Konspirationsteorier....

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
hans lindquist
Medlem
Inlägg: 477
Blev medlem: 7 maj 2003, 12:27
Ort: hans lindquist

Konspirationsteorier....

Inlägg av hans lindquist » 2 juli 2003, 19:05

...fascinerar mig. Ännu mer fängslas undertecknad av dem, som tror på "den stora konspirationen" som all jäkelskaps orsak och källa.
Finns någon bra analys över konspirationsteoriernas uppbyggnad, förekomst och anhängare utgiven? Jag tror man skulle behöva en hel del jämförande socialpsyklologiska studier i detta i dubbel bemärkelse intrikata ämne.
Mycket tyder på att det tidiga 1900-talets antisemitism och 50-talets uppskärrade antikommunism socialpsykologiskt fungerade likartat. Sak samma med alla vildvuxna läror om rosencreutzares, frimurares, illuminaters och nynazistiska sekters inverkan på världsförloppet. Främlingarna från underjorden alternativt yttre rymnden icke att förglömma i sammanhanget. Ständigt dyker lärorna upp i lätt modifierad förpackning hos allsköns obskyra sammanslutningar. Än his nynazzar. Än hos Europeiska Arbetarpartiet EAP. Än hos fantasifulla privatspanare i allsköns politiska mordgåtor.
Tänk om vi - här på Skalman.nu.Forum - unisont kan snacka oss fram till den enda sanna konspirationsteorin, som i ett slag vänder upp och ned på historien, fäller samtliga regeringar, fockar alla etablissemang och placerar den verkliga makten här hos oss enligt formeln "kunskap är makt".
Skämt åsido. Jag är seriöst intresserad av sanslösa konspirationsteoriers idéhistoria och emotser tacksamt inlägg från i ämnet bättre bevandrade, varvid tips från sådana uppgiftslämnare, som inte själva tror på teorierna, avgjort prioriteras.
Med milt omstörtande hälsning
Hasse L

Ereyk
Utsparkad
Inlägg: 358
Blev medlem: 5 maj 2003, 22:55
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Ereyk » 2 juli 2003, 21:00

Hittade en utmärkt länk om detta med konspirationsteorier, http://www.alba.nu/Alba3_00/cecilia.html


/Erik, alias Ereyk

hans lindquist
Medlem
Inlägg: 477
Blev medlem: 7 maj 2003, 12:27
Ort: hans lindquist

Inlägg av hans lindquist » 3 juli 2003, 11:20

Ereyk skrev:Hittade en utmärkt länk om detta med konspirationsteorier, http://www.alba.nu/Alba3_00/cecilia.html


/Erik, alias Ereyk

Tack för bra tips. Nättidn. Alba kände jag inte till.
Med milt samhällssubversiv hälsning
Hasse L

Användarvisningsbild
zjukov
Medlem
Inlägg: 395
Blev medlem: 14 juni 2003, 17:29
Ort: gävle

Inlägg av zjukov » 3 juli 2003, 13:04

ligger det inte i den mänskilga naturen att generalisera, systematisera och förenkla. D v s hitta enkla svar på komplicerade frågor. För att överleva rent psykiskt tror jag vi måste delvis göra våld på verkligheten och hålla oss till "givna sanningar" (ex ideologier). Beträffande konspirationsteorierna är detta ju en mycket intressant ämne. Tror personligen att dessa lätt uppkommer i ett samhälle som är utsatt för en stark yttre eller inre press. Kan vara av ekonomisk, politisk eller social art. Då vill man ha syndabockar. Annars är väl "Sions vises protokoll" (tror det heter detta) typexemplet på då konspirationsteorierna växter bortom allt vad sunt förnuft heter! Denna är väl dock ej riktigt begravd. Var det inte någon amerikansk författare som skrev i ämnet (Finkelstein tror jag) att sionisterna hade gjort förintelsen till en industri för att gynna Israels ekonomiska och politiska intressen?

/greger

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 3 juli 2003, 14:25

zjukov skrev:ligger det inte i den mänskilga naturen att generalisera, systematisera och förenkla.
Jag antar att du syftar på att detta skapar teorierna, men det kan ju inte riktigt stämma. Vi tar några exempel:

Landade USA på månen? Vad är det enkla svaret? "Ja" naturligtvis.
Var det al-Qaida som utförde attentatet mot WTC? Vad är det enkla svaret? "Ja" naturligtvis.
Håller ZOG på att ta över världen? Vad är det enkla svaret? "Nej" naturligtvis.
Var det utomjordingar som craschade vid Roswell? Vad är det enkla svaret? "Nej" naturligtvis.

Konspirationsteorier är snarare svåra lösningar på enkla problem. :)

/Johan

Användarvisningsbild
zjukov
Medlem
Inlägg: 395
Blev medlem: 14 juni 2003, 17:29
Ort: gävle

Inlägg av zjukov » 9 juli 2003, 12:27

Johan Elisson skrev:
zjukov skrev:ligger det inte i den mänskilga naturen att generalisera, systematisera och förenkla.
Jag antar att du syftar på att detta skapar teorierna, men det kan ju inte riktigt stämma. Vi tar några exempel:

Landade USA på månen? Vad är det enkla svaret? "Ja" naturligtvis.
Var det al-Qaida som utförde attentatet mot WTC? Vad är det enkla svaret? "Ja" naturligtvis.
Håller ZOG på att ta över världen? Vad är det enkla svaret? "Nej" naturligtvis.
Var det utomjordingar som craschade vid Roswell? Vad är det enkla svaret? "Nej" naturligtvis.

