Svenskt eldrörsartilleri i framtiden

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Kapitän zur See
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: 22 juni 2003, 23:30
Ort: Sverige

Svenskt eldrörsartilleri i framtiden

Inlägg av Kapitän zur See » 27 juli 2003, 21:09

Sveriges artilleri står ju på tur nu att uppdateras. Bandkanonsystemet har tagits ur bruk samtidigt som ArtDemo-projektet där man bland annat har prövat de två utländska pjäserna Panzerhaubitze 2000 och AS90 Braveheart har pågått. Som det ser ut just nu, med pjäserna Haubits 77A och 77B, så har det svenska artilleriet låg rörlighet. De nya pjäser som testats har mycket god rörlighet och framkomlighet samt en hög skyddsnivå.
Nu till min fråga: Ska Sverige anskaffa någon dyr bandgående artilleripjäs typ Panzerhaubitze 2000 eller välja något billigare system typ Bofors dumper? Eller ska vi helt enkelt skrota eldrörsartilleriet och satsa på ett modernt raketartilleri(vilket vi också har behov av)? Vad tycker ni? Möjligheterna är många.

Bild
AS90 Braveheart och Panzerhaubitze 2000

Bild
Haubits 77B Dumper

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Per Andersson » 27 juli 2003, 22:03

Någon form av eldrörsartilleri behövs nog inom FM även i framtiden, om så bara för att behålla kompetens inom organisationen.

Med tanke på omställningen från invasionsförsvar till olika former av expeditionsstyrkor så bör ett nytt system ha hög strategisk rörlighet.

Står valet därför mellan AS90/PzHb2000 eller 77Dumper så borde valet falla på 77D systemet, som rimligtvis är enklare att transportera med flyg, och som bör vara mindre benäget att överlasta lokala broar i Långtbortistan.

Av övriga alternativ så tycker jag att Caesar systemet utvecklat av franska GIAT verkar lovande.

Bild

En 155mm pjäs monterad på ett splitterskyddat terränglastbilschassi. Möjligt att transportera i en Hercules.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Svenskt eldrörsartilleri i framtiden

Inlägg av Bjernevik » 27 juli 2003, 22:25

Heroes In The Snow skrev:Eller ska vi helt enkelt skrota eldrörsartilleriet och satsa på ett modernt raketartilleri(vilket vi också har behov av)?
Har svårt att se hur raketartilleri kan ersätta eldrörsartilleriet. Snarare är det två system som kompletterar varandra.

Med tanke på hur få pjäser vi kommer att ha i framtiden så borde en hög operativ rörlighet vara prioriterad. Då är hjulfordon överlägsna bandditon, så min röst får nog gå till 77B Dumper. Karelin är förmodligen tekniskt överlägsen, men 12 cm torde vara en död kaliber.

Användarvisningsbild
Kapitän zur See
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: 22 juni 2003, 23:30
Ort: Sverige

Inlägg av Kapitän zur See » 28 juli 2003, 16:33

Raketartilleri ska ju enligt planerna komplettera eldrörsartilleriet i framtiden.
En annan fördel med hjulburna artpjäser förutom den lägre kostnaden är att vartän pjäserna kan ta sig kan amhanteringsfordonen följa dem.

mrsmaug
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 4 juni 2003, 23:29
Ort: L1

Inlägg av mrsmaug » 29 juli 2003, 18:58

En tyngre pjäs har sämre operativ/strategisk rörlighet, men det är inte unikt för en artilleripjäs. Att frakta stridsfordon och stridsvagnar ser vi som något helt naturligt. 77BD må ha god operativ rörlighet, men nackdelarna när man väl skall använda den är relativt stora.

Jag har lite svårt att tänka mig att köpa en pjäs som inte klarar att köra i snö. Att kalla att 77BD har god terrängframkomlighet i snö är inte helt sant. Det är ingen tillfällighet att amdumprar till Bkan oftast körde i de redan befintliga spåren bakom kanonen. Att som dumperförare ge sig ut i ospårad terräng orsakade inte sällan fastkörningar eller komplicerade slingringsmanövrar, vilket tog lång tid. 77BD visade under en förevisning i vintras att det inte var några som helst problem få den att köra fast, trots att snömängden var långtifrån stor (jag tror dock att Caesar-systemet skulle klara sig ännu sämre). As90, Bkan och Pzh däremot körde vidare, inte utan ett litet leende. 77BD har även problem som Bkan alltid har haft, att alltid vara tvungen att åka in från rätt håll för att skjuta. Detta sammantaget med terrängframkomligheten genererar problem vid gruppering och ökar kraven på grupperingsterrängen, vilket i sin tur gör systemet mer känsligt och svåranvändbart.

Jag ser hellre ett bandgående system med horisonten-runtkapacitet, vikten och priset till trots.

Användarvisningsbild
Hans Engström
Medlem
Inlägg: 468
Blev medlem: 29 september 2002, 20:40
Ort: Stockholm, Europa

Inlägg av Hans Engström » 31 juli 2003, 01:44

Pzhaub2000 till de två brigaderna som finns kvar (jag vet att det inte är en helt korrekt beskrivning men ändå :o ) i 1.a MekDiv. Gärna med 16 pjäser per Artbat istället för 12. Även bandgående amfordon om möjligt.

Uppdatera de 48 kvarvarande Haub77B till BD version och låt de utgöra stommen i ett Artreg, förordar även Trika (hette den väl, 40/70 systemet på dumper) som organiskt LV.

Nåja, drömma kan man ju alltid.

Bruun
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 28 juli 2003, 09:08
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av Bruun » 5 augusti 2003, 15:01

Hans Engström skrev:Pzhaub2000 till de två brigaderna som finns kvar (jag vet att det inte är en helt korrekt beskrivning men ändå :o ) i 1.a MekDiv. Gärna med 16 pjäser per Artbat istället för 12. Även bandgående amfordon om möjligt.

Uppdatera de 48 kvarvarande Haub77B till BD version och låt de utgöra stommen i ett Artreg, förordar även Trika (hette den väl, 40/70 systemet på dumper) som organiskt LV.

Nåja, drömma kan man ju alltid.
Hade tur för när jag ryckte in hade vi en förevisningsdag med både art varianten som e dumper monterad samt Trikan.

Trikan sprang jag på en natt sär jag va figurant vid en patrull slinga.
Den stog vit Trälge sljutfält utanför Fårösund helt obevakad. i alla fall utan post men vi fanns hela tiden i området men va rätt kul.

Men den e vacker gruperar snabbt och är läcker.

Kommer bara inte ihåg va art varianten hette

Användarvisningsbild
Mrkos
Medlem
Inlägg: 235
Blev medlem: 30 september 2002, 00:22
Ort: Helsingborg

Inlägg av Mrkos » 13 augusti 2003, 16:27

jag tyckte Haubits 77B Dumper såg cool ut och den verkar vara vettig ur rörlighetsaspekten också, min röst går till den :P Annnars PzHb 2000 som är mycket bra och har många tekniska finesser som gör nedkämpning av mål smidigare. Kan man få in en 77B dumper i en herca?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 13 augusti 2003, 18:01

Hans Engström skrev:Pzhaub2000 till de två brigaderna som finns kvar (jag vet att det inte är en helt korrekt beskrivning men ändå :o ) i 1.a MekDiv. Gärna med 16 pjäser per Artbat istället för 12. Även bandgående amfordon om möjligt.

Uppdatera de 48 kvarvarande Haub77B till BD version och låt de utgöra stommen i ett Artreg, förordar även Trika (hette den väl, 40/70 systemet på dumper) som organiskt LV.

Nåja, drömma kan man ju alltid.
Trika-systemet blev, som tur, inget av.
Då är det bättre att använda ett befintligt system som lvkv 90 som dessutom kan har god rörlighet och bra skydd jämfört med Trika.

:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 13 augusti 2003, 18:05

Skulle man få önska så någon motsvarighet till Pzhaub med svenska modifieringar.
Men av kostnadskäl så är det nog alldeles för dyrt i dagens och framtidens FM.
Så då kan en billighetsvariant vara Haub 77AD.
Men det är också för dyrt för framtidens FM.


:)

Användarvisningsbild
Hans Engström
Medlem
Inlägg: 468
Blev medlem: 29 september 2002, 20:40
Ort: Stockholm, Europa

Inlägg av Hans Engström » 13 augusti 2003, 22:09

Strfd90LV systemet verkar flr dyrt för att användas som skydd för ett artreg med 77BD (AD finns inte längre som förslag eftersom alla 77A skrotas).

Det osagt, man undrar egentligen vad vi gör med 40 miljarder om året egentligen. Man tycker att man borde kunna utursta en mekdiv med de bästa i alla fall.

Användarvisningsbild
KA
Medlem
Inlägg: 1201
Blev medlem: 10 juli 2003, 17:24
Ort: Göteborg

Inlägg av KA » 13 augusti 2003, 23:56

Hans Engström skrev:Strfd90LV systemet verkar flr dyrt för att användas som skydd för ett artreg med 77BD (AD finns inte längre som förslag eftersom alla 77A skrotas).

Det osagt, man undrar egentligen vad vi gör med 40 miljarder om året egentligen. Man tycker att man borde kunna utursta en mekdiv med de bästa i alla fall.

77A kommer att finnas kvar för utbildning, vi har ett mycket stort antal granater som inte passar i 77B.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 14 augusti 2003, 07:30

KA skrev:

77A kommer att finnas kvar för utbildning, vi har ett mycket stort antal granater som inte passar i 77B.
Och det är mycket märkligt att man utbildar på ett gammalt system bara för att det finns kvar granater.

Användarvisningsbild
KA
Medlem
Inlägg: 1201
Blev medlem: 10 juli 2003, 17:24
Ort: Göteborg

Inlägg av KA » 14 augusti 2003, 11:47

MD650 skrev:
KA skrev:

77A kommer att finnas kvar för utbildning, vi har ett mycket stort antal granater som inte passar i 77B.
Och det är mycket märkligt att man utbildar på ett gammalt system bara för att det finns kvar granater.
Man skjuter skarpt med 77A eftersom en granat kostar flera tusen, och att man har MÅNGA granater i förråd.
Eftersom granaterna inte passar i våra 50 st 77B så behåller man ett antal 77A för en del skjutningar. Man skjuter säkert även lite med 77B.
För oss skattebetalare är detta bra för då sparar man nya dyra granater, och blir av med gamla som annars för stora pengar måste skrotas.
Sedan att man dumpat ca 150 moderna 77A är en annan sak, men politikerna har bestämt att vi inte behöver något artilleri i framtiden....Snart behövs väl inte heller några 77B, och några bandhaubitsar kommer aldrig att köpas in, för i det "nya" försvaret måste alla förband kunna användas utomlands - annars läggs de ner. :cry: :oops:

King Kill
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: 3 juli 2002, 21:52
Ort: Eskilstuna/Sthlm/Trosa

Inlägg av King Kill » 19 augusti 2003, 15:16

Ursäkta frågan från en lekman (och att det blir lite ot), men finns det flera typer av artilleri, med tanke på att det står "eldrörsartilleri" i ämnesraden? :|

Skriv svar