Kyrkogårdar=kultur

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 14 februari 2005, 15:51

Refererad ifrån "Levande kyrkogård" av Lars Ridderstedt.

"Intill Haeffner gravvård(på dess norra sida) gravsattes 1978 den skall efter en OKÄND ENGELSMAN, som sedan 1908 funnits i Swedenborgs sarkofag i domkyrkan och som man länge trodde var Swedenborgs skalle. När Swedenborgs dokumenterat "äkta skalle" inköpts i London av Vetenskapsakademin, överlämnades den 4 maj 1978 till domkyrkan och skallen efter den okände engelsmannen fördes hit till kyrkogården".

s 67

Frågan är då var kommer den okände engelsmannen ursprungligen ifrån eller rättare sagt, vem var han? Dessa frågor får man iallafall aldrig svar på, men man kan ju nästan säga att det var George Miller från Londons akademiska värld på 1600-talet, men det kan man kalla för ett ivrigt påstående.

Stefan

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Inlägg av Johan Matsson » 28 februari 2005, 22:53

Som före detta kyrkogårdsarbetare och dödgrävare kanske jag ser kyrkogårdarna med andra ögon (arbetsskadad och uttråkad) men har lite koll på ett par I Stockholm. Område nr 21 har jag för mig (kullen i alla fall) är den mest intressanta delen ur kultursynpunkt av Norra begravningsplatsen i Stockholm. Häcklabyrinten på gränsen mot Solna kyrkogård är också lite intressant till utseendet. Kändisar, stora som små finns lite överallt. Från Ernst Rolf till Strindberg.

Silverdals griftegård i Sollentuna ligger på tidigare militärt område med bl.a. soldatgravar vid garnisionskapellet. De dog i spanska sjukan. Inte många kändisar där men Harry Martinsson bl.a. ligger nära dem.

Pere Lachaise kyrkogården i Paris är mest känd för Jim Morrison men är egentligen full av superkändisar. Oscar Wilde är en av dem. Monumentet var fullt av kyssmärken när jag var där. Det finns kartor och listor uppsatta så att man hittar de mest kända när man går in. Och det är bäst att man kollar noga för annars hittar man inget på grund av att den är så stor. Tror att denna slitna begravningsplats är kyrkogårdarnas kyrkogård.

Kyrkogården vid Montparnasse är inte lika stor men Jean-Paul Sartre och Simone De Beauvoir ligger där samt Charles Baudelaire och Julio Cortazar.

Besökte Rumänien en gång och stod vid en sten på en liten vindpinad kyrkogård utanför Bran eller Brasov minns ej, som sägs kunna vara Greve Draculas grav. :o :?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 8 mars 2005, 11:59

hannberg skrev:Som före detta kyrkogårdsarbetare och dödgrävare kanske jag ser kyrkogårdarna med andra ögon (arbetsskadad och uttråkad) men har lite koll på ett par I Stockholm. Område nr 21 har jag för mig (kullen i alla fall) är den mest intressanta delen ur kultursynpunkt av Norra begravningsplatsen i Stockholm. Häcklabyrinten på gränsen mot Solna kyrkogård är också lite intressant till utseendet. Kändisar, stora som små finns lite överallt. Från Ernst Rolf till Strindberg.
Jag har själv sökt anställningar som kyrkogårdsvaktmästare och har även läst kulturgeografi, men jag kan intyga att äldre gravstenar är kulturhistoria och har kommit ut böcker om det också under de senaste tio åren.

Stefan

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 13 mars 2005, 20:18

Förvånande nog får jag väl slå ett slag för Ryssland. Novovichy en mycket intressant kyrkogård, här ligger många berömda personer begravda. Gromyko, Tjitjerin, Kollontaj, Chrusjtjov, Stalins andra hustru, Larissa Gorbatjov, Bulgakov, Bulganin, Tjechov, Ehrenburg, Eisenstein, Ilyushiin, Katajev, Kropotkin, Aleksandr Ivanovitc Lebed, Majakovskij, Molotov, Rudenko, Stanislavskij, Tupolev, Dmitri Uljanov och plus en hel hög andra. Det som gör kyrkogården extra intressant är att den är så kaotiskt, mitt i en grav kan det stå ett träd glöm alla vinkelräta svenska kyrkogårdar här är det kaos som råder och dessutom finns det inga regler om vad man får ha på sina gravstenar. Min favorit är en fullskalemodell av en död general som står och pratar i telefon.

Sen finns ju alltid Kremlmuren som ett fullgott alternativ.

/Martin

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 14 mars 2005, 12:06

Jag kan tillägga på det ovanstående inlägget om ryska profiler att Londons stora kyrkogård(vad heter den nu igen?) som har uppåt 30 000 gravar, där personligheter som Kafka och Faraday ligger begravna. Man skall nog inte springa i den där kyrkogården när mörkret har fallit. Man skall nog inte befinna sig på kyrkogårdar när mörkret har fallit heller. En liten parates bara.

Stefan

Användarvisningsbild
Stangbo
Medlem
Inlägg: 270
Blev medlem: 25 januari 2005, 19:31
Ort: Stånga Gotland
Kontakt:

Inlägg av Stangbo » 14 mars 2005, 14:15

Får jag i det samman hanget berätta en historia som både ska vara sann och är rolig. Den handlar om en gubbe här på Gotland som jobbade extra som klockare. Oftast blev det så att han jobbade på natten. När han då en gång skulle gräva på natten fick han frågan om han inte är rädd av några bekannta till honom. Nej det var han då absolut inte. De trodde inte på honom och tänkte testa honom. När han då var som bäst upptagen med att gräva i mörka natten dök de två upp utklädda till spöken. De vandrade runt och tittade på. han i sin tur iaktog de men fortsatte sitt arbete. Efter en stund så vart det tråkigt för de två eftersom han inte blev rädd och de begav sig mot utgången igen. När kom fram till grinden stoppades de av gubben ned orden: Stop, att ni går runt här inne går ju an men ni får inte gå ut där utan hålla er här.
Här slutar historien och man kan ju tycka vad man vill. Frågan är bara om det var första gången han hade sett några spöken. :D

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 21 mars 2005, 18:04

Jag kanske kan meddela medan man är igång: På internet så finns det en inventering över de äldre gravstenarna i Sverige, dock bara sporadiskt antal av kyrkogårdar.

Stefan

Skriv svar