Första gången.....

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 20 maj 2004, 22:34

Jag började läsa boken alldeles innan första filmen släpptes. Jag läste tills hoberna kom till Bombadills stuga sedan slutade jag bara. Sedan när filmen kom såg jag den och vart tvungen att fortsätta läsa. Nu på senare år har jag fortsatt läst Bilbo, Ringens värld, Sagor från Midgård och Simarillion + delar från DFSB.

Det konstiga var att jag första gången jag läste boken (inna filmen) så tyckte jag inte alls om den, jag tyckte den var seg och dryg och alla namn var förvirrande! Men efter jag sett filmen var jag helt fast!!! Men jag tror att jag till slut skulle börja läsa boken igen även om inte filmerna gjorts...

Ygge
Medlem

Inlägg av Ygge » 21 maj 2004, 13:35

Usquebaugh skrev:
Ygge skrev:
Usquebaugh skrev:
Ygge skrev:Det ända problemet om man sett filmerna först är väl att man (om man tycker om sånt) kan bli arg på avsaknaden av Legolas surfartag, tvättmedel och en Glorfindel utan snopp.
:lol: :lol: Och ändan sitter man på... :wink:

/A
Hm.... vet inte riktigt vad du menar....?
Jag försökte bara skämta lite, ber så hemskt mycket om ursäkt... :oops:

/A
Det jag undrade var om det fanns någon mening i skämtet för i sånt fall förstod jag det inte. Inget att be om ursäkt över, ett gott skratt förlänger livet :wink:

Användarvisningsbild
Darius
Medlem

Inlägg av Darius » 24 maj 2004, 09:49

Det var väl en 5 - 6 år sedan man först lästa SoR , Fick trilogin av Mormor på engelska eftersom jag hade fått en resa till Englad i present. Kan tillägas att efter SoR har jag inte läst något fler verk av Tolkien.

I stället så råkade jag hitta sf-bokhandeln och nu står jag här med snart 4 bokhyllor med Fantasy böcker och alltid en ny order på väg in. Har aldrig tagit mig tid för dom andra verken av Tolkien. :oops:

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 24 maj 2004, 09:56

Darius skrev:Det var väl en 5 - 6 år sedan man först lästa SoR , Fick trilogin av Mormor på engelska eftersom jag hade fått en resa till Englad i present. Kan tillägas att efter SoR har jag inte läst något fler verk av Tolkien.

I stället så råkade jag hitta sf-bokhandeln och nu står jag här med snart 4 bokhyllor med Fantasy böcker och alltid en ny order på väg in. Har aldrig tagit mig tid för dom andra verken av Tolkien. :oops:
Vilket är väldigt synd. :( Som påpekats tidigare bör Silmarillion läsas för att få all bakgrundsinformation och den inblick den ger om varför Midgård ser ut som det gör, både folkligt och geografiskt.

/A

Användarvisningsbild
Darius
Medlem

Inlägg av Darius » 24 maj 2004, 11:09

Ja jag har länge haft planer på att läsa Silmarillion men alltid haft en annan serie att läsa klart först. Med Robert Jordan , David Eddings , Elisabeth Moon m.fl så har jag först läst Serien och sedan har dom släppt en bok som behandlar tidigare åldrar och historier. Så det har blivit en vana för mig att läsa serien först.

Men var precis ner på stan i.a.f och sprang in på Akademibokhandeln , Dom har tolkiens böcker i pocket form för 55 kr så jag tog ett exemplar av Silmarillion. Enligt väderprognosen ska det regna i 2 dagar till så jag har ju lite tid över :)

Hoppas bara den inte rör om lika mycket för mig som Elisabeth Moons "Legacy Of Gird" gjorde. Den kom efter trilogin och rörde om lite mer än vad den förklarade i.o.m att dom lästes i fel ordning.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 24 maj 2004, 11:57

Ygge skrev:
Tomas Ibsen skrev:Hade inte hört talas om sagan om rinen innan filmerna... :oops:

Nu i efterhand skäms jag något otroligt ska ni veta. Jag får skylla på okultiverade föräldrar. Men jag tror inte jag skulle ha gillat do ändå om jag läst dom tidigare. Kan knappt läsa 10 sidor utan att få huvudvärk om jag inte har hjälp av en hörbok. Det är en *viss* översättares fel.

Men nu tycker jag det är ett av de bästa som hänt vita duken (det bästa är Das Boot) de senaste 40-50 åren. :D
Äh, det är inget att skämmas över tycker jag. Man upptäcker de på olika sätt och det viktiga är att du nu har upptäckt dem. Det ända problemet om man sett filmerna först är väl att man (om man tycker om sånt) kan bli arg på avsaknaden av Legolas surfartag, tvättmedel och en Glorfindel utan snopp.
Tvättmedel? :?

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 24 maj 2004, 13:45

Tomas Ibsen skrev:
Ygge skrev: Äh, det är inget att skämmas över tycker jag. Man upptäcker de på olika sätt och det viktiga är att du nu har upptäckt dem. Det ända problemet om man sett filmerna först är väl att man (om man tycker om sånt) kan bli arg på avsaknaden av Legolas surfartag, tvättmedel och en Glorfindel utan snopp.
Tvättmedel? :?
Menar du Rohans bönders kläder, eller? :P

/A

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 24 maj 2004, 14:42

Jag har ingen aning om vad Ygge menade...

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 24 maj 2004, 14:51

Vi får se om han kommer med något avslöjande... :)

/A

Ygge
Medlem

Inlägg av Ygge » 24 maj 2004, 15:13

Tvättmedel=De dödas armé, vilka jag har tolkat som smygreklam för Yes tvättmedel (Yes sveper över slagfältet och tvättar bort det onda med aldrig tidigare skådad tvättkraft).

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 24 maj 2004, 17:20

Visst ja, det glömde jag bort... Hur ska de se ut då?

Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 24 maj 2004, 21:50

Hur det ska se ut? De dödas armé är inte med överhuvudtaget utan Minas Tirith + övriga Gondor, Rohirrim, Aragorn och folk från hamnarna krossar orcherna själva...

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 24 maj 2004, 23:05

Kan i och för sig förstå att de som inte läst boken tycker det ser fräckt ut med spökarmen som sveper över slagfältet. :) Men för oss andra ser det nog mest patetiskt ut. :cry:

/A

Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 24 maj 2004, 23:31

Väldigt patetiskt...

thorin
Medlem

Inlägg av thorin » 24 maj 2004, 23:37

för min del förstörde det en stor del av filmen.. jag har alltid sett pellinor som ett stort slag som pågår länge med enorma armer. I filmen tar aragorn in sin spökhjord och äter upp alla onda. De levande Krigarnas ära över att ha vunnit slaget försvinner på det viset, och det blir helt konstigt i övrigt.. varför skickade inte bara aragorn in sitt tvättmedel i mordor och gjorde rent hus? aja nog om det..

Skriv svar