kristen (?) kommentar om Tolkien

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 17 april 2002, 14:47

Spooky...

Läs lite artiklar i Maranata-forumet, deras diskussioner om att aga barn är ju löjliga. Dom påstår att man visar barnen kärlek, tillrättavissande och respekt.

Kom hem till mig så ska jag aga dom kärleksfullt, tillrättavissande och respekterande.....med ett basebollträ!

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

-

Inlägg av Sarvi » 17 april 2002, 15:54

Ja, det var ju en humanistisk och tolerant attityd... :roll:

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 18 april 2002, 11:23

Apropå ingenting så är min flickvän kristen, och hon tyckte mycket om Ringen när jag tvingade henne :lol: att läsa den...

Användarvisningsbild
*P*
Medlem

Inlägg av *P* » 18 april 2002, 16:18

Maranatas uppfattning om trollkarlar:
Tolkien som var katolik, blandar i sina böcker mörker och ljus i en enda osalig röra. Ockulta naturväsen och en trollkarl kämpar med en annan trollkarl och underjordiska varelser om makten. Och det är just detta som är det farliga i Sagan om ringen, för Tolkien gör svart till vitt och mörker till ljus. En trollkarl är en ockultist, som använder förbjuden magi för att uppnå sina syften. Och magi är en trolldomssynd, och därför kan inte en trollkarl verka för Gud.
Bibelns uppfattning om trollkarlar:
Upp 21:8

Men de fega och otrogna och skändliga, mördare, horkarlar, trollkarlar, avgudadyrkare och alla lögnare, deras plats är i sjön som brinner av eld och svavel, och det är den andra döden.
Och vidare:

2 Mos 7:8-9

Herren sade till Mose och Aron:

”Om farao begär något tecken av er skall du säga till Aron att ta sin stav och kasta den framför farao. Då skall den förvandlas till en väldig orm.

2 Mos 8:5

Och Herren sade till Mose: Säg till Aron att sträcka ut sin hand och sin stav över floder och kanaler och dammar, så att hela Egypten fylls av grodor.
"Herren" måste ha kännt sig rätt schizofren, när han skrev det där om trollkarlar, för jag tycker Aron verkar misstänkt lik en sådan.

Fredliga religiösa är en sak, men fanatiker är rätt irriterande... :|

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 18 april 2002, 17:23

Jo, irriterande minst sagt. Farliga, skulle jag vilja påstå...

Användarvisningsbild
*P*
Medlem

Inlägg av *P* » 18 april 2002, 18:52

Har ni förresten sett de övriga rubrikerna i våra vänne Svensk-finska försammlingens artikelarkiv?

Tolkien leder våra barn till Satan!
Rollspel i Satans tjänst
Veganerna går Satans ärende
Att strida för Herren!
Historien om Sebastian och pojkarna som ville till Valhall
Folkpartiet förespråkar hor!
Homosexuallitet - en återgång till Sodom och Gomorra?
Eurovision song contest en orgie i vanhelgande av sann etik och moral!

Den enda jag möjligen kan hålla med om är den sista artikeln, men jag skulle snarare säga at det är en orgie i vanhelgandet av musik.

------------------------------------

Hittade förresten något intressant...

08/08/2001 12:35
Polisen i Kazakstan griper Tolkien-fans

Tolkien-fans lever farligt i Kazakstan. Rollspelare som klär ut sig till hober har gripits av polisen, anklagade för att syssla med satanism, skriver Dagens Nyheter.

"Sagan om ringen" är populär i de forna sovjetrepublikerna och J.R.R Tolkiens klassiker har inspirerat många rollspelare de senaste tio åren.

Men de tusentals fans som gestaltar karaktärer ur Tolkiens fantasybok löper stora risker - polisen anser att rollspelarna är subversiva aktivister som sysslar med "mörka ritualer".

Enligt "Institute for War and Peace Reporting" har ett stort antal Tolkien-rollspelare anhållits och möjligen också utsatts för tortyr av den omvittnat brutala polismakten i Kazakstan.

Skriv svar