Vem är den sanna hjälten i Lord of the Rings?

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.

Vem är hjälten?

Frodo
6
12%
Sam
14
27%
Aragorn
8
16%
Gandalf
14
27%
Gollum
5
10%
Éowyn
1
2%
Faramir
1
2%
Lavskägge
1
2%
Théoden
0
Inga röster
Någon helt annan...
1
2%

Antal röster: 51

Användarvisningsbild
gjabben
Medlem

Inlägg av gjabben » 9 september 2003, 19:22

Jo. Gandalf är ju så klart den som leder hela kampen mot Sauron å det hade nog inte gått utan honom. Men så är det överallt. Alla behövs på något sätt. Hela Gandalfs jobb hade ju ändå spruckit om inte Gollum hade funnits t ex. Frodo var den bästa för jobbet som ringbärare och Gandalf som styrde hela kampen mot ondskan. Men Sam hade liksom alldrig varit med om ett ända äventyr innan han gick med Frodo. Han hade inte äns varit utanför Fylke. Och han är Frodo så trogen att han offrar allt för Frodo. Plus att Gandalf är en Maia å består mycket kraft. Sam är bara en ynklig lite hob. Men när han tror Frodo är död så tar han ringen å tänker slutföra uppdraget men när han får reda på att Frodo lever ger han allt för att rädda Frodo. Så jag tycker Sam är den största hjälten om man tänker på förutsättningar. Gandalf har levt drygt 300 mansåldrar och Sam kanske 40 (vet inte exakt hur gammal han är). Och för att vara så försiktig å snäll från början tycker jag han på färden utvecklas till en sann hjälte. Sen varför jag la min röst på honom var kanske egentligen inte för att jag tycker han är en större hjälte en Gandalf. Hoppas ni förstår mitt resonomang.

Användarvisningsbild
RL
Ny medlem

Inlägg av RL » 9 september 2003, 19:31

håller helt klart med gjabben!! du har helt rätt!! :D

Användarvisningsbild
J. Björkman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av J. Björkman » 9 september 2003, 21:09

Jag skulle vilja säga så här: Det är omöjligt för mig att välja en eftersom alla har en starkt bidragande orsak till att allt slutar som det gör. Sen kan man se det så här, Gandalf har förväntnigarna på sig, han vet vad han måste göra och alla förutsätter att han skall göra det. Däremot Sam och Frodo ställs det inga direkta krav på (hmm...) man förväntar sig inte att Sam skall bli kallad för "alv-krigare". Folk som överträffar sig själva tycker jag är mer hjältar än de som gör det de skall. Men jag kan inte välja någon eftersom alla bidrar på sitt sätt till Saurons fall.
(intressant tråd det här :) )

Användarvisningsbild
Ori
Medlem

Hjältedefinition

Inlägg av Ori » 9 september 2003, 22:25

Enligt mig är defintionen på en sann hjälte en person som gör en insats för att rädda en eller flera personer på ett osjälviskt sätt. Av de som finns att välja på här tycker jag att de 2 som passar bäst är Faramir och Sam. Måste jag välja 1 hjälte så blir det Sam, även om jag nog egentligen gillar Faramir mer som person. Sam gör sina dåd helt oväntat och utan någon tanke på sig själv förutom kärleken till sin "husbonde", vilket i viss mån är själviskt. Däremot ser jag inget själviskt i Faramirs motiv förutom viljan att skydda sin värld. Fast i slutändan vinner Sam eftersom han är borträknad av de flesta från början, "underdog"-typen är jag svag för.

För att spetsa till det lite så kan man säga att de flesta andra "bara gör sina jobb". Gandalf har stora fördelar i sin makt/styrka samt kunskap och Aragorn har liknande fördelar plus att han vinner väldigt mycket personligen på sina insatser. Théoden är ju ledare för sitt folk och gör det mycket bra. Éowyn ligger bra till för hjälteglorian, men motiven är lite väl grumlade i slutändan. Lavskägge gör sina dåd i ilska och till stor del som hämnd.

Återigen för att spetsa till det så vacklar och faller Frodo på sitt uppdrag vilket tar bort honom.

Den mest intressanta personen i listan har jag svårt att kalla hjälte, Gollum är för självisk tycker jag iaf.

Användarvisningsbild
Naeira
Medlem

Re: Hjältedefinition

Inlägg av Naeira » 9 september 2003, 23:13

Ori skrev:Återigen för att spetsa till det så vacklar och faller Frodo på sitt uppdrag vilket tar bort honom.
Visserigen tillspetsat, men... Jag håller inte alls med om att en hjälte måste göra allt rätt från början. Att hjälten vacklar gör honom/henne bara bättre tycker jag. Insikten om hur lätt det är att falla för frestelsen och ge efter för sina egna behov behövs för att en handling ska kunna kallas "hjälteaktig". Alltså något i stil med att man måste känna till både den onda och goda sidan av saken och väljer man sedan det "rätta" och osjälviska, då är man en riktig hjälte! :D . Både Boromir och Frodo tycker jag kvalar in som hjältar.

