Bilder från filmen

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 9 april 2002, 13:53

får väl hä upp en bild ja me :P

här är lite på Minas Tirith!


Bild

Bild

Bild

Bild


nå, vad tycker ni? ser det lovande ut? jag blir mer och mer positiv :) (iallafall till den översta bilden, kolla vilket härligt ljus!)

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5938
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Gotisk vs romansk stil

Inlägg av Sarvi » 9 april 2002, 15:10

En liten detalj om gotisk vs romansk stil: I arkitekturen används begreppen gotisk och romansk stil om den medeltida byggnadssätten, främst då kyrkor och andra större (prestige)byggnader.

Romansk stil är den dominerande under tidig medeltid, och kännetecknas framförallt av sk romerska valv i öppningar, dvs enkla halvmånformade bågar upptill. Många äldre kyrkor i Sverige är byggda i romansk stil, tex Lunds domkyrka

Gotisk stil kännetecknas av den vertikala linjen och det gotiska valvet, dvs spetsbågevalvet. Växte fram i Frankrike på 1100-talet. Stödmurar och strävpelare gör att de tunga stenväggarna kan göras tunnare och öppningar större, vilket ger ljusare innandömen. Ett fint exempel i Sverige är Uppsala domkyrka.

Så där, då var det uppklarat. Bilderna på MT ovan är alltså inte alls gotiska, utan romanska. Vilket jag personligen inte har något emot, hela midgård andas ju tidigmedeltid. Fast jag måste ju erkänna att jag tycker att John Howe's målningar av Minas Tirith stämmer mer med mina egna tankar om staden än vad man har fått se från de kommande filmerna. Se tex http://img-fan.theonering.net/rolozo/im ... tirith.jpg

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 9 april 2002, 15:15

bilden är fin. John Howe är mkt bra på att rita, och Minas Tirith på bilden var väldigt fin :)

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 15 april 2002, 20:32

Här är en bild på Éowyn i Edoras. Mycket vacker bild tycker jag.

Bild

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Inlägg: 991
Blev medlem: 23 mars 2002, 21:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 15 april 2002, 20:57

samma sida i The Sun som Dannes bild är hämtad ifrån finns också ett gäng andra bilder av rätt hög kvalitet (t ex den här nedanför, på Eomer). Väl värt ett besök! Men varning för ohyggligt dåliga ordvitsar i bildtexterna... :roll:

Bild

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Inlägg: 991
Blev medlem: 23 mars 2002, 21:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 15 april 2002, 21:01

Förresten är jag inte helt nöjd med valet av skådis till Eowyn. Skall väl inte säga för mycket innan jag har sett henne i filmen, man brukar få ett litet annat intryck av folks utseende när man ser dem agera, men på stillbilderna tycker jag inte hon ser tillräckligt "nordiskt sval" ut. Lite mer ljusblond och lite kyligare ansikte hade passat min bild av henne bättre.

Annars tycker jag att Rohan ser oerhört bra ut på bilderna! Ser enormt mycket fram emot den delen av filmen.

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 16 april 2002, 12:03

hm, vad tycker ni om Faramir då?

Bild

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Inlägg: 991
Blev medlem: 23 mars 2002, 21:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 11 november 2002, 22:41

Uff! Det tog mig ett tag att hitta den här gamla tråden. Men jag var säker på att den fanns, så jag ville inte starta en ny...

Hela 96 bilder från TTT finns på den här sidan. Varning för spoilers!

Vad tycks t ex om den här bilden av en ent, gissningsvis Lavskägge? (Tryck här för en mycket större version.)

Bild

Enter är nog det som jag har haft allra svårast att föreställa mig i böckerna. Jag har helt enkelt ingen vettig egen bild av hur de ser ut, så filmen kan inte förstöra något för mig. Den här enten tycker jag i alla fall ser mycket bra ut! Återstår att se hur det blir när han rör sig...

Yozorama
Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: 2 november 2002, 19:49
Ort: Lund, typ...
Kontakt:

Inlägg av Yozorama » 12 november 2002, 07:58

Han ser ju klart dyster ut, så det är ett plus när det gäller likhet... men jag föreställer mig Lavskägge som en aning gråare...

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 12 november 2002, 17:36

Lavskägge ser otroligt bra ut faktiskt! Om man jämför med den där plast-bilden så är det ju rena mästerverket.

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 12 november 2002, 18:03

Hittade en gräsligt ful bild på den där adressen Den Stegrande Kamelen gav oss... Gollum kommer nog bli den största besvikelsen i TTT för mig.

Bild

Edit: Funkade inte att klistra in den tydligen, kolla bilden här istället: http://www.warofthering.net/movies/phot ... oullum.jpg
Senast redigerad av 1 Flikkan, redigerad totalt 12 gånger.

Trippad kick
Medlem
Inlägg: 373
Blev medlem: 27 juli 2002, 18:43
Ort: fattar inte?!

Inlägg av Trippad kick » 12 november 2002, 18:07

Jag tycker att Lavskägge ser rätt bra ut, hans ögon ser ganska djupa ut.(precis som dom ska)..^__~

Yozorama
Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: 2 november 2002, 19:49
Ort: Lund, typ...
Kontakt:

Inlägg av Yozorama » 12 november 2002, 18:32

Jag håller med... Gollum är inte als vad man väntar sig...

Om man håller sig till Alan Lee's bilder tycker jag att Lavskägge ser ännu äldre ut på den bild jag har utav honom i min nyutgåva av trilogin (ni vet... den med filmpostern som framsida). Där finns också bilder på så Gollum borde se ut... det värsta är väl ändå rösten...

Men det andra med filmen verkar strålande...

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 12 november 2002, 18:49

Är faktiskt ganska besviken hittills. Inte mycket är som jag tänkt mig det alls (speciellt inte Gollum). Lavskägge har jag dock aldrig fått mig en riktig bild av, bara lite vagt men det ändras hela tiden (efter att jag sett Bakshis första gången kan ni ju tänka er hur han såg ut!) men PJ's ser faktiskt skitbra ut. Är nyfiken på hur John Ryes-Davies låter som honom också. Éomer ser väl bra ut, men Edoras är jag ganska besviken på faktiskt. Samma med Éowyn, har jag kommit underfund med genom att sett ytterligare bilder. Hoppas dock att jag kan behålla mina egna bilder. Faktiskt när jag tänker efter noga nu för tiden så kan jag fortfarande komma ihåg hur jag tänkte mig saker och ting innan FotR kom.

Skriv svar