det med deras odödlighet vet jag inte. Men jag antar att de också är odödliga. För alver kan ju även dö i strid. När man säger odödliga menar man att man inte kan åldras till döds. Sen trodde jag att det var saruman som korsade orcher med vild män å då fick fram uruk-hai. Han låssades att göra armen till sauron men ville igentligen ha den för att sj få kontrol över ringen. Men jag kan ha fattat det fel.
Diverse
Vad gäller orcher/uruk/halv-orcher så finns det ett kort svar i denna tråd, samt hänvisning till en annan tråd med mer detaljer, läs och begrunda
Sauron är inte människa och har aldrig varit det. Han var Melkor's tjänare och är alltså en maia, precis som Gandalf och Saruman. Däremot har han tagit skepnad av många varelser, även som alv eller människa.
Sauron är inte människa och har aldrig varit det. Han var Melkor's tjänare och är alltså en maia, precis som Gandalf och Saruman. Däremot har han tagit skepnad av många varelser, även som alv eller människa.