Morias port

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 3 januari 2003, 12:52

Om jag kommer ihåg rätt så fick ju Thingol silmarillen av Beren och Lúthien, och han 'anlitade' dvärgar att göra Nauglamír och infatta Silmarillen där. Men då det var klart vägrade de ge det till honom eftersom det ansåg det sitt - och dräpte Thingol. Sedan utbröt det väl ett krig mellan Doriaths alver och dvärgarna, och även de återstående av Fëanors söner kom dit, och så..

Ressel
Medlem

Inlägg av Ressel » 3 januari 2003, 13:35

Jo det var nauglamir och silmarillen som var orsaken till att alverna och dvärgarna blev ovänner i doriath men det var ju inte avsikten när dvärgarna första gången gav nauglamir till alverna.

Användarvisningsbild
Eöl mörkalven_
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Eöl mörkalven_ » 12 januari 2003, 23:03

Men var dvärgarna i Nogrost och Belegost samma ätt som de som fanns i Midgård vid tiden för ringens krig? Tvekar.

Det finns ju skrivet mycket om hur Durins ätt vaknade i nordöstra midgård, och hur de bosatte sig där, exempel Daín. Vad jag har förstått är de olika ätter av dvärgar, fast det talar ju emot sanningen att Durin var den enda och första dvärgen som vaknade i Midgård. Kan ju vara så att dvärgarna från Ered Luín (vita bergen om jag inte minns fel) vandrade över o bosatte sig i Moria efter beleriand sjönk i havet?

Har fått för mig att det fanns två typer av dvärgar, en ätt i nordöstra midgård och de i östra beleriand. Har för mig att det inte står så mycket skrivet i lost tales eller simarillion om det..

När jag läste tråden så mindes jag de som tolkien skrev om när Dvärgarna skulle frakta bort nauglamir, och vid en bro (kommer inte ihåg vad den heter) så blir de nergjorda av Fëanor's söner, och en av dem kör envig med ledaren för nogrost och till slut dör han, med hela hans skara, väldigt bra skrivet..

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Nja

Inlägg av D. Andersson » 12 januari 2003, 23:09

Det var tretton dvärgar som vaknade. Tolv par på olika ställen och sedan Dúrin ensam, vad jag minns.

Användarvisningsbild
Eöl mörkalven_
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Eöl mörkalven_ » 12 januari 2003, 23:14

Eöl mörkalven_ skrev:Men var dvärgarna i Nogrost och Belegost samma ätt som de som fanns i Midgård vid tiden för ringens krig? Tvekar.

Det finns ju skrivet mycket om hur Durins ätt vaknade i nordöstra midgård, och hur de bosatte sig där, exempel Daín. Vad jag har förstått är de olika ätter av dvärgar, fast det talar ju emot sanningen att Durin var den enda och första dvärgen som vaknade i Midgård. Kan ju vara så att dvärgarna från Ered Luín (blå bergen) vandrade över o bosatte sig i Moria efter beleriand sjönk i havet?

Har fått för mig att det fanns två typer av dvärgar, en ätt i nordöstra midgård och de i östra beleriand. Har för mig att det inte står så mycket skrivet i lost tales eller simarillion om det..

När jag läste tråden så mindes jag de som tolkien skrev om när Dvärgarna skulle frakta bort nauglamir, och vid en bro (kommer inte ihåg vad den heter) så blir de nergjorda av Fëanor's söner, och en av dem kör envig med ledaren för nogrost och till slut dör han, med hela hans skara, väldigt bra skrivet..

Användarvisningsbild
Eöl mörkalven_
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Eöl mörkalven_ » 12 januari 2003, 23:16

Men nej, nu blev det fel igen. Kan du ta bort senaste posten Danne?

Haldir, det var så det var. Vad jag kommer ihåg skrev inte tolkien något om de andra tyvärr, men det stärker faktat att det var olika ätter i blå bergen och de i nordöstra midgård.

Användarvisningsbild
barzam
Medlem

Inlägg av barzam » 14 januari 2003, 12:13

taget från: http://www.uib.no/people/hnohf/khuzdul.htm

"THE STRUCTURE OF KHUZDUL
Of the Dwarvish language we are told that "structurally and grammatically it differed widely from all other languages of the West at that time" (PM:316-317). It seems that it was widely regarded as the proverbial "difficult language", like many Westerners think of Chinese today.

The phonology was in some respects peculiar compared to other contemporary languages. There were at least two aspirated stops, kh and th, i.e k and t followed by h. (Note that kh and th do not here denote German ach-Laut and th as in English thin, as these digraphs often do in Tolkien's spelling.) Initial English k and t are also aspirated, but probably not as strongly as in Khuzdul. Khuzdul also possesses unaspirated stops, like French and Russian k and t, but unlike the situation in both English, French and Russian, Khuzdul k and t are phonemes in their own right, that must be distinguished from kh and th. As we know very few Khuzdul words, it is hardly surprising that we have no minimal pairs, but k vs. kh and t vs. th are seen to contrast initially: Kibil-nâla vs. Khazad-dûm and Tumunzahar vs. Tharkûn. Other consonants include the voiced plosive b, the unvoiced spirants f and s, the voiced spirants z and gh, the lateral l, the vibrant r (some Dwarves used a uvular R, others evidently trilled R), the nasals n and m, and one semi-vowel, y.

