RotK

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
gjabben
Medlem

Inlägg av gjabben » 31 oktober 2003, 17:30

Jo. Du har rätt i det du säger Durion. Den är mäktig att se på men kanske inte så praktiskt. Jag hade nog inte föreställt mig Minas-Tirith lika stor som Rom, men i alla fall lite större än på bilden, dock inte lika hög :)

kalimak
Medlem

Inlägg av kalimak » 2 november 2003, 23:27

Jo, hela bygget ser mer ut som Babylons hängande trädgårdar än någon egentlig stad. Enda förklaringen jag kan komma på är att PJ valt att inhysa befolkningen mellan första och andra muren där marken faktiskt verkar vara någotsånär plan, och där det även verkar finnas en del bebyggelse. Förstår inte riktigt var de annars skulle bo, de är ju inga dvärgar..

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 3 november 2003, 00:13

Håller med om den opraktiska designen. Visst är det snyggt, men det går ju inte att bo där. Man kan förstå att det stod hus tomma. Tänk att behöva bemästra hundra meter i höjdskillnad varje gång man skall gå till posten... ;)

Påminner en del om Mont Saint-Michel, faktiskt.

Bild

Vi får väl skylla på Alan Lee, det är som vanligt han som ligger bakom designen. Så här tänker han sig Minas Tirith:

Bild

Användarvisningsbild
gjabben
Medlem

Inlägg av gjabben » 3 november 2003, 15:32

Men Alan Lees är ändå bättre än PJ:s.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 4 november 2003, 14:30

På nåt sätt känns Minas Tirith alldeles för högt och för brant, jag har min version av den som mer en stad på sidan av ett berg.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 4 november 2003, 17:14

Precis.
Ska det föreställa en av Nazgûlernas riddjur längst ner på teckningen?

Användarvisningsbild
gjabben
Medlem

Inlägg av gjabben » 4 november 2003, 17:40

Tycker Osgiliath är mycket bättre gjort av PJ än Minas Tirith. Tycker den där lejonklippan som sticker ut ser konstig ut också.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 4 november 2003, 17:56

Fast både Alan Lee's och PJ's versioner bygger ju rakt av på Tolkiens egna teckningar av Minas Tirith. Enda skillnaden är att Lee's och PJ's version (som egentligen är samma sak) är något mer kompakt än Tolkiens teckningar. Staden är ju också mycket byggd som fästning.

Skall man hänga upp sig på detaljer så är det att slätten utanför verkar helt obebodd och odlingarna som Tolkien beskriver saknas helt.

/Daniel

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 4 november 2003, 22:13

I största allmänhet så tycker jag att Midgård saknar små samhällen (med undantag för Rohan). Det handlar om stora metropoler som Minas Tirith, Rivendell, Moria osv. Det känns lite...onaturligt på sätt och vis, känns som att det fanns mer mindre grupperingar av människor.

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 5 november 2003, 07:27

Jag antar att du menar att detta gäller boken också, men jag undrar om det snarare inte har att göra med att vi inte får se/läsa om alla små grupperingar och samhällen som ligger i mellan de större metropolerna. Exempel på sådana platser är ju annars skogsmännen i Mörkmården, människorna (får vi väl utgå ifrån?) vid det sista värdshuset längs landsvägen, kanhända Dunland, hela Fylke, etc. Men du har nog rätt, Midgård var nog oproportionerligt folktomt, men frågan är om inte Tolkien förklarat detta. Jag tror exempelvis att pesten kan ha utrotat mängder av människor, och den relativa osäkerheten i både norr och söder har nog lett till att folk klumpat ihop sig.

Användarvisningsbild
tornros
Medlem

Inlägg av tornros » 5 november 2003, 08:16

Durion Annundil skrev: Ska det föreställa en av Nazgûlernas riddjur längst ner på teckningen?
Det tror jag faktiskt du har rätt i.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 5 november 2003, 11:37

Tittar man på kartorna så ser det onekligen kanska folktomt ut i större delen av Midgård. Undantaget är väl kartorna (i Ohlmarks utgåva av Ringentrilogin) där Anóriens småstäder ligger i rad (Calenhad, Min Rimmon, Ereldas, Nardol, Eilenach och Amon Din) trots att ingenting av vikt verkar hända där i boken (endast att vårdkasarna finns där nämns väl). Logiskt sett borde väl Lamedon, Belfalas och Lebennin innehålla en mängd små bond-pastoraler som inte är utmärkta. Även om många byar övergivits vid kusten för piraternas anfall, och många i området runt Minas Tirith flytt innanför murarna eller söderut.

Det skulle väl helt enkelt vara lite väl ambitiöst att utmärka varenda bondby i Midgård, enbart för storyns skull.

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 5 november 2003, 13:09

De namn i Anórien som du räknar upp är inte namn på byar, utan namn på bergstoppar där vårdkasarna tändes. Mna kan väl i och för sig tänka sig att det låg små byar i närheten.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 5 november 2003, 15:20

Jo, jag tänkte på det med, att folk klumpat ihop sig som skydd. Gondor hade ju visserligen under sin storhetstid Minas Anor, Osgiliath och Minas Ithil och Belfalas

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 5 november 2003, 16:10

Glöm inte bort Pelargir, Gondors stora hamn.

Sedan så är ju de olika böckerna fyllda av olika antydningar om orter och områden som inte beskrivs i någon större detalj. I "Unfinished tales" talas tex som Aldburg, orten i Rohan där Eorl hade sin hall men som över togs av Eomers förfäder när Kungen av Rohan flyttade sitt residens till Edoras. Antagligen ingen liten ort med Rohan mått mätt.

Stycket i ROTK där trupperna från Gondors provinser anländer till Minas Tirith beskriver ju att man väntade sig mycket mer trupper än vad som kom. Tex så förväntade man sig 2000 man från Lossarnach som iaf å mina kartor är ett rätt litet område. Och för att ställa upp sådan mängder soldater så krävs en befolkning på åtminstonne 10 000 mäniskor om inte mer.

Så nog bor det en hel del folk i midgård det är nog bara det att dels så är deras boplatser för små för att sätta ut på kartan. Dels så berör ju inte själva sagan dem. Det är ju de områden som passeras och påverkas/påverkar hjältarna som beskrivs i detalj som sig bör. Jfr att fylke med omnejd är relativt väldetajerat vad gäller orter mm.
Resten "får nöja sig" med kortfattade beskrivningar och vag antydningar som med vilka Tolkien skapade LOTR's underbara blandning av sagan, myt och "historia".

/Daniel

Skriv svar