vad hände med entiskorna?
vad hände med entiskorna?
hej jag läste lord of the rings nu på engelska för första gången.
har läst dem på svenska förut
jag lade extra mycket uppmärksamhet på att jag inte visste vad som hänt med entiskorna som lavskägge snackade om...
jag tror eller trodde att sauron tagit dom till fånga och gjort dom till trolls
lavskägge säger ju till merry och pippin:
troll är fruktansvärt starka men enter är av jorden själva de är ännu starkare...
dvs att enter är ju såklart starkare en entiskor..och om dom blir troll är det ingen skillnad...
tack så mycket om ni svarar( tror att ni har haft denna diskussionen förut)
har läst dem på svenska förut
jag lade extra mycket uppmärksamhet på att jag inte visste vad som hänt med entiskorna som lavskägge snackade om...
jag tror eller trodde att sauron tagit dom till fånga och gjort dom till trolls
lavskägge säger ju till merry och pippin:
troll är fruktansvärt starka men enter är av jorden själva de är ännu starkare...
dvs att enter är ju såklart starkare en entiskor..och om dom blir troll är det ingen skillnad...
tack så mycket om ni svarar( tror att ni har haft denna diskussionen förut)
Jag tror inte saruman gjort dem till troll. När han satt igång och bygga armé var dom nog borta för länge sen. Dom höll ju till vid bruna markerna men vart bortjagade pga krig. Kanske dog alla av dom där? Fast Sam eller Ted Sandyman säger på Gröna Draken att nån av deras släktingar (?) har sett nåt som liknar enter uppe i nordfjärdingen kanske är det entiskor som håller till där? Lavskägge säger ju till merry och Pippin att han tror entiskorna skulle gilla Fylke.
Jag gjorde ett litet läsfel där... Men visst kan nog Sauron tagit dem till fånga. Fast nu minns jag inte vilket krig som var på Bruna Markerna. Kanske andra åldern innan Sauron vart tillfångatagen och Númenor räddade alverna? I så fall kan nog Sauron ha drivit tillbaka alver/dvärgar vid Bruna Markerna och tagit tillfånga entiskorna...
- Eöl mörkalven_
- Medlem
- Kontakt:
Skulle tro att de vandrade över till beleriand, sägs ju att iaf människorna alltid vandrade västerut och deras historier kanske påverkade entiskrona att hitta ett "bättre" land. Vore nästan den mest logiska teorin i alla fall, del är knappast bara ställt sig och sovit i skogarna mellan Fylke och Mithlond.
OK, nu har jag letat upp brevet där Tolkien skriver vad han tror hände med entiskorna:
I think that in fact the Entwives had disappeared for good, being destroyed with their gardens in the War of the Last Alliance (Second Age 3429-3441) when Sauron pursued a scorched earth policy and burned their land against the advance of the Allies down the Anduin [...] They survived only in the 'agriculure' transmitted to Men (and Hobbits). Some, of course, may have fled east, or even have become enslaved: tyrants even in such tales must have an economic and agricultural background to their soldiers and metalworkers. If any survived so, they would indeed be far estranged from the Ents, and any rapprochement would be difficult - unless experience of industrialized and militarized agriculture had made them a little more anarchic. I hope so. I don't know.
I think that in fact the Entwives had disappeared for good, being destroyed with their gardens in the War of the Last Alliance (Second Age 3429-3441) when Sauron pursued a scorched earth policy and burned their land against the advance of the Allies down the Anduin [...] They survived only in the 'agriculure' transmitted to Men (and Hobbits). Some, of course, may have fled east, or even have become enslaved: tyrants even in such tales must have an economic and agricultural background to their soldiers and metalworkers. If any survived so, they would indeed be far estranged from the Ents, and any rapprochement would be difficult - unless experience of industrialized and militarized agriculture had made them a little more anarchic. I hope so. I don't know.
Med tanke på att beleriand sjönk under första åldern, och entiskorna försvann under andra åldern, är den teorin inte speciellt trolig.Eöl mörkalven_ skrev:Skulle tro att de vandrade över till beleriand, sägs ju att iaf människorna alltid vandrade västerut och deras historier kanske påverkade entiskrona att hitta ett "bättre" land. Vore nästan den mest logiska teorin i alla fall, del är knappast bara ställt sig och sovit i skogarna mellan Fylke och Mithlond.