alvers längd?

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Fala
Ny medlem

alvers längd?

Inlägg av Fala » 23 juli 2003, 18:23

Har funderat lite på de här me alvernas längd... i SoR och flera andra böcker står att alverna är längre än människor medans det på andra ställen står att de är kortare än människor... :?

tycker nog att dom e längre men vill höra va ni andra tycker... :D

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem

Inlägg av Eowyn » 23 juli 2003, 22:42

jag skulle säga att alver är längre än människor men inte mycket. men det ska märkas...

Ailios
Medlem

Inlägg av Ailios » 23 juli 2003, 23:41

Det står lite grann om det i Sagor från Midgård. Thingol var den längsta av alver och människor. Över 2 meter nånting

Användarvisningsbild
Eöl mörkalven_
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Eöl mörkalven_ » 24 juli 2003, 00:08

I Simarillion står det att alverna blev mindre med tiden, dock vackrare. Står ju även att människorna var mer kraftiga och hade större chans att botas från skador och så vidare. Detta berodde iofs nog på vandringarna från östra midgård till beleriand.

Tror att alverna var ungefär lika långa som människorna, kanske lite längre, men slankare.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 24 juli 2003, 08:50

Jag tänker mig genomsnittsalven (fullvuxen då) runt 2 meter, medan människorna var strax under.

Användarvisningsbild
Fala
Ny medlem

Inlägg av Fala » 24 juli 2003, 09:54

mmm.... i Sor står iaf :

Elrond, as was his custom, sat in a great chair at the end of the table upon the dais; and next to him on the one side sat Glorfindel, on the other side sat Gandalf...
(lite längre ner står)
...Gandalf was shorter in stature than the other two...

Gandalf e ju ändå ganska lång väl? har tänkt mig att han nog är som bland de längsta bland människorna... det står säkert något om hans längd nån stans.

Användarvisningsbild
Orm
Medlem

Inlägg av Orm » 6 augusti 2003, 10:19

Gandalf e ju ändå ganska lång väl? har tänkt mig att han nog är som bland de längsta bland människorna... det står säkert något om hans längd nån stans.
Är det verkligen belagt att han är människa. Han är ju trollkarl, vad det nu ska betyda, och har ju levt i 10,000 år. Hur många människor gör det!?

Vad det gäller alverna så är de ju i alla fall slankare än människorna, det svårt att föreställa sig en tjock eller muskulös alv. Jag tycker doch att de bör vara något kortare också även om de ofta beskrivs som längre.....

Användarvisningsbild
gjabben
Medlem

Inlägg av gjabben » 6 augusti 2003, 11:35

Gandalf e ju en maia och skickades till midgård av valarna för att vägleda midgårds fria folk i kampen mot sauron. Han va med i orden Istari som även saruman ingick i. Istari är alviska å är betyder ungefär ett brödarskap av trollkarlar. När de kom till midgård tog de mänsklig skepnad.

Användarvisningsbild
oromë
Medlem

Inlägg av oromë » 6 augusti 2003, 11:51

Orderns namn är Heren Istarion

Användarvisningsbild
gjabben
Medlem

Inlägg av gjabben » 7 augusti 2003, 11:17

okej okej, men d va inte d som jag ville framföra framför allt. Det var att gandalf va en maia ande som tog skepnad i en mänslig kropp för att vägleda midgårds fria folk mot sauron.

Ressel
Medlem

Inlägg av Ressel » 7 augusti 2003, 17:40

Har fått för mig att alver är något längre än människor och ganska finlemmade.

Hur är det med styrkan? Är dom starkare än människor?

Användarvisningsbild
gjabben
Medlem

Inlägg av gjabben » 7 augusti 2003, 19:56

människorna e starkare tror jag

strychnine
Ny medlem

Re: alvers längd?

Inlägg av strychnine » 11 augusti 2003, 18:14

Fala skrev:Har funderat lite på de här me alvernas längd... i SoR och flera andra böcker står att alverna är längre än människor medans det på andra ställen står att de är kortare än människor... :?

tycker nog att dom e längre men vill höra va ni andra tycker... :D
Tycker? handlar det om vad vi tycker, eller handlar det om att studera texter för att få koll på Alvens längd?

För övrigt så har jag förstått det så att det var J.R.R Tolkien som skapade sagofiguren Alv. så då borde ju hans beskrivningar av Alven var närmast deras längd?

Jag tycker Alven ska vara längre, starkare, snyggare, bättre, senigare, mer tolerant och pyskist överlägsen i jämförelse med människan.

Användarvisningsbild
gjabben
Medlem

Inlägg av gjabben » 11 augusti 2003, 18:48

För övrigt så har jag förstått det så att det var J.R.R Tolkien som skapade sagofiguren Alv. så då borde ju hans beskrivningar av Alven var närmast deras längd?
e du säker på att Tolkien var den första som hade alver med i sina sagor. Jag menar... alver är ju unjefär som troll å drakear... de e såna typiska sagofigurer som finns med i många olika sagor... e du säker att det inte fanns nån författare innan Tolkien som skrev om alver....

Användarvisningsbild
Ayrabeth
Medlem

Inlägg av Ayrabeth » 11 augusti 2003, 22:45

möjligtvis älvor..

Skriv svar