Galadriel är sagan om ringens drottning!!!
får jag fråga vad du menar med att kunskapen står mer i centrum i Vattnadal??? Visst, det finns lite av Halvalver, Teleri och Noldor i Vattnadal, men bara för det betyder det inte att traditioner bevaras bäst i Vattnadal.... Nu går jag emot mitt eget hus, men Lothlórien är ett riktigt kulturland och med seder och rötter som sträcker sig ända till Första Åldern.......
Vet inte riktigt varför jag fått det intrycket, skall jag bekänna. Men Vattnadal känns mer "noldorskt" än Lothlórien. Dessutom var Vattnadal mer ett samhälle som levde i "nuet", medan Lórien mer och mer drog sig bort från den övriga världen.
Det här är egentligen inget svar på din fråga, men eftersom jag inte kan motivera mig så pratar jag om nåt annat, och hoppas att du inte märker nåt.
Det här är egentligen inget svar på din fråga, men eftersom jag inte kan motivera mig så pratar jag om nåt annat, och hoppas att du inte märker nåt.
Annars var det väl Gilgalad som var den siste "highking" över alverna i Midgård... Så logiskt sätt borde titeln som högsta drottning antinget ha dött ut med honom eller tillfallit hans eventuella fru...
Fanns det inte lite tvehågsenheter hos Tolkien själv angående Galadriel förresten? Jag har för mig att det t.ex. finns två versioner om hur hon kom till Midgård: Tillsammans med Celeborn eller ensam...
Fanns det inte lite tvehågsenheter hos Tolkien själv angående Galadriel förresten? Jag har för mig att det t.ex. finns två versioner om hur hon kom till Midgård: Tillsammans med Celeborn eller ensam...
Re: Galadriel är sagan om ringens drottning!!!
Kan bara instämmaElrond skrev:Galadriel är inte bara vacker, vis, elegant och majestätisk.... hon är också drottning över alla noldor-alver och man kan se hene som drottning över alla alver!
Sedan första gången jag läste Sagan om ringen böckerna så har hon alltid varit min favorit, och kommer så att förbli. Hon regerar över det vackra skogslandet Lothlórien och med hjälp av sin ring Nenya, vattnets ring, håller hon de stora och majestätiska träden för evigt vid liv...... Hon är gift med Celeborn, kung av Lothlórien, och de har tillsammns en dotter som heter Celebrian.
Alla som har Galadriel som favorit i sagan om ringen kan ju skicka sina funderingar till mig.....frågor eller bara tankar om Galadriel eller Lothlórien.
Námarie.......
noldor i midgård
Vattnadal huserar väl flertalet av de noldoralver som finns kvar i midgård?
En del av Eregions alver tog sig väl en tillflykt till Vattnadal då Sauron krossade Eregion.
Elrond själv härstammar från några av Noldors främsta kungar, Fingolfin och Turgon. Jag tror (är övertygad utan att veta) att noldors traditioner i midgård främst hålls vid liv i Vattnadal. Inte minst språket, Aragon som är uppfostrad i Vattnadal har ju Quena som modersmål.
Arwen och hennes bröder härstammar ju desutom också från Galadriel och Finnarfin.
Men hur står det till med Gil-Galads gamla rike i midgård: Lindon?
Är det helt övergivet vid tiden för ringens krig, eller finns där fortfarande ett noldorrike?
En del av Eregions alver tog sig väl en tillflykt till Vattnadal då Sauron krossade Eregion.
Elrond själv härstammar från några av Noldors främsta kungar, Fingolfin och Turgon. Jag tror (är övertygad utan att veta) att noldors traditioner i midgård främst hålls vid liv i Vattnadal. Inte minst språket, Aragon som är uppfostrad i Vattnadal har ju Quena som modersmål.
Arwen och hennes bröder härstammar ju desutom också från Galadriel och Finnarfin.
Men hur står det till med Gil-Galads gamla rike i midgård: Lindon?
Är det helt övergivet vid tiden för ringens krig, eller finns där fortfarande ett noldorrike?