Quiz: Tolkien
Nej, nej, nej! Det är inte rätt...142..lika många år som Bilbo och Frodo tillsammans.
vet att det är rätt så fortsätter.
144 var i så fall mer rätt (eftersom det var Bilbos och Frodos sammanlagda ålder), men ni är båda på helt fel spår. Lägg märke till att jag skrev att det var en kuggfråga.
Ingen får svara på Joohns fråga förrän jag åtminstone fått in ett försök till svar till!
jajustja!..Bilbo blev 111 och Frodo 33, my badDanne skrev:Nej, nej, nej! Det är inte rätt...142..lika många år som Bilbo och Frodo tillsammans.
vet att det är rätt så fortsätter.
144 var i så fall mer rätt (eftersom det var Bilbos och Frodos sammanlagda ålder), men ni är båda på helt fel spår. Lägg märke till att jag skrev att det var en kuggfråga.
Ingen får svara på Joohns fråga förrän jag åtminstone fått in ett försök till svar till!
men antalet hobbitar borde vara 142, efter som bilbo och frodo borde vara dom två sista.
men det är tydligen inte så...du får ta och berätta nu
Hehe, nej, det är inte svaret.
Svaret är att Bilbos födelsedagskalas bestod av två delar: en mer intern angelägenhet, som satt i ett tält, där Bilbos släktingar och vänner var samlade. Det sammanlagda antalet i det tältet var 144.
Men runtom det tältet pågick ju samtidigt en större födelsedagsfest, till vilken i stort sett alla hobbitar i grannskapet var inbjudna (och de som inte var det kom i alla fall).
Svaret är alltså att vi inte vet exakt hur många hobbitar som sammanlagt var inbjudna, men att det i alla fall var långt fler än 144.
OK, nu får ni svara på Joohns fråga!
Svaret är att Bilbos födelsedagskalas bestod av två delar: en mer intern angelägenhet, som satt i ett tält, där Bilbos släktingar och vänner var samlade. Det sammanlagda antalet i det tältet var 144.
Men runtom det tältet pågick ju samtidigt en större födelsedagsfest, till vilken i stort sett alla hobbitar i grannskapet var inbjudna (och de som inte var det kom i alla fall).
Svaret är alltså att vi inte vet exakt hur många hobbitar som sammanlagt var inbjudna, men att det i alla fall var långt fler än 144.
- Den stegrande kamelen
- Medlem
- Kontakt:
144, ett gross, var väl bara antalet som åt i det stora tältet där Bilbo höll tal. Till själva festen var det väl enormt många fler inbjudna? Inbjudningskorten vällde ut, postkontoren blev översnöade, de få som råkade bli bortglömda och inte få någon inbjudan kom ändå, osv osv.
Men att det ges någon uppgift om hur många som faktiskt kom har jag inget minne av.
Men att det ges någon uppgift om hur många som faktiskt kom har jag inget minne av.
- Den stegrande kamelen
- Medlem
- Kontakt:
okok, men min senare teori var väl inte så dålig?Danne skrev:Hehe, nej, det är inte svaret.