Svenska Befästningsverk

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 18 juni 2003, 01:45

Jaha Norrland, häftigt!

Instämmer i ditt resonemang för övrigt. FVK visade väl på nackdelarna i att ligga i gropar och skjuta på varann :cry:

Kropotkin

Spencer
Medlem
Inlägg: 195
Blev medlem: 13 juni 2003, 20:13
Ort: Lomma

Inlägg av Spencer » 18 juni 2003, 01:45

OPPS

Dom dumma fransmännen trodde också att dom skulle gå rakt in i fällan och sket i Ardennerna!

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 18 juni 2003, 02:16

2.Eva Braun men detta är bara för tillfället finns säkert fler!
Vad har Per-Albin-linjen med Eva Braun attt göra? 8O

För Fläsket:
Per-Albin-linjen, var till för att stoppa ett tyska anfall mot skåne, med diverse kulsprutsvärn och kanoner på stränderna i stil med Tyskarnas Atlantvall. Vad jag vet så skulle kanonen Maja i Helsingborg användas för att slå ut divers mål(Helsingörs tågstation och hamn, ett tyskt batteri i Hornbaek och en tyska kryssaren "köln") i Helsingör för att göra det svårare för Tyskarna att ta Skåne. Man hade även minerat Helsingborgs hamn, som skulle sprängas vid en tysk invasion.(bla. var min morfar den som hade ansvaret för detta under en period) Här är en artikel om en del av Helsingborgs värn som är insprängda i landborgen:

På upptäcktsfärd i underjorden
Bilder
Batteri Helsingborg(där kanonen Maja ingår)

Bild

/Anno

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 18 juni 2003, 02:29

Intressant JB, jag ser med spänning framimot några inscannade bilder här :)

Kropotkin

Spencer
Medlem
Inlägg: 195
Blev medlem: 13 juni 2003, 20:13
Ort: Lomma

Inlägg av Spencer » 18 juni 2003, 09:42

Anno skrev:
2.Eva Braun men detta är bara för tillfället finns säkert fler!
Vad har Per-Albin-linjen med Eva Braun attt göra? 8O

För Fläsket:
Per-Albin-linjen, var till för att stoppa ett tyska anfall mot skåne, med diverse kulsprutsvärn och kanoner på stränderna i stil med Tyskarnas Atlantvall. Vad jag vet så skulle kanonen Maja i Helsingborg användas för att slå ut divers mål(Helsingörs tågstation och hamn, ett tyskt batteri i Hornbaek och en tyska kryssaren "köln") i Helsingör för att göra det svårare för Tyskarna att ta Skåne. Man hade även minerat Helsingborgs hamn, som skulle sprängas vid en tysk invasion.(bla. var min morfar den som hade ansvaret för detta under en period) Här är en artikel om en del av Helsingborgs värn som är insprängda i landborgen:

På upptäcktsfärd i underjorden
Bilder
Batteri Helsingborg(där kanonen Maja ingår)

Bild

/Anno
Vi halkade bara in lite på det ämnet!

Fläsket
Medlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 april 2002, 01:42
Ort: Mjölby

Inlägg av Fläsket » 18 juni 2003, 11:21

Stort tack, Anno!

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 18 juni 2003, 13:52

Spencer skrev:Vi halkade bara in lite på det ämnet!
Jag ser ingen annan som har pratat om Eva Braun i tråden, förutom du! Så jag undrar forfarande vad Eva Braun har med Per-Albin-Linjen att göra? 8O

/Anno

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 18 juni 2003, 14:15

Här lite mer information i ämnet:

Per Albin - linje
Sällskapet Fortifikationens Vänner med tidningen Fort & Bunker (boken längst upp på deras sida, är den boken du ska köpa Fläsket som handlar om Per-Albin-Linjen)

/Anno

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Inlägg av Stilleben » 19 juni 2003, 13:21

Jag tror för min del att de knappast hade bidragit till att stoppa tyskarna någon längre tid.

Vid ett koncenterat anfall mot en punkt med artilleri- och flygunderstöd hade denna ju ganska snabbt brutits igenom och hade tyskarna kunnat landsätta stora styrkor just där som sedan hade gått in i landet och även tagit resterande försvar bakifrån.

