Sagor från midgård...

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Lajjmen
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: 5 januari 2004, 20:15
Ort: Kalmar

Sagor från midgård...

Inlägg av Lajjmen » 11 september 2004, 18:45

Har läst Trilogin, Bilbo, och Silmarillion ett par gånger nu och tänkte gå vidare lite.
Köpte då DFSB 1 men upptäckte hur mycket som inte stämde överns med den värld man byggt upp med de böcker jag läst innan. Det var segt att läsa alla notiser av Christopher Tolkien.

Så min fråga är om Sagor från Midgård är uppbyggd på samma sätt.

Martinus
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: 11 november 2003, 19:52
Ort: Göteborg

Re: Sagor från midgård...

Inlägg av Martinus » 11 september 2004, 21:55

Lajjmen skrev:Har läst Trilogin, Bilbo, och Silmarillion ett par gånger nu och tänkte gå vidare lite.
Köpte då DFSB 1 men upptäckte hur mycket som inte stämde överns med den värld man byggt upp med de böcker jag läst innan. Det var segt att läsa alla notiser av Christopher Tolkien.

Så min fråga är om Sagor från Midgård är uppbyggd på samma sätt.
Nästan, men inte riktigt. DFSB 1 & 2 innehåller riktigt gamla anteckningar och utkast, vilket är förklaringen till att så lite stämmer med de tidigare publicerade verken. Sagor från Midgård består dock till större delen av senare material, samt mer avslutade texter, vilket gör den lite intressantare och lättillgängligare. Det står bl. a. intressanta saker om Tuors färd till Gondolin, om Túrins vedermödor, samt faktatexter om istari och palantírerna. Därtill en kort snutt om mötet mellan Gnadlaf och Thorin, där Gandalf lurade Thorin att gå hem till Bilbo, samt en redogörelse för slaget vid Isenvaden där Theodred stupade, samt en redogörelse för hur rikshovmästaren Cirion slöt förbund med Eorl.

Men visst, det finns en hel del noter i den också.

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 12 september 2004, 10:24

Som Martinus säger, det finns en hel del intressant material i Sagor från Midgård. En av de mest fascinerande texterna är i mitt tycke berättelsen om Aldarion och Erendis, vars syn på mans- och kvinnorollen skiljer sig en hel del från övrigt material av Tolkien.
Det var segt att läsa alla notiser av Christopher Tolkien.
Tycker nästan att notiserna är det mest intressanta! :D

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: 8 mars 2004, 17:02
Ort: Linköping

Inlägg av Halifírien » 12 september 2004, 21:01

Nja, det var nog lite väl mycket att smälta för mig. Visserligen var jag ung då, och väntade mig en äventyrsroman av typ Härskarringen.

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Inlägg av Usquebaugh » 13 september 2004, 09:15

Tolkiens värld bör nog ha mognat lite hos en för att man ska kunna dra störst nytta av notiserna, där man ofta får bläddra rätt mycket i böckerna för att hänga med.

Skriv svar