tycker nog att dom e längre men vill höra va ni andra tycker...
alvers längd?
alvers längd?
Har funderat lite på de här me alvernas längd... i SoR och flera andra böcker står att alverna är längre än människor medans det på andra ställen står att de är kortare än människor...
- Eöl mörkalven_
- Medlem
- Kontakt:
I Simarillion står det att alverna blev mindre med tiden, dock vackrare. Står ju även att människorna var mer kraftiga och hade större chans att botas från skador och så vidare. Detta berodde iofs nog på vandringarna från östra midgård till beleriand.
Tror att alverna var ungefär lika långa som människorna, kanske lite längre, men slankare.
Tror att alverna var ungefär lika långa som människorna, kanske lite längre, men slankare.
mmm.... i Sor står iaf :
Elrond, as was his custom, sat in a great chair at the end of the table upon the dais; and next to him on the one side sat Glorfindel, on the other side sat Gandalf...
(lite längre ner står)
...Gandalf was shorter in stature than the other two...
Gandalf e ju ändå ganska lång väl? har tänkt mig att han nog är som bland de längsta bland människorna... det står säkert något om hans längd nån stans.
Elrond, as was his custom, sat in a great chair at the end of the table upon the dais; and next to him on the one side sat Glorfindel, on the other side sat Gandalf...
(lite längre ner står)
...Gandalf was shorter in stature than the other two...
Gandalf e ju ändå ganska lång väl? har tänkt mig att han nog är som bland de längsta bland människorna... det står säkert något om hans längd nån stans.
Är det verkligen belagt att han är människa. Han är ju trollkarl, vad det nu ska betyda, och har ju levt i 10,000 år. Hur många människor gör det!?Gandalf e ju ändå ganska lång väl? har tänkt mig att han nog är som bland de längsta bland människorna... det står säkert något om hans längd nån stans.
Vad det gäller alverna så är de ju i alla fall slankare än människorna, det svårt att föreställa sig en tjock eller muskulös alv. Jag tycker doch att de bör vara något kortare också även om de ofta beskrivs som längre.....
-
strychnine
- Ny medlem
Re: alvers längd?
Tycker? handlar det om vad vi tycker, eller handlar det om att studera texter för att få koll på Alvens längd?Fala skrev:Har funderat lite på de här me alvernas längd... i SoR och flera andra böcker står att alverna är längre än människor medans det på andra ställen står att de är kortare än människor...![]()
För övrigt så har jag förstått det så att det var J.R.R Tolkien som skapade sagofiguren Alv. så då borde ju hans beskrivningar av Alven var närmast deras längd?
Jag tycker Alven ska vara längre, starkare, snyggare, bättre, senigare, mer tolerant och pyskist överlägsen i jämförelse med människan.
e du säker på att Tolkien var den första som hade alver med i sina sagor. Jag menar... alver är ju unjefär som troll å drakear... de e såna typiska sagofigurer som finns med i många olika sagor... e du säker att det inte fanns nån författare innan Tolkien som skrev om alver....För övrigt så har jag förstått det så att det var J.R.R Tolkien som skapade sagofiguren Alv. så då borde ju hans beskrivningar av Alven var närmast deras längd?