MDÖ och vedettbåtar
MDÖ och vedettbåtar
Jag har hört ett rykte om att vedettbåtarna av Dalaröklass i vedettbåtsdivisionen i Marindistrikt Öresund (MDÖ) ska bytas ut mot nyare bevakningsbåtar av typ Tapper, men kan inte hitta uppgifter som bekräftar detta. Vet någon om det stämmer, och rör det sig då om nybyggda faryg eller är det fartyg från amfibieåren som ska flyttas över? Kommer divisionen fortfarande bestå av tre fartyg? Dalaröklassen är byggd för skärgården och är därför inte optimal för dom öppnare vattnen som dom rör sig i nu, men fartygen är fortfarande relativt nya och fräscha så det verkar ändå lite onödigt att ersätta dom redan.
Jag gjorde värnplikten på en vedettbåt för några år sedan och blev därför intresserad när jag hörde om de eventuella nya fartygen.
Jag gjorde värnplikten på en vedettbåt för några år sedan och blev därför intresserad när jag hörde om de eventuella nya fartygen.
- Jan-Erik Karlsson
- Medlem
Jag läste det i boken Örlogsfartyg, och den är ju ny för i år så det borde rimligen kunna vara aktuella uppgifter.
"Alla tre båtarna är vid årsskiftet 2002-2003 planerade att utrangeras och ersättas av bevaningsbåtar av typ Tapper" (sidan 289)
Men samtidigt hittade jag en artikel från juli i år om ett besök i Ålabodarna (?) och där antyds det att alla gamla fartygen finns kvar och inga nya tillkommit. http://hd.se/ArticlePages/200307/19/200 ... .dbp.shtml Stod även nyligen bland nyheterna på Marinens hemsida om hur ett av Dalaröfartygen varit med och beslagtagit stora mängder smuggelcigaretter. MDÖ:s egna hemsida verkar ligga nere sen jättelänge så där går inte att hitta något.
Nåja det blev väl inget av det antar jag...
"Alla tre båtarna är vid årsskiftet 2002-2003 planerade att utrangeras och ersättas av bevaningsbåtar av typ Tapper" (sidan 289)
Men samtidigt hittade jag en artikel från juli i år om ett besök i Ålabodarna (?) och där antyds det att alla gamla fartygen finns kvar och inga nya tillkommit. http://hd.se/ArticlePages/200307/19/200 ... .dbp.shtml Stod även nyligen bland nyheterna på Marinens hemsida om hur ett av Dalaröfartygen varit med och beslagtagit stora mängder smuggelcigaretter. MDÖ:s egna hemsida verkar ligga nere sen jättelänge så där går inte att hitta något.
Nåja det blev väl inget av det antar jag...
Det behöver väl inte betyda att bevakningsbåtar av typ Tapper också stationeras i Falsterbokanalen? Vad jag vet så är sex av de tolv Tapperbåtarna stationerade vid bevakningsbåtskompaniet i Göteborg. Var de övriga sex är stationerade vet jag inte, men en del åtminstone torde väl vara hos AMF 1 på Berga.Thullan skrev:Jag läste det i boken Örlogsfartyg, och den är ju ny för i år så det borde rimligen kunna vara aktuella uppgifter.
Jag tycker också det var synd att de tre vedettbåtarna av Dalaröklass försvann så snabbt. Jag har har sett en av dessa utanför Arkösund på 80-talet med en Bofors 40 mm m/48 på akterdäck. Kungen åkte väl med vedettbåten Östhammar på Göta Kanal också en gång. De byggdes som en variant av kustbevakningens patrullbåtar. I dag finns bara den gamla skorven Jägaren kvar vad gäller vedettbåtar. Hon är också stationerad i Göteborg.
/Per
- Bilagor
-
- dalaro.jpg (212.63 KiB) Visad 3499 gånger
Samtliga 3 enheter ur Dalarö klassen är utrangerade sedan 2003-2004.
2 Enheter har övertagits av Sjövärnskåren (bl a Sandhamn).
De 6 bevakningsbåtar av Tapper klassen som ej ingår i Amf 1 bevakningsbåtskompani i Göteborg löser sjöbevakningsuppgifter av lokal karraktär i anslutning till våra 6 sjöcentraler i Härnösand ( 1 båt), Muskö (1 båt), Visby (1 båt), Karlskrona (1 båt), Malmö (2 båtar), Göteborg (Jägaren)
De 6 bevakningsbåtar av Tapper klassen som ej ingår i Amf 1 bevakningsbåtskompani i Göteborg löser sjöbevakningsuppgifter av lokal karraktär i anslutning till våra 6 sjöcentraler i Härnösand ( 1 båt), Muskö (1 båt), Visby (1 båt), Karlskrona (1 båt), Malmö (2 båtar), Göteborg (Jägaren)
Pratade med folket på gamla T 38 vid marindagen den 6 maj, och dom trodde det skulle väldigt dyrt och svårt för sjövärnskåren att hålla så förhållandevis stora och komplexa fartyg i drift. SVK har ju bara vana från betydligt mindre båtar.FNP skrev:Samtliga 3 enheter ur Dalarö klassen är utrangerade sedan 2003-2004.
Tack för informationen Former Naval Person! Finns ingen annan som vet så kan man alltid lita på digFNP skrev:De 6 bevakningsbåtar av Tapper klassen som ej ingår i Amf 1 bevakningsbåtskompani i Göteborg löser sjöbevakningsuppgifter av lokal karraktär i anslutning till våra 6 sjöcentraler i Härnösand ( 1 båt), Muskö (1 båt), Visby (1 båt), Karlskrona (1 båt), Malmö (2 båtar), Göteborg (Jägaren).
/Per
Jojo, jag minns också den pjäsen, hann med pjässervisens alla 4 uppgifter utanför Utö under en vacker vårdag för 17 år sedan då solen sken och havet var lugnt....
Jag tycker också det var synd att de tre vedettbåtarna av Dalaröklass försvann så snabbt. Jag har har sett en av dessa utanför Arkösund på 80-talet med en Bofors 40 mm m/48 på akterdäck. .
/Per
Fällde sjunkbomb och sköt ksp hann vi också med samma vecka....
Those were the days...