Konspirationsteorier är snarare svåra lösningar på enkla problem. :)

/Johan
Jag tror vi har "rätt" både du & jag. Visserligen har du rätt när du påstår att vissa konspirationsteorier kan vara tämligen komplicerade och intrikat utformade (inte sällan kryddan med en inte så liten fantasi). Ur dettta perspektiv kan de vid första anblicken tyckas väl underbyggda, detaljrika och sinrikt uppbyggda. Vad man då dock glömmer är att alla dessa teorier är mycket snäva i den bemärkelsen då de exkluderar alla andra tänkbara förklaringar eller tolkningar av ett fenomen.

Ex alla antisemitiska teorier om hur judarna historiskt och i nutid sökt övertaga världen är en mycket smal och förenklad teori så till vida att den ej ger alternativa förklaringar till att ex judarna ofta är överrepresenterade i det kulturella, ekonomiska och vetenskapliga toppskiktet. Man tolkar m a o alla fakta man har härvid (fakta vilka ofta är manipulerade för att bekräfta sin hypotes) i en fast tolkningsram och därmed vägrar man lyfta blicken för att utmana sin världsbild. Därmed kan man påstå att antisemitiska konspirationsteorier är både komplicerade och samtidigt mycket simpla och generaliserande!

/greger

Dilbert
Medlem
Inlägg: 380
Blev medlem: 24 juni 2003, 22:59
Ort: vettet

Re: Konspirationsteorier....

Inlägg av Dilbert » 11 juli 2003, 14:52

hans lindquist skrev: Finns någon bra analys över konspirationsteoriernas uppbyggnad, förekomst och anhängare utgiven? /.../ Jag är seriöst intresserad av sanslösa konspirationsteoriers idéhistoria och emotser tacksamt inlägg från i ämnet bättre bevandrade, varvid tips från sådana uppgiftslämnare, som inte själva tror på teorierna, avgjort prioriteras.
I nr 4/99 av Humanistisk-samhällsvetenskapliga forskningsrådets tidskrift Tvärsnitt skriver idéhistorikern Sofia Åkerberg, Umeå universitet, om konspirationsteoriernas idéhistoria. Numret skall förhoppningsvis fortfarande gå att beställa , och i artikeln rekommenderar hon dessutom bl.a. följande litteratur:

Daniel Pipes: Conspiracy (1997)

Carl F. Graumann/Serge Moscovici (red): Changing Conceptions of Conspiracy (1987)

Tim Callahan: "The End of the World & the New World Order", i tidningen Skeptic 4:3 (1996)

Kjell Jonsson: "Dold framtid, dold historia, apokalyps, konspiration och utomjordiskt hopp i populärkulturen". I: Owe Wikström (red.): Att se det dolda: Om New Age och ockultism inför millennieskiftet (1998)

hans lindquist
Medlem
Inlägg: 477
Blev medlem: 7 maj 2003, 12:27
Ort: hans lindquist

Inlägg av hans lindquist » 11 juli 2003, 15:24

Finemang, tack för bra tips! : o)
Med sammansvuren hälsning
Hasse L

Användarvisningsbild
Hillstrom
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: 27 mars 2002, 23:26
Ort: AVC

Inlägg av Hillstrom » 12 juli 2003, 21:18

Zjukov:

Finkelstein är ingen konspirationsteoretiker, vad jag vet. Han för mig att han är mestadels förbannad för att de pengar som betalats i skadestånd för förintelsen inte har gått till överlevarna utan till stora judiska organisationer som i sin tur givit pengarna till staten Israel.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 17 augusti 2003, 02:57

Konspirationsteorier är.....vetenskapens fula ord.
Hade en skön lärare i internationella relationer,som öppnade en föreläsning med att alla konspirationsteorier 'är sanna i någon mening.

Kropotkin

Udda Boktips
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 22 augusti 2003, 12:57
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Konspirationsteorier....

Inlägg av Udda Boktips » 22 augusti 2003, 13:05

hans lindquist skrev:Finns någon bra analys över konspirationsteoriernas uppbyggnad, förekomst och anhängare utgiven? /.../ Jag är seriöst intresserad av sanslösa konspirationsteoriers idéhistoria och emotser tacksamt inlägg från i ämnet bättre bevandrade, varvid tips från sådana uppgiftslämnare, som inte själva tror på teorierna, avgjort prioriteras.
En klassiker som ofta rekommenderas är The Paranoid Style in American Politics av Richard Hofstadter. Jag har den hemma i bokhyllan, men har tyvärr inte läst den.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Inlägg av Schwalbe » 31 augusti 2003, 12:56

Men var går egentligen gränsen?
Pratet om den internationella judendomen klassar vi som en konspirationsteori. Men sosialisternas prat om att borgarna suger ut arbetarklassen är det inte?

Karl Bruno
Medlem
Inlägg: 329
Blev medlem: 24 mars 2002, 00:56
Ort: ...

Inlägg av Karl Bruno » 31 augusti 2003, 15:18

På vilket sätt skulle det vara likvärdigt? Man kan kalla det utsugning eller vad som helst, men att kapitalister tjänar pengar på bekostnad av sina arbetare är ingen myt.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Inlägg av Schwalbe » 31 augusti 2003, 15:52

Karl Bruno skrev:På vilket sätt skulle det vara likvärdigt? Man kan kalla det utsugning eller vad som helst, men att kapitalister tjänar pengar på bekostnad av sina arbetare är ingen myt.
Men Nazisterna ansåg ju att de judiska kapitalisterna sög ut folket- vad är skillnaden?

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Inlägg av Schwalbe » 31 augusti 2003, 15:54

Dessutom går jag till jobbet och vet vad jag får i lön.
Att jag jag sedan producerar något som företaget tjänar mängder av pengar på är väl inte utsugning?

Skriv svar