RotK

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Ori
Medlem
Inlägg: 1064
Blev medlem: 23 mars 2002, 22:53
Ort: Hbg/Maria Park

Grundläggande definitioner

Inlägg av Ori » 14 juli 2003, 13:16

bozi skrev:På vilket sätt är de mer primitiva än Gondor?
Primitiv i betydelsen ej så utvecklade:
- saknar byggnadstekniken som Gondor har (åtminstone hade)
- saknar skriftliga "arkiv" (åtminstone mycket minde än Gondor)
- samhällsorganisationen är inte speciellt utvecklad
- miltära "teknologin" är enklare

Det finns säkert fler punkter, men detta är vad jag kan komma på just nu.

Mina motiveringar till ovanstående punkter:
Gondor har en stor befäst "huvud"-stad, samt flera befästningsverk, ett system med flera försvarksverk runt riket (murar och vårdkasar). Det nämns klart och tydligt att Gondor har ett mycket stort och omfattande arkiv med böcker, men Rohan inte verkar ha några skrifter. Samhället i Gondor består av många klasser och olika yrken, medan Rohan har ett mer platt samhälle bestående av några få positioner i samhället (kunglig, officer, soldat, kvinnor och barn). Medan Rohan enbart verkar ha ryttar-soldater så verkar Gondor har olika typer av trupper.

En jämförelse som jag tycker ger en hygglig bild av deras olika utvecklingsnivåer: Gondor motsvarar romarriket på nedgång medan Rohan motsvarar vikingarna (jag vet att det inte är samtida kulturer).

Jag försöker undvika att lägga några värderingar som "lägre" stående, men däremot tycker jag att det är ganska klart att Rohan är primitivare än Gondor (återigen ingen värdering). Naturligtvis kan jag ha missat något i mina argument ovan eftersom dom är skrivna från minnet, rätta mig gärna isåfall.

Trots detta långa inlägga är jag fortfarande nyfiken på hur du tänker när du skriver att Rohan inte står "lägre" än Gondor, du måste nästan ha någon annan jämförelse än vad jag har. Jag upprepar att det är uppriktigt nyfikenhet, det är inte nåt försök att visa att du har fel !

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 14 juli 2003, 19:49

Jag håller med dig Ori... bra resonemang!

Användarvisningsbild
gjabben
Medlem
Inlägg: 369
Blev medlem: 24 juni 2003, 11:12
Ort: lomma

Inlägg av gjabben » 14 juli 2003, 20:52

håller oxå med Ori.. Man kan ju börja med att jämföra Edoras med Minas-Tirith. Det är ju rätt stor skilnad mellan dom två städerna angående byggnadsstil och arkitektur å enligt min åsikt är Edoras mycket enklare arkitekttur och byggnadstil en Gondor.

Användarvisningsbild
bozi
Medlem
Inlägg: 39
Blev medlem: 10 juli 2003, 07:15
Ort: Skövde. Staden mellan Sjöarna

Inlägg av bozi » 15 juli 2003, 04:59

jag erkänner mig besegrad. Kan inte stå emot ett sådant argument, hehe
Jag tycker fortfarande PJ misslyckats däremot.

Användarvisningsbild
Aeglos
Medlem
Inlägg: 239
Blev medlem: 30 juni 2003, 17:34
Ort: Sundsvall

Inlägg av Aeglos » 15 juli 2003, 11:16

Bozi, det är lugnt, vi förlåter dig! :D

Användarvisningsbild
gjabben
Medlem
Inlägg: 369
Blev medlem: 24 juni 2003, 11:12
Ort: lomma

Inlägg av gjabben » 15 juli 2003, 17:48

Alla får tycka som dom vill :)

Användarvisningsbild
bozi
Medlem
Inlägg: 39
Blev medlem: 10 juli 2003, 07:15
Ort: Skövde. Staden mellan Sjöarna

Inlägg av bozi » 15 juli 2003, 19:08

:)

Jojje
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: 8 april 2002, 19:43

Rotk Trailer

Inlägg av Jojje » 1 augusti 2003, 14:35

Såg just en teaser trailer för ROTK och filmen verkar hur fet som helst! Trailern sas komma från theonering.net, (jag fick den från annat håll), så jag vet inte om den finns där.
Kan inte vänta till december!

Användarvisningsbild
Súlimo
Medlem
Inlägg: 51
Blev medlem: 6 april 2002, 19:54
Ort: Norrbotten

Inlägg av Súlimo » 1 augusti 2003, 17:56

Såg just en teaser trailer för ROTK och filmen verkar hur fet som helst! Trailern sas komma från theonering.net, (jag fick den från annat håll), så jag vet inte om den finns där.
Kan inte vänta till december!
Den finns inte kvar där New Line blev visst sura och sa åt dem att ta bort den :roll:

Användarvisningsbild
Joohn
Medlem
Inlägg: 123
Blev medlem: 2 augusti 2003, 12:47
Ort: Hallstahammar

Inlägg av Joohn » 3 augusti 2003, 09:49

det var nån som undrade hur PJ skulle få plats med allt som händer i RoTK.
tänk så här: hur många sidor är det inte i boken från det att Merry(eller är det pippin?) kommer till Gondor och slaget börjar?
det kommer högst vara ett par minuter i filmen.
samma sak när Frodo och Sam traskar omkring i Mordor, det kommer inte vara lika detajerat som i boken.

Användarvisningsbild
gjabben
Medlem
Inlägg: 369
Blev medlem: 24 juni 2003, 11:12
Ort: lomma

Inlägg av gjabben » 3 augusti 2003, 11:06

Men konungens återkomst är endå en händelserik bok å det finns mycket att berätta och mycket som e värt att ha med. Men nu ska man till och med tränga in en del från förra boken TTT. Men rensningen av Fylke tror jag inte kommer med. De grå hamnarna måste ju bara komma med men det lär ju inte ta så mycket tid av filmen. Sen tror jag slaget vid Pellenors slätt kommer vara ungefär lika utdraget som helms deep. Å vad gäller Frodo och Sam tror jag dom kommer vara med lika lite som i TTT filmen.

Användarvisningsbild
Endor
Medlem
Inlägg: 161
Blev medlem: 8 juni 2003, 16:00
Ort: Vattendalen

Inlägg av Endor » 3 augusti 2003, 14:53

Ärligt talat tycker jag dom borde ha gjort två filmmer utav sgan om konugens återkomst

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem
Inlägg: 828
Blev medlem: 8 juni 2002, 22:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Eowyn » 3 augusti 2003, 17:21

men det SKA va 3 filmer. det är tre böcker så då ska det väl va 3 filmer...okej, tolkien skrev det som en bok (eller 6st) men och andra sidan? hur mycket film skulle det bli om man stoppade in allt i en enda långfilm?

Användarvisningsbild
gjabben
Medlem
Inlägg: 369
Blev medlem: 24 juni 2003, 11:12
Ort: lomma

Inlägg av gjabben » 3 augusti 2003, 19:35

9 timmars rulle... vem orkar sitta så länge i en biosalong?? Kanske om man kunde dra in en hästens säng i salongen.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 4 augusti 2003, 01:12

Eowyn skrev:men det SKA va 3 filmer. det är tre böcker så då ska det väl va 3 filmer...okej, tolkien skrev det som en bok (eller 6st) men och andra sidan? hur mycket film skulle det bli om man stoppade in allt i en enda långfilm?
Tänk om det hade blivit sex filmer istället? alla ca 3 timmar lång? Väldigt trevligt att se dom i sträck!

Skriv svar