If some consonants were somewhat peculiar, the vowel system was pretty ordinary. The short vowels seem to form a classical five-vowel system, a, i, e, o, u. According to Tolkien's notes on Daeron's Runes, reduction vowels like the ones heard in butter were also common, but they are not directly attested (unless some of the u's and e's represent such vowels). Four long vowels are attested, â, ê, î and û. The apparent absence of *ô may well be due to our small corpus. Long vowels may be shortened when unstressed (?), compare Khazâd with Khazad-dûm. (Actually we know nothing about how Khuzdul words are accented.)

The basic structure of Khuzdul resembles that of the Semitic languages, like Arabic and Hebrew. The stems from which words are derived are not by themselves pronounceable words, but consist of consonants only. Nouns, verbs, adjectives etc. are derived not only by prefixes and suffixes (if such devices are used at all), but also by inserting certain vowels between these consonants, sometimes also by doubling one of the consonants. Often the words are actually inflected by internal vowel-changes instead of adding affixes: Rukhs means "Orc", but plural "Orcs" is Rakhâs. The root consonants - the so-called radicals - remain the same, like *R-Kh-S in this case. In Khuzdul as well as in Semitic languages, there are usually three radicals in the root; several such roots are mentioned in TI:174 and RS:466: B-R-Z "red", B-N-D "head", K-B-L "silver", N-R-G "black". An example of a biconsonantal root is Z-N "dark, dim" (RS:466). Of course, vowels will be added when these roots appear as actual words, e.g. baraz "red" or bund "head" from B-R-Z, B-N-D. The radicals Kh-Z-D contain the general idea of "dwarvishness" and can be observed in such words as Khazâd "Dwarves" and Khuzdul "Dwarvish" ("Orkish" would presumably be *Rukhsul). The same radicals Kh-Z-D are evidently present in the ancient Khuzdul name of Nargothrond, Nulukkhizdîn, but the precise meaning of this name is unknown (note that Nulukkizdîn in the Silmarillion ch. 21 is a misspelling; see WJ:180). The most basic meaning of Kh-Z-D may have something to do with the number "seven", compare Adûnaic hazid (SD:428). The Dwarves were descended from Seven Fathers and were divided into Seven Kindreds - and as we know, dwarfs (sic!) are still associated with the number seven even in very late and very childish Mannish mythology."

Användarvisningsbild
Efrit
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Efrit » 15 januari 2003, 21:33

Men det låter ju lite skumt att Dvärgarna har ett alviskt ord för att komma in till moria =/

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Jaså?

Inlägg av D. Andersson » 15 januari 2003, 23:38

Det var inte dvärgarna som skulle in i gruvorna, utan alverna. Tänk på att portens utsida låg i Eregion, inte i Khazad-dûm. I övrigt, det står väl inte ens på Khuzdûl på dvärgarnas gravstenar pga att allting kring deras språk är så hemligt?

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Re: Jaså?

Inlägg av Flikkan » 16 januari 2003, 09:48

Haldir skrev:I övrigt, det står väl inte ens på Khuzdûl på dvärgarnas gravstenar pga att allting kring deras språk är så hemligt?
Nej, det gjorde dom inte. Tänk om man skulle hitta ett gömt dokument av Tolkien som innehåll massa Khuzdûl-ord, verb och regler etc.

Användarvisningsbild
Efrit
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Efrit » 16 januari 2003, 12:39

just ja dom var ju inte i Khazad-dûm... =))

hade alverna en speciell ingång till moria lr???

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem

Inlägg av Flikkan » 16 januari 2003, 15:05

om alverna skulle in i Moria använde de Västporten eller Östporten, och på vilka olika sidor av berget de är kan du ju lätt lista ut...

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Tja

Inlägg av D. Andersson » 16 januari 2003, 15:44

Den stora västporten, dvs den som diskuteras här, var Eregion-alvernas port intill sitt grannland. Jämför med tullen vid Haparanda/Torneå eller varför inte Öresundsbron :)

Användarvisningsbild
Efrit
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Efrit » 16 januari 2003, 16:30

hehe...okey..
det var ju en bra jämnförelse...=)
men hur är det mellan alver och dvärgar??? dom tycker väl inte riktigt om varann om jag minns rätt...

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Tja...

Inlägg av D. Andersson » 16 januari 2003, 17:07

De har alltid varit osams till och från. Ta t.ex. bråket kring silmarill-halsbandet. Saken kring Eriador minns jag tyvärr inte riktigt, men... tja... dvärgar är ju som de är också. Vi alver är mycket bättre.

Skriv svar