Det är ju diskussionen som är den roligagjabben skrev:Det kan tolkas olika. Man får knappt höra något om Barad-dûr i filmen men man vet att det är en allians som saruman låsssas. För om jag inte misstar mig så är saruman ute efter att få ringen för sig själv, inte hjälpa sauron att få den. Å andra sidan så har cirith-ungol en roll att spela. Dom klarar sig inte föbi morannon därför visar gollum dom passet vid cirith-ungol. Och där så möter de arméer av orcher som fångar Frodo in i vakttornet. Så jag föreslår nu att alla skapar sig en egen uppfattning. Det är ju inte mycket att diskutera
de två tornen
- D. Andersson
- Medlem
jo fast jag har väldigt svårt att tro som någon sa tidigare att vita tornet ska räknas som ett av dom tornen (eller rättaresagt, jag e rätt säker att tolkien inte menade vita tornet.) Sen är jag rätt säker på att Sarumans torn räknas in eftersom det är han som anfalller Rohan ( det e liksom det som e de viktiga i just 2:an) sen står det andra tornet mellan svarta tornet å cirith-Ungol vilket jag tror är cirith-Ungol.
hittade en grej på internet
"Men Jacksons filmade version av De två tornen är inte densamma som Tolkiens bok. De två tornen i titeln som Jackson betonar är inte samma torn som Tolkien menar: Sarumans Orthanc och Saurons Barad-Dur har ersatt Minas Morgul och Minas Tirith"
Verkar som om jag får ge mig då.
"Men Jacksons filmade version av De två tornen är inte densamma som Tolkiens bok. De två tornen i titeln som Jackson betonar är inte samma torn som Tolkien menar: Sarumans Orthanc och Saurons Barad-Dur har ersatt Minas Morgul och Minas Tirith"
Verkar som om jag får ge mig då.
- birger_kung
- Medlem
Eftersom det är en allians mellan dem och dom säger det mycket tydligt i boken.
det var aldrig någon allians!!!!alla tror det, men det var så att saruman ville ha ringen för sig själv han låtsades vara sauron trogen.i sagor från midgård står att sarumans tjänare lades i backhåll för saurons och då såg sauron sarumans dubbelspel. efter gandlafs flykt från orctanc så kom ringvålnaderna. han blev då rädd och skulle vända sig till gandalf och be om hjläp men denna var borta. saruman sa inget om fylke sauron trodde at fylke låg där gollum bott ovanför lorien.sen letade de i rohan.stötte de på ormstunga han sa var fylke låg att de måste rida genom rohan passet...och att saruman visste detta. på så sätt hade saruman svikit både gadnalf och saroun..
det var aldrig någon allians!!!!alla tror det, men det var så att saruman ville ha ringen för sig själv han låtsades vara sauron trogen.i sagor från midgård står att sarumans tjänare lades i backhåll för saurons och då såg sauron sarumans dubbelspel. efter gandlafs flykt från orctanc så kom ringvålnaderna. han blev då rädd och skulle vända sig till gandalf och be om hjläp men denna var borta. saruman sa inget om fylke sauron trodde at fylke låg där gollum bott ovanför lorien.sen letade de i rohan.stötte de på ormstunga han sa var fylke låg att de måste rida genom rohan passet...och att saruman visste detta. på så sätt hade saruman svikit både gadnalf och saroun..
Orthanc och "Tower of Cirith Ungol".[/quote]"I am not at all happy about the title `the Two Towers'. It must if there is any real reference in it to Vol II refer to Orthanc and the Tower of Cirith Ungol. But since there is so much made of the basic opposition of the Dark Tower and Minas Tirith, that seems very misleading." [Letter #143]
Jag har tänkt lite nu. En som var med inne i denna tråd uppfattade det som vita tornet och svarta tornet. Vissa påstår att det är orthanc och svarta tornet. Jag påstår att det är orthanc och cirirth-ungol. Men det finns ju även två torn vid morannon. Den jättelika muren som spärrar cirith-gorgor har ju varsitt torn på vardera sida. Jag tror det finns dom som kan ha uppfattat det som de två tornen. man vet alldrig.