Förlängda versionernas soundtrack?
Förlängda versionernas soundtrack?
Finns det bara en version av filmernas soundtrack, eller finns det även "förlängda" versioner av soundtracken till?
jag menar - visst finns det melodier i de förlängda som inte är med i de "korta" bioversionerna ?
Är t.ex. skogsalvernas sång med? Den som de sjunger när Sam och Frodo ser dem när de just lämnat Fylke?
jag menar - visst finns det melodier i de förlängda som inte är med i de "korta" bioversionerna ?
Är t.ex. skogsalvernas sång med? Den som de sjunger när Sam och Frodo ser dem när de just lämnat Fylke?
Läste en intervju med Howard Shore på en soundtrackhemsida (minns inte vilken) där det berättades att fullängdssoundtracken skulle släppas någon gång nästa år. Dessa skulle, så vitt jag förstod, innehålla de förlängda versionernas musik, men det finns ju massor av musik bara i bioversionerna som inte finns med på skivorna.
Ett tydligt tecken på detta är ju att filmerna är c:a 3 timmar långa, och soundtracken drygt en timme. Visserligen förekommer inte musik precis hela tiden i filmerna, men mer än en tredjedel är det garanterat.Jasså gör det? Jag har väl inte jämfört så noga. Kan du ge lite exempel?
För konkreta exempel: jag har inte jämfört så noga, jag heller, men så här spontant vet jag att den musik som är under Bilbos fest inte finns med på skivan. Inte heller den musik som är medan Bilbo osynlig tassar uppför trappan till Baggershus.
Shore diskuterade även detta i intervjun jag nämnde ovan. Han sade bl.a. att musiken till scenen med Honmonstret är c:a en kvart/tjugo minuter i filmen (om jag minns rätt), men bara c:a fem minuter på skivan.
De tar väl med den musik som är hyfsat intressant att lyssna på även när den rycks ur sitt sammanhang. Personligen tycker jag att filmmusik ska lyssnas på tillsammans med filmen eller inte alls, och att alla filmsoundtrack som säljs bara är ett trick att tjäna ännu mer pengar. Visst, det finns några helt underbara musikstycken som t ex Fellowship-temat, Shire-temat och dess version The Hymn, det historiska temat som inleder de två första filmerna osv, men de bitar man känner igen är alla väldigt korta, och för att kunna fylla ut en 74-minutersskiva måste man ha med en massa intetsägande bakgrundsmusik, där man hela tiden funderar över var det är den spelas i filmen.
Fixa istället separata ljudspår till filmerna där all dialog och ljudeffekter tagits bort. Då skulle man kunna njuta till fullo av filmmusiken på bästa möjliga sätt - i dess rätta miljö.
Fixa istället separata ljudspår till filmerna där all dialog och ljudeffekter tagits bort. Då skulle man kunna njuta till fullo av filmmusiken på bästa möjliga sätt - i dess rätta miljö.
- jimPeMelin
- Medlem
- Kontakt:
Eowyns sorgesång över Theodred
Jag hoppas att det även ges utrymme på dessa förlängda soundtrack för små guldkorn som Eowyns sorgesång över Theodred och Merry och Pippins festsånger. Fast det kanske är lite för mycket att önska.För konkreta exempel: jag har inte jämfört så noga, jag heller, men så här spontant vet jag att den musik som är under Bilbos fest inte finns med på skivan. Inte heller den musik som är medan Bilbo osynlig tassar uppför trappan till Baggershus.
Shore diskuterade även detta i intervjun jag nämnde ovan. Han sade bl.a. att musiken till scenen med Honmonstret är c:a en kvart/tjugo minuter i filmen (om jag minns rätt), men bara c:a fem minuter på skivan.
Annars är jag rätt nöjd med Pippins/Billy Boyds sånginsats på korta soundtracket till ROTK.
- jimPeMelin
- Medlem
- Kontakt: