Svenskt eldrörsartilleri i framtiden

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 7 juni 2005, 15:28

Sarvi skrev:77BD ska väga in någonstans på 30 ton, och går aldrig in i Hercan. Möjligen att den går plats i A400. Franska CAESAR är den enda 155 mm självgående pjäsen jag känner till som får plats i Hercules.
Opsss...30 ton är mycket.
Då kanske det är att föredra grkpbv 90/120. Förvisso sämre räckvidd med dagens ammunition men det räcker för mig som chef för en batstridsgrupp. Övrigt understöd för någon annan stå för.
:)

CG
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: 26 maj 2005, 19:48
Ort: Västergötland

Inlägg av CG » 7 juni 2005, 15:33

MD650 skrev: Fördelen med bandgående artilleri är den taktiska rörligheten dock på bekostnad av den operativa rörligheten.
Själv fördrar jag nog att kunna flytta mig inom mitt ansvarsomr.
Jag förordar således bandgående artilleri.

:)
Men med den ökande räckvidden så minskar den taktiska rörlighetens betydelse. ARCHER skall väl kunna skuta bortåt 60 km.

CG
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: 26 maj 2005, 19:48
Ort: Västergötland

Inlägg av CG » 7 juni 2005, 15:34

MD650 skrev:Opsss...30 ton är mycket.
Då kanske det är att föredra grkpbv 90/120. Förvisso sämre räckvidd med dagens ammunition men det räcker för mig som chef för en batstridsgrupp. Övrigt understöd för någon annan stå för.
:)
Men en 90/120 gårväl inte in i en heca den heller?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 7 juni 2005, 15:43

CG skrev:
MD650 skrev: Fördelen med bandgående artilleri är den taktiska rörligheten dock på bekostnad av den operativa rörligheten.
Själv fördrar jag nog att kunna flytta mig inom mitt ansvarsomr.
Jag förordar således bandgående artilleri.

:)
Men med den ökande räckvidden så minskar den taktiska rörlighetens betydelse. ARCHER skall väl kunna skuta bortåt 60 km.
Nja...förvisso. Det jag är ute efter är handlingsfriheten som man får med bandfordon kontra ett hjulgående.

:)

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 7 juni 2005, 15:43

Det är väl det som är den springande punkten... om vi behöver sätta in 15,5 cm artilleri så har vi antagligen också fullt upp med att få diverse tunga stridsfordon på plats - och då blir det sjötransport oavsett.

Kom på en grej angående dumpern - jag vet att hjuldrivna skogsfordon använder en sorts "fattigmans bandaggregat" i form av band som träs över två eller flera av hjulen för att förbättra framkomligheten i svår terräng. Är det möjligt att använda sådana anordningar på dumpern för att förbättra terrängframkomligheten om det skulle behövas?

Taktisk rörlighet är kanske viktigare för grkpbv:n, med dess sämre räckvidd? De måste kunna hålla jämna steg med bataljonen, medan eldrörsartilleri med bättre räckvidd kan hålla sig till lättare terräng/väg.
Senast redigerad av 1 Sarvi, redigerad totalt 7 gånger.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 7 juni 2005, 15:44

CG skrev: Men en 90/120 gårväl inte in i en heca den heller?
Nej det är sant och är en nackdel. Men jag fördrar ändå 90120.
:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 7 juni 2005, 15:51

Kom på en grej angående dumpern - jag vet att hjuldrivna skogsfordon använder en sorts "fattigmans bandaggregat" i form av band som träs över två eller flera av hjulen för att förbättra framkomligheten i svår terräng. Är det möjligt att använda sådana anordningar på dumpern för att förbättra terrängframkomligheten om det skulle behövas?
Dumpern har bra framkomlighet, dock inte lika bra som men strf 90
Taktisk rörlighet är kanske viktigare för grkpbv:n, med dess sämre räckvidd? De måste kunna hålla jämna steg med bataljonen, medan eldrörsartilleri med bättre räckvidd kan hålla sig till lättare terräng/väg
Grkvagnen har inga problem att hålla samma takt som övriga bataljonen.
Det jag menar är att hjulburet kräver väg i någon form. De gånger man inte har väg (t.ex. i Bosnien eller Liberia) så måste man ha bandgående med dess nackdelar.

:)

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4697
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 7 juni 2005, 16:06

Med risk för landkrabbornas eviga diskussion hjul vs. band så såg jag en av de senaste brittiska ideerna om framtidens artilleri, det såg ur som en Pirhan/sisu med pjäsen i transport läge på taktet och som sedan fälldes bakåt och laddades ur fordonets last rum, medan den stod på marken - en blandning av dumper pjäsen och bkan?

En dumper pjäs bör väl kunna dras av både lastbil och stridsfordon.

Halvbandvagn är det ett alternaiv eller är jag ute och cyklarar helt?

Om man väljer gå ner i kaliber til 120 eller 105mm kan man inte få en mera rölig pjäs både opertivt och strategiskt.

Hur stor kanon kan sättas på en CV90 och ge den en haubitz variant?

Man bör även se synerigi effekter genom att besställa en pjäs som även kan passa tex YSNY så ammonution mm kan samnyttjas mm.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 7 juni 2005, 16:24

En dumper pjäs bör väl kunna dras av både lastbil och stridsfordon.

Vitsen med en dumperpjäs är att den ärsjälvgående.
Halvbandvagn är det ett alternaiv eller är jag ute och cyklarar helt?
Då är risken att det blir en svensk lösning d.v.s. varken det ena eller det andra.
Om man väljer gå ner i kaliber til 120 eller 105mm kan man inte få en mera rölig pjäs både opertivt och strategiskt.
Det torde man få på bekostnad av skottvidden på pjäsen.
Hur stor kanon kan sättas på en CV90 och ge den en haubitz variant?
Ingen direkt uppfattning men det torde var ganska svårt att tekniskt och praktiskt lösa det
Man bör även se synerigi effekter genom att besställa en pjäs som även kan passa tex YSNY så ammonution mm kan samnyttjas mm.
Det är önskvärt.
:)

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 7 juni 2005, 16:35

Archer (dumperhaubits) skall kunna transporteras i A400.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 7 juni 2005, 16:45

MD650 skrev:Grkvagnen har inga problem att hålla samma takt som övriga bataljonen.
Det jag menar är att hjulburet kräver väg i någon form. De gånger man inte har väg (t.ex. i Bosnien eller Liberia) så måste man ha bandgående med dess nackdelar.
Jo, men med 30-40-50 kilometers skottvidd så har ju tyngre artilleri inte samma behov av ge sig ut i terrängen för att kunna verka. Medan grks dryga mil i skottvidd kräver att den är relativt nära de främsta enheterna. Men som sagt, man kan inte räkna med svensk finmaskighet på vägnätet vid internationell insats.

@Psilander:
120 mm kanon/haubits går nog bort då den inte är internationell standard inom markområdet.

Jag tror det är svårt att sätta 155mm på 90-chassit, om inte annat för att det är så litet. Bkan är väldigt stora. 105mm skulle nog gå (se brittiska Abbot etc), men vid det laget har vi redan 120mm AMOS på grkpbv med i stort sett lika eller bättre kapacitet.

Ändra: Rättat enhetsförvirringen, tack MD! :)
Senast redigerad av 1 Sarvi, redigerad totalt 8 gånger.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4697
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 7 juni 2005, 16:57

1. I CV90 fallet tänkte jag mer på hur stor kanon man kan fästa på vagnen, 155mm går bort vet jag (har faktiskt krypit på både AS90 och pzH, det var trångt ombord) med tex en 105mm kanoin kan den helikopterlyftas mm.

2. Det är de första 30 sekunderna som ger verkan vid indirekt eld av marktrupp om jag inte minns fel, varför inte gå ner i kaliber och öka eldhasigheten från varje enskilld pjäs, Bofors 12cm kanon fanns ju i land utförand, visserligen LV men en ny eldledning så kunde man ju ösa 80granater per minut över fin istället för 10/min pjäs.

3. Britterna tittar på en marin anpassning av AS90, i dubbellavetage, är det nån som hört eller sett nått mer?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 7 juni 2005, 17:03

Psilander skrev:1. I CV90 fallet tänkte jag mer på hur stor kanon man kan fästa på vagnen, 155mm går bort vet jag (har faktiskt krypit på både AS90 och pzH, det var trångt ombord) med tex en 105mm kanoin kan den helikopterlyftas mm.

2. Det är de första 30 sekunderna som ger verkan vid indirekt eld av marktrupp om jag inte minns fel, varför inte gå ner i kaliber och öka eldhasigheten från varje enskilld pjäs, Bofors 12cm kanon fanns ju i land utförand, visserligen LV men en ny eldledning så kunde man ju ösa 80granater per minut över fin istället för 10/min pjäs.

3. Britterna tittar på en marin anpassning av AS90, i dubbellavetage, är det nån som hört eller sett nått mer?
1. Det finns strf 90120 dvs en med 12 cm högtryckskanon.

2. Det är t.o.m. de 10 första sekunderna som är avgörande.

:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 7 juni 2005, 17:05

Sarvi skrev:
Jo, men med 30-40-50 mils skottvidd så har ju tyngre artilleri inte samma behov av ge sig ut i terrängen för att kunna verka. Medan grks dryga mil i skottvidd kräver att den är relativt nära de främsta enheterna. Men som sagt, man kan inte räkna med svensk finmaskighet på vägnätet vid internationell insats.

.
Du menar km eller?

Det är sant. Men ibland måste man ut i terrängen p.g.a. mask och behov av skyl. Me nDu har helt rätt.
:)

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 7 juni 2005, 18:15

För att återgå till min gunstling, får jag påminna om att M777 är 15,5 cm och väger in på nätta 4,5 ton. Och i transportställning är den platt som en pannkaka. US Marine Corps har valt den som sitt framtida medelsvåra artilleri.

Skriv svar