Two Towers E.E. - diskussioner, recensioner, tankar

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
[Simon]
Ny medlem

Inlägg av [Simon] » 25 november 2003, 22:50

Som tur är har jag köpt den i en lokal butik så reklamationen borde inte vara några probelm men frågan är ju om det är fel på skivorna eller min DVD spelare.

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 25 november 2003, 22:54

min fråga är: hur f*n har ni fått tag på extended versionom ni inte laddat hem den via internet?
Från CDON.COM. Jag hade beställt den därifrån och fick en avi i brevlådan igår (måndag). Fråga mig inte varför den kom så tidigt, dock...

Morthaur
Medlem

Inlägg av Morthaur » 26 november 2003, 20:13

Filmen var underhållande, bättre än bioversionen. Dock är vissa moment i slaget vid klyftan fortfarande lika löjliga.

vevaphon
Ny medlem

Inlägg av vevaphon » 26 november 2003, 20:53

nån som sett Gollum DVD'n än?

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem

Inlägg av Eowyn » 27 november 2003, 09:57

åkte in till stan och köpte den igårkväll...sen satte jag mig och såg på den

den va bättre än bioversionen...jag tyckte Faramir va bättre än i boiversionen men han ska knappt lockas av tanken av ringen iallafall...men man får väl överleva...:)

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem

Inlägg av Gatzu » 27 november 2003, 10:17

Så nu har man äntligen sett extended edition, den var faktiskt ganska mycket bättre än bio versionen, speciellt faramirs scener och alla de scener i slutet som förklarade mer.
TT e definitivt bättre än den första sagan om ringen filmen.
larsleo skrev: Jag hoppas att du inte har laddat ner nått nu.....Ex att se Evangelion på datorn...hädelse
Evangelion har jag inte orkat kolla :wink: Nä jag laddar aldrig något :) Jag köpta faktiskt princess monoke på DVD samtidigt som TT:ee

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 27 november 2003, 11:05

Köpte den efter skolan igår. Har inte sett hela ännu, men det jag sett hittills var väldigt bra. Otroligt roligt att se Sean Bean/Boromir igen, men Denethor såg inte riktigt ut som jag hade tänkt mig...

Såg även lite av extramaterialet igår natt. Jag tyckte man fick ganska bra förklaringar till varför de ändrat Faramir så drastiskt, de kanske har rätt trots allt. Samma med varför de valde att flytta Honmonstret till RotK.

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem

Inlägg av Eowyn » 27 november 2003, 13:38

jag gillade faktiskt scenen med Faramir och Boromir...jag blev glad av den...fråga mig inte varför...

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem

Inlägg av Gatzu » 27 november 2003, 13:57

Jo, den var ju helt klart den bästa i TT:ee.

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 27 november 2003, 14:29

TT e definitivt bättre än den första sagan om ringen filmen.
Jag håller inte med, även om den kommer ikapp den första en aning med den förlängda versionen. Fast så gillar jag ju första boken bättre än andra...
Otroligt roligt att se Sean Bean/Boromir igen, men Denethor såg inte riktigt ut som jag hade tänkt mig...
Jag håller med, Flikkan, det kändes bra att se Sean Bean igen, och i hans scener med David Wenham tyckte jag så mycket föll på plats. Jag gillar faktiskt Wenhams Faramir, problemet är inte han så mycket som manuset.

Håller även med om Denethor, men jag tyckte samtidigt att Noble verkar vara en mycket bra skådis, så jag oroar mig inte för sista filmen.

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 27 november 2003, 23:55

Har inget emot Wenhams skådespelarinsats jag heller, dock bleknade han i jämförelse med Sean Bean. Jag tror nog att scenerna med Faramir, Boromir och Denethor var de nödvändigaste av alla i TTT Extended Version, för alla bitar föll ju som Danne sa på plats.

Jag hade tänkt mig Denethor lite äldre och strängare. Håret var ju nästan skrattretande - det såg ut som en sån där domarperuk. Men Minas Tirith blir säkert bra i RotK, hur än Denethor ser ut. Hoppas han blir riktigt galen i palantír-scenen (om de nu ska ha med den, man vet ju aldrig med PJ?).

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 28 november 2003, 20:11

Har precis sett hela extented edition. Detta var bättre än bioversionen, och det som slår mig är en hemsk tanke: Bioversionen är en förkortning av denna version, snarare än att man "lagt till" bitar. Därför att allting passar ihop bättre i extended versionen. Så att se bioversionen är bortkastade pengar och tid... Bioversionen är kanske förkortad för att inte biobesökarna ska pinka på sig eller få sittsår i baken efter 3.5 timmar..? Krav från producenterna, biograferna?

Användarvisningsbild
Ioreth
Medlem

Inlägg av Ioreth » 28 november 2003, 20:52

har någon fått boxen än från SF?

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 30 november 2003, 02:04

Idag såg även jag extended versionen för första gången och jag var väldigt nöjd med det jag såg.

Scenerna med Boromir och Faramir, helt klockrena. Boromir i sin gondorianska rustning är bara för grym, enda negativa med scenen var att den var för kort samt att jag skulle vilja sett Boromir slåss. Denethor var klockren även han, passade mycket bra in i rollen som den där farsan som alla hatar.

Alla andra små förklaringar som har skjutits in lite här och var, t.e.x Sarumans ursäkt till att börja skövla Fangorn, Uruk-hai och orchernas tvister och scenen där Merry och Pippin hittar mat i slutet är också väldigt bra.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 1 december 2003, 02:06

Har kollat igenom TTT: EE nu, och instämmer med de andra här: klart bättre, med bättre flöde i berättandet och nödvändiga förklaringar av vissa skeden. Bör ses! Extramaterialet är av hög klass, även om jag tycker att det var något vassare material på FOTR: EE.

Skriv svar