KGB-Alphateam

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Matte
Medlem
Inlägg: 96
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:50
Ort: Uppsala

KGB-Alphateam

Inlägg av Matte » 17 maj 2002, 16:48

Någon som hört talas om KGB:s "Alphateam"? Ska tydligen vara något ryskt elitförband. Själv har jag aldrig hört talas om det... En myt eller kan de ha funnits?

/matte

Användarvisningsbild
Svenska Björnen
Utsparkad
Inlägg: 123
Blev medlem: 9 april 2002, 21:11

Heh...

Inlägg av Svenska Björnen » 17 maj 2002, 21:51

Testade att söka på Google efter KGB Alpha team.
Hittade då någon KGB-Alpha Tem instruktions bok.
Antar att det bevisar deras existens :wink:

http://www.oldeagle.com/cgi-bin/shop/in ... yvara=kgbi
Står på svenska till och med :)

Matte
Medlem
Inlägg: 96
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:50
Ort: Uppsala

Inlägg av Matte » 18 maj 2002, 09:55

Tja...det där det jag menar...verkar bara finnas oseriösa webplatser som skriver om dem...

Användarvisningsbild
metmask
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: 13 maj 2002, 12:13
Ort: Sandviken

Inlägg av metmask » 18 maj 2002, 22:57

kan inte påstå att jag gillar oldeagle, tycker den sidan har lite väl uppenbara koplingar till högerextremister, sen vapensidan är bra skrämmande :?
:|

även om det finnslite intressant skulle jag aldtig handla där,men det är ju jag det oxå :wink:

Användarvisningsbild
Relay
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:01
Ort: Dackeland

Re: Heh...

Inlägg av Relay » 19 maj 2002, 00:32

Svenska Björnen skrev:Testade att söka på Google efter KGB Alpha team.
Hittade då någon KGB-Alpha Tem instruktions bok.
Antar att det bevisar deras existens :wink:

http://www.oldeagle.com/cgi-bin/shop/in ... yvara=kgbi
Står på svenska till och med :)
:mrgreen: Vilken sida tittade på musik avdelningen och sickan dyker upp mitt ibland alla dessa nazist skivor eller vad det nu är för skit.

Frågan blir då Var eller är sickan Karlsson Nazist själv eller ???? :? :? :?

Användarvisningsbild
Svenska Björnen
Utsparkad
Inlägg: 123
Blev medlem: 9 april 2002, 21:11

Snarare antinazist...

Inlägg av Svenska Björnen » 19 maj 2002, 02:11

Sökte på Google och fick upp Old Eagle som en "hit" och där stod det vad KGB Alpha Team var och då postade jag länken dit :|

Karelia
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 14 december 2005, 11:36
Ort: Karlstad

Spetznas Alpha och Vympel

Inlägg av Karelia » 14 december 2005, 14:13

Omnämns emellanåt i olika böcke om elitstyrkor. Har för mig att Alpha var ansvariga för attentatet mot Afghanistans president i inledningsskedet av Sovjets invasion 1980.

Deras roller sägs vara även gisslanfritagning - och måhända var de involverade i stormningen av teatern i Moskva, vet ej om deras involvering i Beslan dramat.

Om jag skulle vilja bli räddad av en ryss? Hellre begår jag självmord... Stor risk att nötterna har ihjäl gisslan när dom ska rädda en från kidnappare... Oftast fler gisslan än kidnappare som går åt när ryssar ska ägna sig åt dylika ting. :wink:

/Karelia

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Spetznas Alpha och Vympel

Inlägg av Martin Lundvall » 14 december 2005, 15:45

Karelia skrev: Deras roller sägs vara även gisslanfritagning - och måhända var de involverade i stormningen av teatern i Moskva, vet ej om deras involvering i Beslan dramat.
Torde vara rätt svårt då KGB inte finns längre. Möjligtvis har förbandet bara bytt namn, fast jag tror nästan att de har lagts ner.

