valet av skådespelare

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 17 maj 2003, 13:52

Remake... Usch, om det är sant så tycker jag inte om det...
Det är sant. Jackson har haft planer på det i många många år. Det var originalversionen av King Kong som fick honom att vilja börja med film en gång i tiden, och den är fortfarande en av hans absoluta favoriter.
ok. Men det finns ju en del bra st. Te x Godzilla är ju ok.
Hmm... ok, möjligen, men inte mycket mer. Lite dumt att dra upp Godzilla som ett bra exempel på en remake... Bättre remakes måste det väl finnas, eller?

Användarvisningsbild
Bombadill
Medlem
Inlägg: 171
Blev medlem: 3 maj 2003, 15:33
Ort: Gamlaskogen

Inlägg av Bombadill » 17 maj 2003, 14:30

japp. The thing, Scareface! Där har du ju två bra!
Dracula

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem
Inlägg: 828
Blev medlem: 8 juni 2002, 22:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Eowyn » 17 maj 2003, 16:40

usch, ryser vid tanken på The Ring...

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 17 maj 2003, 21:44

Finns det en remake på Scarface?

Användarvisningsbild
Bombadill
Medlem
Inlägg: 171
Blev medlem: 3 maj 2003, 15:33
Ort: Gamlaskogen

Inlägg av Bombadill » 17 maj 2003, 21:53

Ja... Jag har för mig att dom sägar att Scarface med Al Pacino Är en remake från en ennu äldre film! :wink:

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Inlägg: 991
Blev medlem: 23 mars 2002, 21:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 18 maj 2003, 00:16

Flikkan skrev:De som är dåliga är Sean Astin som Sam (vilket jag inte tyckte i början men nu har jag lärt mig skilja på bra och dåliga skådespelare), han som spelar Éomer (kommer inte ihåg namnet), Faramir (kommer inte heller ihåg namnet), Liv Tyler som Arwen (en av de värsta), att det är John Ryes-Davies röst som är Lavskägge (För tydligt) och självklart Orlando Bloom som Legolas och han som spelar Haldir, och han som spelar Celeborn.
Vad är det för fel på Sean Astin? Han tappar dialekten någon enstaka gång - "What are you doing? Those wraiths are still out there!" - men i övrigt tycker jag att han är en förnämlig Sam.

Liv Tyler överraskade väldigt positivt på mig. Jag hade väntat mig att hon skulle vara urkass, men hon var faktiskt riktigt bra. (Många gillar inte att de har förstorat Arwens roll, men det har ju inte med hennes skådespeleri att göra.)

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Inlägg: 991
Blev medlem: 23 mars 2002, 21:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 18 maj 2003, 00:39

Scarface original är från 1932. Men det blir nästan lite orättvist att jämföra över en så lång tidsperiod. Hantverket och tekniken har utvecklats så mycket att den nya filmen med automatik kommer att vara bättre i åtminstone vissa avseenden.

Riddarfalken från Malta med Humphrey Bogart (1941) är en nyinspelning. Jag har aldrig sett originalet från 1931, men det är ju Bogies version som överlevt så den är säkert bättre.

Jag har hört folk säga att den nya versionen av Ocean's Eleven är bättre än den gamla. Själv har jag inte sett någondera, så jag har ingen åsikt.

Jag är lite kluven till om den "vanliga" versionen av Ivanhoe (Anthony Andrews, 1982) är bättre än den gamla (Robert Taylor, Elizabeth Taylor, 1952), men den är i alla fall inte uppenbart och självklart sämre. Fast nya filmatiseringar av böcker kanske inte räknas som remakes.

Vad gäller Jacksons King Kong så ser jag helt klart fram mot den! Den gamla versionen har blivit för gammal, även om den har sin charm så funkar den inte som "riktig" film längre. Och de tidigare nyinspelningarna har gått spårlöst förbi.

Användarvisningsbild
Bombadill
Medlem
Inlägg: 171
Blev medlem: 3 maj 2003, 15:33
Ort: Gamlaskogen

Inlägg av Bombadill » 18 maj 2003, 08:49

Jag har faktiskt inte sett den gamla från tidiga trettio talet. :(
men jag ser endå fram mot P.J king kong :wink:

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 mars 2002, 21:46
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 24 maj 2003, 16:41

Orginalet av King Kong gick på tvåan för inte så länge sedan faktiskt.

Det finns ju flera amerikanska filmklassiker som är amerikaniserade versioner av (för dem) utländska filmer. Det känner folk inte alltid till (Typ De Sju Samurajerna/Sju vågade livet/Ett småkryps liv)

Användarvisningsbild
Bombadill
Medlem
Inlägg: 171
Blev medlem: 3 maj 2003, 15:33
Ort: Gamlaskogen

Inlägg av Bombadill » 24 maj 2003, 18:30

Ett småkryps liv?

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 25 maj 2003, 17:41

Det finns ju flera amerikanska filmklassiker som är amerikaniserade versioner av (för dem) utländska filmer. Det känner folk inte alltid till (Typ De Sju Samurajerna/Sju vågade livet/Ett småkryps liv)
Fast frågan är om man inte snarare ska se Ett småkryps liv som ett slags anspråkslös hyllning till originalet, snarare än en amerikaniserad version?

Det finns ju miljoner remakes. Tre män och en baby, Psycho, och en av de senaste, Insomnia, för att nämna blott några.

Användarvisningsbild
Bombadill
Medlem
Inlägg: 171
Blev medlem: 3 maj 2003, 15:33
Ort: Gamlaskogen

Inlägg av Bombadill » 27 maj 2003, 16:02

Psycho är ju helt onödig. den är exakt likadan som orginalet fasst den är i färg! Och dessutom gör den sig bättre i svartvitt!

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 28 maj 2003, 11:04

Psycho är ju helt onödig. den är exakt likadan som orginalet fasst den är i färg! Och dessutom gör den sig bättre i svartvitt!
Håller med.

Användarvisningsbild
Bombadill
Medlem
Inlägg: 171
Blev medlem: 3 maj 2003, 15:33
Ort: Gamlaskogen

Inlägg av Bombadill » 28 maj 2003, 13:34

det är bra!

Användarvisningsbild
Mustardseed
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 25 maj 2003, 03:25
Ort: Göteborg

Inlägg av Mustardseed » 16 juni 2003, 01:43

Jag tycker att på det stora hela är skådespelarna mycket väl valda! Jag gillar egentligen alla utom Haldir, som är mysko. Jag tycker heller inte att Elrond ser så alvisk ut, men har inga andra klagomål på Weaving. Liv Tyler som Arwen var jag väldigt tveksam till, men det funkar något sånär.
Läste snabbt igenom tråden och tyckte mig märka en del klagomål på Éomer och Celeborn - tycker de är helt acceptabla.

Skriv svar