Túrin

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Timmyy
Ny medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 3 juli 2003, 01:44
Ort: örebro

Inlägg av Timmyy » 23 juli 2003, 21:31

Endor skrev:Ingwë borde varit kraftfullare än Fëanors- han var ju den högsta ut av alla alver. och jag tro han kunde mätas med dom svagare mair.
Men Fëanor var den kraftfullaste in om Noldors släkte.

Nej nej nej. Fëanor var den kraftfullaste av alla alver. ingen alv kan någonsin mäta sig med honom. Fingon fick stryk av Gothmog när en annan kom till Gothmogs hjälp.

Echthelion fick stryk i en Envig men fick med sig Gothmog in i döden.

Fëanor var ensam kvar mot ALLA balroger. och tillslut så blev han så kraftigt skadad att han dog av sina skador. Han fick Eönwe, Manwës härold att buga sig stumt infor honom. Hans makt och kraft är det ingen alv som kan mäta sig med.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 24 juli 2003, 08:53

tss, Fëanor förslösade sin makt i högmod och galenskap och framför allt kärlek till sina egna verk. Att han fick en drös balrogar över sig var inte mer än rätt!

Användarvisningsbild
bozi
Medlem
Inlägg: 39
Blev medlem: 10 juli 2003, 07:15
Ort: Skövde. Staden mellan Sjöarna

Inlägg av bozi » 24 juli 2003, 11:03

jag visste väl att Fëanor var mäktigast...som gothmog skriver är det synd att han förslösade sin makt på det viset

Angående Ecthelion så tror jag att han gav Gothmog ordentligt med smörj.
Gothmog ramlade ner i en brunn och på något sätt fick han tag i Ecthelion drog med sig honom ner i avgrunden. Ecthelion dog pga sin pansarskjorta den hindrade onhom från att simma upp till ytan.

Det var ett bra tag sen jag läste Silmarillion men det är iallafall vad jag kommer ihåg

Användarvisningsbild
Súlimo
Medlem
Inlägg: 51
Blev medlem: 6 april 2002, 19:54
Ort: Norrbotten

Inlägg av Súlimo » 24 juli 2003, 18:59

Angående Ecthelion så tror jag att han gav Gothmog ordentligt med smörj.
Gothmog ramlade ner i en brunn och på något sätt fick han tag i Ecthelion drog med sig honom ner i avgrunden. Ecthelion dog pga sin pansarskjorta den hindrade onhom från att simma upp till ytan.

Det var ett bra tag sen jag läste Silmarillion men det är iallafall vad jag kommer ihåg
Det står väl inte i Silmarillion?:? Men det är möjligt att det går att läsa i DFSB.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 25 juli 2003, 11:58

bozi skrev:jag visste väl att Fëanor var mäktigast...som gothmog skriver är det synd att han förslösade sin makt på det viset

Angående Ecthelion så tror jag att han gav Gothmog ordentligt med smörj.
Gothmog ramlade ner i en brunn och på något sätt fick han tag i Ecthelion drog med sig honom ner i avgrunden. Ecthelion dog pga sin pansarskjorta den hindrade onhom från att simma upp till ytan.

Det var ett bra tag sen jag läste Silmarillion men det är iallafall vad jag kommer ihåg
Ska man gå efter DFSB så står det att Ecthelion var skadad och Tuor bar honom till Källsprånget där han vaknade till för att strida sin sista strid. Ecthelion hade en spik på sin hjälm som han körde in i Gothmog. Gothmog föll då bakåt och drog med sig Ecthelion i fallet, han fick tag i hans gyllene hår som stack ut utanför hjälmen..

Timmyy
Ny medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 3 juli 2003, 01:44
Ort: örebro

Inlägg av Timmyy » 26 juli 2003, 14:46

bozi skrev:jag visste väl att Fëanor var mäktigast...som gothmog skriver är det synd att han förslösade sin makt på det viset

Angående Ecthelion så tror jag att han gav Gothmog ordentligt med smörj.
Gothmog ramlade ner i en brunn och på något sätt fick han tag i Ecthelion drog med sig honom ner i avgrunden. Ecthelion dog pga sin pansarskjorta den hindrade onhom från att simma upp till ytan.

Det var ett bra tag sen jag läste Silmarillion men det är iallafall vad jag kommer ihåg

Det kan inte ha vart i silmarillion du läste det där, Jag har läst Gondolins fall i silmarillion otaliga gåner och har inget minne av det.
Dock så har jag minne av det i De förlorade Sagornas bok har jag för mig. men sen är frågan om det är tillförlitligt så Tuor tror jag det var ensam dräpte 3 Balroger och någon annan 5. helt sjukt många var dte iaf.

