Return of the King EE

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 28 maj 2004, 09:46

Calan skrev:Vad less man blir på alla ändringar!!! Ska Saruman dö i Isengård! Då kan dom lika gärna skita i att visa hans scen då!!!
Ja, alla som inte läst boken kommer ju att få fel uppfattning då och missar helt Sarumans sista "ohyggliga" försök att ta över Fylke och döda Frodo. :(

/A

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 28 maj 2004, 10:59

Vad jag är glad över att jag har hängt med i ryktesspridningen redan från början, så man slipper bli upprörd över alla ändringar...
Vad less man blir på alla ändringar!!! Ska Saruman dö i Isengård! Då kan dom lika gärna skita i att visa hans scen då!!!
Det gjorde de ju också, i bioversionen, vilket ju PJ räknar som den "officiella" versionen (om än ingen annan).
Ja, alla som inte läst boken kommer ju att få fel uppfattning då och missar helt Sarumans sista "ohyggliga" försök att ta över Fylke och döda Frodo.
Fel uppfattning? Fel uppfattning om vad då? Boken? Den har väl alla biobesökare i så fall redan fått "fel" uppfattning om?

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 28 maj 2004, 11:27

Danne skrev: Fel uppfattning? Fel uppfattning om vad då? Boken? Den har väl alla biobesökare i så fall redan fått "fel" uppfattning om?
Hur det egentligen gick till menade jag så klart. Varför har biofolket fått fel uppfattning redan, de har ju inte fått se nåt än?

/A

Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 28 maj 2004, 12:30

Jag håller med om att biobesökarna redan fått fel uppfattning om hela sagan! Men jag har insett att det är omöjligt att göra precis som i boken! Men tro inte att jag förlåter "felen"...

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 28 maj 2004, 14:37

Ok, nu förstår jag vad Danne menade, hela berättelsen...ber om ursäkt. :(

/A

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 28 maj 2004, 15:08

Hur det egentligen gick till menade jag så klart.
Men min poäng är att det egentligen inte gick till alls, eftersom även boken är en påhittad historia. Man kan inte tala om "fel" och "egentligen" eftersom Jackson valt att göra en film, och inte en kopia av boken.

Han har gjort en del val, och man kan diskutera det vettiga i dessa val, men man kan aldrig påstå dessa ändringar är "fel".

Personligen skulle jag hemskt gärna ha sett ett "Fylke rensas" filmatiseras, och tycker att Jacksons val att ta bort detta kapitel var synd (och kanske till och med fel), men själva ändringarna i sig kan aldrig betraktas som "fel".

Oj vad jag pladdrar... Förstår knappt själv vad jag säger... :)

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 28 maj 2004, 19:41

Danne skrev:
Hur det egentligen gick till menade jag så klart.
Men min poäng är att det egentligen inte gick till alls, eftersom även boken är en påhittad historia. Man kan inte tala om "fel" och "egentligen" eftersom Jackson valt att göra en film, och inte en kopia av boken.

Han har gjort en del val, och man kan diskutera det vettiga i dessa val, men man kan aldrig påstå dessa ändringar är "fel".

Personligen skulle jag hemskt gärna ha sett ett "Fylke rensas" filmatiseras, och tycker att Jacksons val att ta bort detta kapitel var synd (och kanske till och med fel), men själva ändringarna i sig kan aldrig betraktas som "fel".

Oj vad jag pladdrar... Förstår knappt själv vad jag säger... :)
Ok, jag förstår din synpunkt. FAST, vi som Tolkienfans får väl ändå anse böckerna vara det som är rätt. Även om PJ har filmskaparens frihet att ta med vad han vill så tycker jag ändå att vi som bokfantaster och biofilmspublik får välja vad vi tycker är fel eller inte. Varför sitter vi alla här annars och jämför böckerna med filmerna?

/A

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem

Inlägg av Eowyn » 29 maj 2004, 15:16

om dom hade haft med fylkes rensas så skulle dom ha behövt ha massa tid, säg 30 minuter. dom trettio minuterna hade behövts att tas bort från någonting annat eftersom filmen inte kan vara nästan 4 timmar lång när den går ut på bio, för många av dom som ser den på bio kommer troligen inte att köpa special edition. om den nu hade varit med i bioversinonen så skulle det ha blivit en fett skum avslutning för dom som inte har läst boken. kriget är slut och allt är lyckligt. och så helt plötsligt är det avsatta trollkarlen Saruman i fylke och härjar. vad?

jag skulle också gärna ha sett den i filmen men jag är faktiskt ganska näjd med att dom inte tog med den. annars skulle filmen ha blivit ganska obegriplig för dom som inte visste handligen innan...

och jag hoppas verkligen att läkandets hur, Éowyn/Faramir och Saurons språkrör är med...annars blir jag väldigt purken!

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 29 maj 2004, 23:35

Eowyn:

Det det skriver är givetvis sant, men det hindrar väl inte att Fylkes rensning hade tagits med i EE, även om det inte var med i bioversionen?

/A

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 30 maj 2004, 12:18

Varför sitter vi alla här annars och jämför böckerna med filmerna?
Det är just det jag undrar... :P
Det det skriver är givetvis sant, men det hindrar väl inte att Fylkes rensning hade tagits med i EE, även om det inte var med i bioversionen?
Fast Jackson har säkert inte filmat på det sättet att han tänkt "det här hamnar i bioversionen och det här i EE", utan har säkert filmat allt han tyckt varit nödvändigt, och sen börjat klippa.

Jackson har helt enkelt aldrig tänkt ha med Fylkes rensning, och sålunda aldrig filmat den. Det är nog inte mer komplicerat än så. (Likadant med Tom Bombadil.)

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 30 maj 2004, 14:35

Nä, du har nog rätt, antagligen är det så han har tänkt...

/A

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 3 juni 2004, 10:47

Om vi går tillbaka till ursprungsfrågan så läste jag i en gammal tråd att EE nog skulle komma ut i november, stämmer detta fortfarande? Någon som vet?

/A

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem

Inlägg av Eowyn » 3 juni 2004, 21:52

men jag vill inte vänta så länge!!!

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 4 juni 2004, 00:25

Eowyn skrev:men jag vill inte vänta så länge!!!
Nä, om det stämmer med november så är det ren pest och pina... :cry:

/A

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 4 juni 2004, 07:41

Det stämmer säkert... Har inte de andra förlängda kommit i november? (Minns inte...)

Skriv svar