Japansk ubåt

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Panzerfaust
Utsparkad
Inlägg: 374
Blev medlem: 21 juli 2003, 15:27
Ort: göteborg

Japansk ubåt

Inlägg av Panzerfaust » 30 juli 2003, 19:44

Vad hette den jättestora japanska ubåten som var kapabel att föra med sig flygplan? Och varför använde japanerna aldrig dom under kriget?

/Jonathan

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Re: Japansk ubåt

Inlägg av subskipper » 30 juli 2003, 19:59

Panzerfaust skrev:Vad hette den jättestora japanska ubåten som var kapabel att föra med sig flygplan? Och varför använde japanerna aldrig dom under kriget?

/Jonathan
Sen Toku kallades klassen och tre stycken han färdigställas. (I-400, 401 samt 402) Två tilldelades uppdraget att bomba en liten amerikansk bas på en attoll vars namn jag glömt i augusti 1945, men innan de han verkställa ordern kapitulerade Japan.

Deras gigantiska omfång (122m långa och nästan 12 meter breda gjorde dem givetvis otympliga, men detta till trots så visade det sig att konceptet kunde fungera relativt smärtfritt under träningsperioden. Den främsta anledningen till att de inte utnyttjades var att de färdigställdes först mot slutet av kriget.

~Kaigun Edwards

Panzerfaust
Utsparkad
Inlägg: 374
Blev medlem: 21 juli 2003, 15:27
Ort: göteborg

Inlägg av Panzerfaust » 30 juli 2003, 20:07

Okej, jag såg en dokumentär på discovery där dessa plan som ubåtarna fraktade skulle bomba panamakanalen.

/Jonathan

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Inlägg av subskipper » 30 juli 2003, 20:13

Panzerfaust skrev:Okej, jag såg en dokumentär på discovery där dessa plan som ubåtarna fraktade skulle bomba panamakanalen.

/Jonathan
Precis. Det var var en av anledningarna till att man utvecklade Sen Toku-klassen.



~Henric Edwards

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 31 juli 2003, 00:53

Hur många flygplan och vilken typ av plan förde ubåten med sig?

/Martin

Patrick A
Medlem
Inlägg: 183
Blev medlem: 13 maj 2003, 20:48
Ort: Finland

Inlägg av Patrick A » 31 juli 2003, 02:12

Det var väl ett specialdesignat plan där vingarna kunde fälles undan helt... Minns inte vad det hette, men såg det där programmet på Discovery idag (30/7)... Minnet är bra men kort.... Ubåten hade nog bara ett plan med sig.

/Patrik

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Inlägg av subskipper » 31 juli 2003, 02:39

Gröfaz skrev:Hur många flygplan och vilken typ av plan förde ubåten med sig?

/Martin
Tre stycken Aichi M6A1 med flöttörer per ubåt. Hittade den här bilden via google:

Bild

Bildkälla:
http://www.nasm.edu/nasm/aero/aircraft/aero.htm


~Banzai Edwards

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 31 juli 2003, 03:18

Tack så mycket.

/Martin

Solitaire
Medlem
Inlägg: 1152
Blev medlem: 1 maj 2003, 09:45
Ort: Västmanland

Inlägg av Solitaire » 31 juli 2003, 15:16

Det fanns fler (mindre) japanska ubåtar som kunde ta med sig flygplan: http://www.combinedfleet.com/ss.htm.
Undrar hur användbart det var egentligen?

Joachim
Medlem
Inlägg: 395
Blev medlem: 16 mars 2003, 23:47
Ort: Stockholm

Inlägg av Joachim » 31 juli 2003, 17:08

flyganfall + havsanfall på en gång är nog mycket smidigt. Så det var nog en bra idé i grunden. Flygplanet lyfter och ubåten går under vattnet för att utföra en attack samtidigt. Eller helt enkelt strategbomba land innan landsättning av trupper.