/Martin

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28916
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Spetznas Alpha och Vympel

Inlägg av Hans » 14 december 2005, 16:00

Här finns lite mer läsning - Martin får avgöra källans trovärdighet.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Spetznas Alpha och Vympel

Inlägg av Martin Lundvall » 14 december 2005, 17:06

Hans skrev:Här finns lite mer läsning - Martin får avgöra källans trovärdighet
Jag är ingen expert på sådant här, det enda jag kan se att de har några fina hänvisningar till tidningen Ogonek, som åtminstone jag tycker är trevlig att läsa. Ni vapenördar :P får väl själv avgöra hur trovärdigt det är. Att jag tidigare gissade på att styrkan inte fanns berodde på just händelsen i Vilnius. KGB fick sina törnar efter den händelsen och jag hade inte blivit förvånad om styrkan hade upplöst direkt efter, inte heller förvånandeatt den inte gjorde det.

/Martin

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28916
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Spetznas Alpha och Vympel

Inlägg av Hans » 14 december 2005, 17:44

Martin Lundvall skrev: KGB fick sina törnar efter den händelsen och jag hade inte blivit förvånad om styrkan hade upplöst direkt efter, inte heller förvånandeatt den inte gjorde det.
Kan någon vänligen översätta denna meningen till svenska :P Vapennörd, humpf, extrem vapenörd om jag får be :lol:

Tillbaka till ämnet, de riktiga grabbarna hittar man inte så mycket (sant) om på nätet - se bara vad som vi vet om SSG med nätet som källa.

MVH

Hans

Gilliz
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: 15 maj 2005, 21:14

Inlägg av Gilliz » 14 december 2005, 20:13

en sida men lite info om"ALPHA" styrkans operationer fram till slutet av 90-talet.

http://www.specialoperations.com/Foreig ... a/Alfa.htm

"Spetsgruppa "Al'fa" (= special group A) was set up by the KGB's Seventh
Directorate in 1974 and appears to have been inspired by the British SAS and
US 1SFOD-D (Delta) as a c ounter-terrorist and hostage-rescue group. Al'fa
is generally credited with being the unit that attacked the Presidential
palace in Kabul, Afghanistan, on December 28 1980 and murdered President
Hafizullah Amin and his family. Al'fa is now controlled by the FSB
(Federal'naia sluzhba bezopasnosti = Federal Security Service) in general
terms, equivalent to the USA's FBI. Current strength is estimated to be
about 300, with the main group in Moscow and three smaller groups elsewhere
in the federation."

S.Jonsson
Medlem
Inlägg: 489
Blev medlem: 24 augusti 2005, 09:08
Ort: Stockholm

Inlägg av S.Jonsson » 16 december 2005, 01:13

Enligt denna länk reformerades säkerhetsstyrkorna efter Beslantragedin.
As operations become more urban focused, the burden of response falls increasingly on SOBR (special operations unit of Ministry of Internal Affairs, they are Russian analog of SWAT in USA) and special units of regional FSB divisions. In the summer of 2004 important reforms have been made in these divisions.

In FSB there are two regional systems of special troops. The first is a legacy of the "Alpha" and "Vympel" groups, now the Special purpose center of FSB. During Soviet times regional divisions of "Alpha" were created in Khabarovsk and Krasnodar, and in 90-s regional groups of "Vympel" were deployed in cities with especially important nuclear objects. In all other regional FSB divisions, instead of "Alpha" and "Vympel", Groups of Support of Operative actions (OSOM) were created. It’s not special troops in the strictest sense, but members of the division who are physically strong and draw their resources from within their existing divisions. They will not compete with existing FSB special forces.

In Southern federal district there were only two divisions of the level of Special purpose center of FSB: Krasnodar’s "Alpha" and the former seventh department of "Vympel", which had been withdrawn from the Chechen Republic after the first Chechen war and deployed in Stavropol area. During the summer of 2005 in Dagestan a regional division on of the Special purpose center of FSB of the Southern federal district was created. During a trip to Dagestan, President Putin noted, that similar structures will appear and in other regions of Russia.
http://studies.agentura.ru/english/list ... _to_Beslan

Skriv svar