[/i]

Användarvisningsbild
Ayrabeth
Medlem
Inlägg: 109
Blev medlem: 25 maj 2003, 20:01
Ort: sthlm

Inlägg av Ayrabeth » 26 juli 2003, 19:40

Timmyy skrev:
bozi skrev:jag visste väl att Fëanor var mäktigast...som gothmog skriver är det synd att han förslösade sin makt på det viset

Angående Ecthelion så tror jag att han gav Gothmog ordentligt med smörj.
Gothmog ramlade ner i en brunn och på något sätt fick han tag i Ecthelion drog med sig honom ner i avgrunden. Ecthelion dog pga sin pansarskjorta den hindrade onhom från att simma upp till ytan.

Det var ett bra tag sen jag läste Silmarillion men det är iallafall vad jag kommer ihåg

Det kan inte ha vart i silmarillion du läste det där, Jag har läst Gondolins fall i silmarillion otaliga gåner och har inget minne av det.
Dock så har jag minne av det i De förlorade Sagornas bok har jag för mig. men sen är frågan om det är tillförlitligt så Tuor tror jag det var ensam dräpte 3 Balroger och någon annan 5. helt sjukt många var dte iaf.

[/i]

japp, det står i DFSB..anledningen till att Tuor och andra dräpte en hel del balroger där var för att de inte var lika kraftfulla som Tolkien sedan ändrade dem till..

Användarvisningsbild
birger_kung
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 26 maj 2003, 14:42
Ort: Uppsala

Inlägg av birger_kung » 30 juli 2003, 00:18

vad är det för mening med turins väg till gondolin? en seg tråkig berättelse som det inte går ut nåt av även om den skulle vara hel...

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 30 juli 2003, 15:59

birger_kung skrev:vad är det för mening med turins väg till gondolin? en seg tråkig berättelse som det inte går ut nåt av även om den skulle vara hel...
Det är väl ändå Tuor som går till Gondolin?

Användarvisningsbild
birger_kung
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 26 maj 2003, 14:42
Ort: Uppsala

Inlägg av birger_kung » 31 juli 2003, 19:20

ja just det ja sa (skrev) fel hehehe

Timmyy
Ny medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 3 juli 2003, 01:44
Ort: örebro

Inlägg av Timmyy » 14 augusti 2003, 03:29

birger_kung skrev:vad är det för mening med turins väg till gondolin? en seg tråkig berättelse som det inte går ut nåt av även om den skulle vara hel...

vad gäller silmarillion så finns där många av de viktigare händelserna nedskrivna. Och hur Tuor talade med Ulmo och kom till Gonolin är en viktig berättelse.

hoppa över dne om du vill men jag gillar hela silm inkl den delen. =P

Användarvisningsbild
gjabben
Medlem
Inlägg: 369
Blev medlem: 24 juni 2003, 11:12
Ort: lomma

Inlägg av gjabben » 5 september 2003, 21:15

jag med, håller just på att läsa om silmarillion.

Användarvisningsbild
RL
Ny medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 6 september 2003, 19:02
Ort: sverige

Inlägg av RL » 6 september 2003, 23:41

kanske lite korkad fråga! men vem är Turin ?? och vart har ni läst om han??

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 7 september 2003, 00:39

Turin Turambar var en sorglig individ, som genom ett sorgligt öde kastas hit och dit i Beleriand. Vart han än kommer så blir hans välvilja bedrövligt förvandlad till olycka och sorg för dem som vistas runt honom. De alvriken som han på olika vägar lyckas besöka går under pågrund av Turins ingripanden, hans vänner faller i strid omkring honom eller dödas av honom av misstag, hans attraktionskraft på det motsatta könet får Maeglin att drabbas av avundsjuka och tillslut bistå i dennes föräderi, och till slut uppdagas det att den människokvinna han älskat är hans egen syster. Allt detta tvingas hans far Hurin uppleva syner av i Melkors fångenskap. Cynisk över sitt öde tar han sig olika dramatiska tillnamn, som "Ont ödes son" och dylikt. Till slut kastar han sig på svärdet.

Varför tidigare inlägg inte tycker Turin är en gripande och mänsklig historia, har jag svårt att förstå... Men smaken är som baken :) . Allt detta står i Silmarillion och Sagor från Midgård.

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem
Inlägg: 828
Blev medlem: 8 juni 2002, 22:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Eowyn » 7 september 2003, 12:14

åhh...Turin, allas vår favoritperson! :D

Skriv svar