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Inlägg av subskipper » 31 juli 2003, 17:38

Joachim skrev:flyganfall + havsanfall på en gång är nog mycket smidigt. Så det var nog en bra idé i grunden. Flygplanet lyfter och ubåten går under vattnet för att utföra en attack samtidigt. Eller helt enkelt strategbomba land innan landsättning av trupper.
Nja. Personligen tror jag inte att det var mödan värt. Ska en sådan typ av ubåt sättas in mot eskorterade handelsfartyg t.ex. så kommer den att vara mycket sårbar då den gör flygplanet redo för start samt demonterar densamma efter genomfört uppdrag. Till detta kommer också kommunikationproblemen som uppstår efter anfallet då ubåten under vattnet försöker undkomma eventuella repressalier från eskorterande örlogsfartyg. Hur meddelar man sig med varandra för att komma överens om en mötesplats?

Spaning och begränsade attackuppdrag var nog den roll som lämpade sig bäst för den typen av ubåtar. Frågan är dock om insatsen i tid och pengar skulle stått i proportion till de eventuella vinsterna.


~Yamamoto Edwards

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 1 augusti 2003, 12:40

Henric har alldeles ratt. Hela iden med flygplanbarande u-baatar var totalt korkad och det insaags i alla amiraliteten utom det japanska, fore kriget brot ut. Den japanska I-400 klassen av u-baatar som skulle medfora ett antal attackbombplan for att anfalla Miraflores- eller Gatunslussarna i Panamakanalen forblev en 'stabsdröm' i Tokyo men saknade totalt verklighet i praktiken. Men drommen slosade bort mycket staal, arbetstid och troligen aven sake och sushi - i riskfria ambeten laangt ifraan Panama innan militarhistorien 'körde om' teorierna.

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 1 augusti 2003, 12:54

Jag vet inte om jag tycker det är en sån korkad ide en ubåt har en väldigt lång räckvidd och har det med sig ett spanings plan så kan den hålla koll på ett enormt område.
Och vet man var fienden är så har man tillfälle att slå till först
och jag tror inte att Usa förväntar sig att det kan finnas spanings flyg när det är flera hundra mil till närmsta fiende båt

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Inlägg av subskipper » 1 augusti 2003, 13:05

Luno skrev:Jag vet inte om jag tycker det är en sån korkad ide en ubåt har en väldigt lång räckvidd och har det med sig ett spanings plan så kan den hålla koll på ett enormt område.
Och vet man var fienden är så har man tillfälle att slå till först
och jag tror inte att Usa förväntar sig att det kan finnas spanings flyg när det är flera hundra mil till närmsta fiende båt
Dessa båtar är av nöden (relativt) jättelika. Sådana brukar ofta vara svårmanövrerade och trögdykta. Dessutom har de en stor sonarprofil vilket gör det svårt att undkomma efter upptäckt. För att på ett effektivt sätt utnyttja denna typ av ubåtar, oavsett om det gäller begränsade attackuppdrag eller spaning, skulle det krävas en oerhört stor flotta då jag kan tänka mig att underhållsperioden för klassen var väldigt lång. Det i sin tur skulle ta ännu större resurser i anspråk, och jag kan helt enkelt inte se vilken sorts uppgifter man skulle kunna inhämta genom denna fjärrflygspaning för att rättfärdiga byggandet och upprätthållandet av en dylik flotta.



~Henric Edwards

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 1 augusti 2003, 13:26

Luno skrev:Jag vet inte om jag tycker det är en sån korkad ide en ubåt har en väldigt lång räckvidd och har det med sig ett spanings plan så kan den hålla koll på ett enormt område.
Och vet man var fienden är så har man tillfälle att slå till först
och jag tror inte att Usa förväntar sig att det kan finnas spanings flyg när det är flera hundra mil till närmsta fiende båt
Luno - iden var korkad, helt enkelt for att u-baatens hela ide var att kunna operera under vatten, d.v.s. - osynlig. Pa ytan - mycket saarbar - under, osaarbar (eller vad man tankte paa den tiden). Flygplanet medgav mycket battre 'utsikt' men tvingade baaten till ytan under maanga laanga minuter for att starta fpl. och annu flera, igen paa ytan for att aaterembarkera flygplanet...och paa en mycket 'mindre fläck' an t.ex. ett hangarfartyg och ALLTID med idealiskt fint vader. Naagot som sallan raader paa oceanerna. Det var av den anledningen som hela iden var korkad. Amerikaner, engelsmän, fransmän och tyskar 'luktade' pa konceptet. Alla fann det vansinnigt och glomde bort det. Bara naagra aaderforkalkade amiraler i Tokyo fann det vart att satsa paa - men bekant resultat.

Skriv svar