Användarvisningsbild
Ori
Medlem

Inlägg av Ori » 10 september 2003, 07:51

Naeira skrev:man måste känna till både den onda och goda sidan av saken och väljer man sedan det "rätta" och osjälviska, då är man en riktig hjälte! :D
Jag håller med om att mänskilgheten hos en hjälte bara gör honom större, men Frodo inte bara vacklar inför, han faller för frestelsen :(

Sen är Frodo hur som helst en hjälte, men här fick man bara utse 1 hjälte (därav min hårda domar) :wink:

Cheguelin
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av Cheguelin » 10 september 2003, 11:26

gjabben skrev:Min hjälte är lätt Sam. Frodo hade inte kommit långt utan Sam. San hjälper han hela vägen. Om Frodo hade gått ensam från Boromirs dödsplats så skulle snart ringen vara tillbaka hos Sauron å ett nytt stort mörker skulle falla över världen. Sam räddar ju även Frodo från cirith Ungol. Å den störtsa uppgiften i Tolkiens Trilogi är ju ändå att förstöra ringen. Det är ju det berättelsen bl a går ut på. Iofs hade kanske Gandalf klarat det lika bra som Sam men nu är det ju Sam som utför dessa bragder. Då därför är det min hjälte.
Spelar det någon roll att Sam är lojal in i det sista gentemot Frodo när Frodo verkligen inte uträttar något? Så ser jag i alla fall på saken. Förresten så stör jag mig enormt på Sam i filmerna :)

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 10 september 2003, 13:26

Spelar det någon roll att Sam är lojal in i det sista gentemot Frodo när Frodo verkligen inte uträttar något? Så ser jag i alla fall på saken.
Om inte Sam varit hade Ringen aldrig kommit till Domedagsklyftan. Punkt slut. Så enkelt är det. :) Allvarligt talat, man kan beskylla Frodo för att ha misslyckats (även om han gjorde sitt allra yttersta, han hade med andra ord aldrig kunnat lyckas), men om inte Ringen hade varit där den var när Gollum bet av Frodo fingret hade den aldrig blivit förstörd. Och att Frodo ändå lyckades föra Ringen så långt var till största delen Sams förtjänst.
Förresten så stör jag mig enormt på Sam i filmerna
Varför?

Användarvisningsbild
J. Björkman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av J. Björkman » 10 september 2003, 13:36

Jag tycker Sam är en av de bättre i filmen. När han har sin utläggning om sagor i slutet av TT är bland det bästa jag vet :)

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 10 september 2003, 13:47

När han har sin utläggning om sagor i slutet av TT är bland det bästa jag vet
Håller med! En av anledningarna till att den biten är så bra är förstås att den är hämtad nästan direkt från Tolkien... :)

Däremot är hans "amerikanska" tal strax innan, i Osgiliath, ganska så påfrestande...

Användarvisningsbild
gjabben
Medlem

Inlägg av gjabben » 10 september 2003, 14:11

Håller med där också. Det är också så hilma bra musik där i slutet. Det var lika bra i första filmen. Sluten på filmerna har PJ verkligen lyckats med.

Men jag förstår faktiskt inte riktigt dom som tycker Gollum är en hjälte. :? Det var ju bara rena turen att Gollum trillade ner. Det var ju inte så att han tog ringen för att med egen vilja hoppa ner i domedags klyftan å förstöra ringen. Nä, en hjälte ska göra sina gärningar medveten om att han gör det för godhetens skull.

Användarvisningsbild
Aldarion
Medlem

Inlägg av Aldarion » 10 september 2003, 15:37

Ori skrev: Gandalf har stora fördelar i sin makt/styrka samt kunskap
Förvisso, men han fick inte använda sig av den makten mot midgårds fria folk för att få dom dit han hade velat, där fick han endast ge goda råd. Det gjorde hans uppgift ännu svårare.

Användarvisningsbild
Aeglos
Medlem

Inlägg av Aeglos » 10 september 2003, 16:15

Danne skrev:
Däremot är hans "amerikanska" tal strax innan, i Osgiliath, ganska så påfrestande...
Mm, håller med dig.
Det låter nästan som ett amerikanskt patriot-tal till landet.

"Blablabla....we are the whole worlds cops..blablabla... we have to save the world.....blablabla....we have to fight together...blablabla :D

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 10 september 2003, 16:22

Det finns en väldigt intrssant diskussion kring Frodos hjälteskap i ett av Tolkiens brev. Där skriver han bl.a. just det som jag tog upp för ett par inlägg sedan, nämligen att Frodo redan från början var dömd att misslyckas med sitt uppdrag, och att egentligen ingen hade kunnat klara det bättre. Ska leta upp det citatet... (om inte någon annan hinner före).

Därmed är ju Gollums roll i slutet helt avgörande, även om jag kan hålla med om att han inte direkt passar som "hjälte", även om även Gollum nästan lyckas med att "omvända" sig, något som måste krävt en heroisk insats. Troligen var även Gollum dömd att misslyckas...

Just detta är så typiskt Tolkien, anser jag, att alla individers öden på något sätt är sammanflätade, och att det krävdes både en Frodo, en Sam och en Gollum för att Ringen skulle kunna förstöras. Utan en länk i den kedjan hade Ringbärarens uppdrag aldrig fullföljts.

Användarvisningsbild
Aldarion
Medlem

Inlägg av Aldarion » 10 september 2003, 20:46

Jag har ju som sagt satt min röst på Gandalf, men nu börjar jag tveka. Det är nästan omöjligt att ta ut en "sann" hjälte. Har försökt med uteslutningsmetoden, men den hjälper ju inte så mycket eftersom dom alla gör sina hjälteinsatser.

Skriv svar