Ringarna
Ringarna
Nån som kan va alla ringarna heter å vem som har dom. dvärgarnas, alvernas???
Narya och Vilya, gavs till Gil-galad av Celebrimbor. Narya, eldens ring, i guld med sten av rubin, bars av Gil-Galad, Círdan och senare Gandalf.
Vilya, luftens ring, ring i guld med sten av Saffir, bars av Elrond, mäktigast av de tre. Gil-Galad hade den i sin ägo, men gav den senare till Elrond då Imladris upprättades.
Nenya, vattnets ring i Mithril, adamantringen med sten av diamant, bars av Galadriel.
En av dvärgaringarna bars av Thrór, senare Thráin II, men togs av honom av Sauron runt 2845 tredje åldern. Durin III fick en av celebrimbor enligt legenderna.
De nio bars av "svarta" numenoraner, östringar, troligen också av kungar från andra områden allierade med Sauron, Khand, Harad, Umbar. En av dom var Khamûl the Easterling.
Vilya, luftens ring, ring i guld med sten av Saffir, bars av Elrond, mäktigast av de tre. Gil-Galad hade den i sin ägo, men gav den senare till Elrond då Imladris upprättades.
Nenya, vattnets ring i Mithril, adamantringen med sten av diamant, bars av Galadriel.
En av dvärgaringarna bars av Thrór, senare Thráin II, men togs av honom av Sauron runt 2845 tredje åldern. Durin III fick en av celebrimbor enligt legenderna.
De nio bars av "svarta" numenoraner, östringar, troligen också av kungar från andra områden allierade med Sauron, Khand, Harad, Umbar. En av dom var Khamûl the Easterling.
- Anckarström
- Medlem
Tyvärr, men dessa namn är knappast "officiella" (förutom just Khamûl då).Anckarström skrev:Hmm, har för mig att Nazgulerna heter som följer:
Indur Dawndeth
The Witch King of Angmar
Hoarmurath of Dir
Khamul the Easterling
Akhorahil
Ren the Unclean
Uvatha the Horseman
Adunaphel
Dwar of Waw
Källa:METW CCG
Umilyë polë tara.
Ni Muina Nárdur, turon Náro Anarwa.
I morna náre úva le restan, Utumnova Náre.
Nandelya i Fuinenna!
Umilyë polë tara.
Nandelya i Fuinenna!
Umilyë polë tara.
- Anckarström
- Medlem
Det är väl så att dessa namn kommer från någon rollspelsvariant av LOTR? Och oavsett om C. Tolkien har konsulterats så tror jag inte man ska sätta någon större vikt vid dessa nman. Hade författaren namngett samtliga av nazgûl hade de väl nämnts i någon bok.
Häxmästaren och Khamûl nämns båda i trilogin.
Häxmästaren och Khamûl nämns båda i trilogin.
Haha ok jag antog att Häxmästaren var given, därav nämnde jag honom inteAnckarström skrev:METW ska vara officiellt, vad jag förstår så har de konsulterat C. Tolkien.
Häxmästaren vet jag förekommer i RTOK
Ärligt talat har jag aldrig i något av Tolkiens (hittills) utgivna verk sett några av de andra namnen. De låter dessutom inte som namn Tolkien skulle hitta på. Någon som har?
Du tror inte de bara konsulterat C. om att använda namnen, inte nödvändigtvis att det skulle vara officiella sådana?
Umilyë polë tara.
Nandelya i Fuinenna!
Umilyë polë tara.
Nandelya i Fuinenna!
Umilyë polë tara.