RotK

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 12 juli 2003, 02:25

bozi skrev:Skämtar du med mig? Har du läst de gamla Tolkienskrifterna? På en bild kan man se ett majestätiskt Meduseld i marmor på en stor kulle mitt ute på rohirrims vida slätter. En slingrande väg tar sig runt runt upp för kullen till dess portar. Meduseld liknande Parthenon på den bilden
Hm, hur gamla är dessa skrifter egentligen? Innan Sagan om Ringen renskrevs? Den enda beskrivning av Meduseld man får av böckerna är följande i Sagan om De Två Tornen sida 128:

"I mitten på en grön gräsplatå står den stora mannahallen, och det ser för mina [Legolas] ögon ut som om den vore täckt med guld - ljuset från taktäckningen skiner vida över landet. Av guld är också dörrarnas poster"

Användarvisningsbild
bozi
Medlem

Inlägg av bozi » 12 juli 2003, 08:05

Har du läst trilogin? den stora tjocka boken med bilder i. Försök hitta ett exemplar
På framsidan får man se Gollum, Sam och Frodo som tittar på haradrim när de marscherar genom Morannon. I trilogin får man se en bild på vita meduseld och att Legolas är brunhårig ;)

Deusstom såg du något som skimrade som om det vore förgyllt i filmen när de var i Meduseld?

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 12 juli 2003, 09:32

Nej, jag har inte läst den tjocka boken. Men då Legolas har blont hår och Meduseld är av marmor när boken inte säger någonting om annat än guld. Och ja, i filmen finns det en hel del guld i Meduseld, både utanpå och innanpå.

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 12 juli 2003, 14:42

Personligen tycker jag att Meduseld var en av de mest träffande "kulisserna" i hela filmen. Fantastiskt vackert och dessutom helt trovärdigt...

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 12 juli 2003, 18:40

Danne skrev:Personligen tycker jag att Meduseld var en av de mest träffande "kulisserna" i hela filmen. Fantastiskt vackert och dessutom helt trovärdigt...
Jag håller med dig. Otroligt vackert och mycket likt min egen bild av den. Inte något Parthenon som bozi pratar om.

Användarvisningsbild
bozi
Medlem

Inlägg av bozi » 13 juli 2003, 10:29

Träffande? en fantasyfilm ska för det första inte vara trovärdig och att en färglös liten by i trä är träffande...jaa..

Det vore som att göra MInas Tirith till en grå och tråkig fästning med en träpalissad istället för dess portar

http://www.subreality.com/eomer/gallery ... d-art3.jpg ungefär såhär men det är inte exakt den bilden som finns i boken.

Insidan på Meduseld var också otroligt dåligt gjort i filmen.
Det här är en bra bild på kungarnas sal
http://www.subreality.com/eomer/gallery ... d-art1.jpg

Tjocka boken är bäst..jag skulle säga att det var Tolkiens egna ord men översättningen....

Legolas HAR inte blont hår utan brunt och det står jag fast vid

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem

Inlägg av Eowyn » 13 juli 2003, 12:27

den bilden av utsidan som bozi länkade till tycker jag är totalt fel! så ska inte alls Meduseld se ut! jag tycker själv att Filmen prickade precis rätt. Rohirrim är ett hästfolk...

och saken om Legolas hår har diskuterats ett antal gånger och vad jag vet har man inte kommit överenns om vilken färg det har...

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 13 juli 2003, 15:50

den bilden av utsidan som bozi länkade till tycker jag är totalt fel! så ska inte alls Meduseld se ut! jag tycker själv att Filmen prickade precis rätt. Rohirrim är ett hästfolk...
Håller med... kontrasten mellan Minas Tirith och Edoras ska var tydlig tycker jag, precis som i filmen. Rohirrim är ett folk som befinner sig på en mycket "lägre" nivå än Gondors folk, och jag har alltid tolkat det som att Meduseld är en träbyggnad och inte en stor cementbunker! :)

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 13 juli 2003, 17:54

Bild

Nej, usch vad fult Meduseld var på den här bilden. riktigt hemskt. Vet inte riktigt vad jag ska beskriva den som. Pelarna framför får mig att tänka på Stonehenge av någon anledning.

Bild

Här har vi hur Meduseld ser ut inomhus i filmen, perfekt om du frågar mig.

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem

Inlägg av Eowyn » 13 juli 2003, 22:17

jag kan tyvärr inte se GothmogIIs första bild... :( går det att försöka igen?

jag såg den avdra bilden på någon hemsida innan filmen och blev otroligt nöjd! ag tycker allmänt att PJ har lyckats bra med Rohirrim och deras byggnader m.m.

Användarvisningsbild
gjabben
Medlem

Inlägg av gjabben » 13 juli 2003, 23:44

Jag håller med gothmog, eowyn och danne. Jag tyckte det var bland de vackraste scenerna hittils när eowyn springer ut från guldhallen och kameran vrids så man ser det vackra lanskapet. Jag tycker PJ har lyckats mycket bra med Meduseld. Jag tycker faktsikt han har lyckats otroligt bra med alla byggnader och naturer i sitt midgård. Mordor, Minas Tirirth, Rohan å Fylke. Allt är perfekt enligt min åsikt! :)

Användarvisningsbild
bozi
Medlem

Inlägg av bozi » 14 juli 2003, 05:40

Meduseld ska inte vara en enda stor lada med svartklädda invånare. PJ lyckades bara göra rohirrimryttarna bra annars misslyckades han med övriga Rohan.

jag ska försöka hitta den rätta Meduseld bilden. Den bilden jag visade ÄR fel.

Hurvida Rohans gol står "lägre" än Gondors går att diskutera men jag själv tycker inte att de på något vis gör det.

Användarvisningsbild
Ori
Medlem

Diskussion ?

Inlägg av Ori » 14 juli 2003, 07:55

bozi skrev:Hurvida Rohans gol står "lägre" än Gondors går att diskutera men jag själv tycker inte att de på något vis gör det.
På vilket sätt tycker du att Rohan inte är mer primitiva är Gondor ?
(Jag undviker medvetet att använda "lägre" eftersom det är ganska inexakt uttryck och jag kan inte hitta något bättre ord än primitiv)

Gondor är ju arvtagare till Numeror. medan Rohan är ett ryttarfolk med mycket lite teknologi ?

Jag är faktiskt ärligt nyfiken på vad du menar eftersom det verkar finnas en koppling till din bild av Meduseld ?

Användarvisningsbild
gjabben
Medlem

Inlägg av gjabben » 14 juli 2003, 10:25

Förresten Bozi, du sa att PJ hade misslyckats med allt om Rohan förutom Rohirrim. Vad tycker du om landskapet då.. Är inte det likt din bild av Rohans natur. Det var iaf precis den bilden av Rohan jag fick när jag läste böckerna.

Användarvisningsbild
bozi
Medlem

Inlägg av bozi » 14 juli 2003, 12:04

På vilket sätt är de mer primitiva än Gondor?

Gjabben allt jag vet var att det inte kändes rätt och då tyckte jag att det var ett misslyckande

Skriv svar