Ungefär som vid Normandieinvasionen.

Dessutom var ju värnen felkonstruerade på så sätt att de vid eldgivning med kulsprutor och pansarvärnskanoner snabbt fylldes med outhärdlig rök, så att besättningen inte någon längre stund kunde stanna kvar i dem.

Allt enligt Leif Högbergs bok, som även berättar att hotet från eldkastare sedermera gjorde att man bara tänkte stanna i värnen så länge de anfallande inte kommit i land.

En annan svag punkt i befästningssystemet var ju att sträckan Åhus - Sölvesborg aldrig blev befäst. Visserligen är stranden där som i boken beskrivs delvis klippig, delvis långgrund, men en anfallande hade säkert kunna gå i land där också.

Men jag gläder mig verkligen att de många värnen på sträckan Domsten-Viken bevaras och rekommenderar varmt ett besök på beredskapsmuséet Djuramossa vid Domsten, Helsingborg, där även det omnämnda 15 cm kustbatteriet, "Batteri Helsingborg", i oförändrat skick kan beskådas.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 19 juni 2003, 13:44

rekommenderar varmt ett besök på beredskapsmuséet Djuramossa vid Domsten, Helsingborg, där även det omnämnda 15 cm kustbatteriet, "Batteri Helsingborg", i oförändrat skick kan beskådas.
Ja, verkligen. Enligt de som äger beredskapsmuséet, så ska de kanske inom en framtid även ta fram de andra tre kanonerna (finns fyra, vilken en är öppen) som är plomberade. Här finns det lite information om beredskapsmuséet och dess verksammhet:(de säljer smb böcker och filmer)

beredskapsmuseet.com

Bild

/Anno

Spencer
Medlem
Inlägg: 195
Blev medlem: 13 juni 2003, 20:13
Ort: Lomma

Inlägg av Spencer » 19 juni 2003, 20:05

Jag ser ingen annan som har pratat om Eva Braun i tråden, förutom du! Så jag undrar forfarande vad Eva Braun har med Per-Albin-Linjen att göra?
Jag sa bara några orsaker varför tyskarna kanske inte attackerade Sverige!

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 19 juni 2003, 21:03

Spencer skrev:
Jag ser ingen annan som har pratat om Eva Braun i tråden, förutom du! Så jag undrar forfarande vad Eva Braun har med Per-Albin-Linjen att göra?
Jag sa bara några orsaker varför tyskarna kanske inte attackerade Sverige!
Ja, och varför är Eva Braun en anledening till att Tyskland inte anföll Sverige? Vad jag vet så har Eva Braun inget som helst sammaband med Sverige, förutom att hon besökte vårt grannland Norge innan kriget genom att åka med en av KDF:s kryssningar till Norge och sen ner till Spanien.

/Anno

Spencer
Medlem
Inlägg: 195
Blev medlem: 13 juni 2003, 20:13
Ort: Lomma

Inlägg av Spencer » 19 juni 2003, 21:20

om inte jag är helt ute och valsar så kommer välhon från Sverige??

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 19 juni 2003, 21:25

Spencer skrev:om inte jag är helt ute och valsar så kommer välhon från Sverige??
Precis som jag tänkte så var det fel person som du satt och tänkte på! Eva Braun kom inte från Sverige, däremot gjorde Hermann Görings första fru, Karin Göring detta. Men jag tror ej att en av anledningarna till att man inte anföll Sverige var att hon var född i Sverige. Dels för att det skulle vara korkat att basera något sådant på att människa kommer från ett visst land (då skulle man inte ha införlivat Österrike för att Hitler var Österrikare eller Estland för att Rosenberg var därifrån) och dels för att Karin Göring dog innan nazisternas maktövertagande i Tyskland.

/Anno som uppmanar Spencer att tänka innan han postar.

Spencer
Medlem
Inlägg: 195
Blev medlem: 13 juni 2003, 20:13
Ort: Lomma

Inlägg av Spencer » 19 juni 2003, 21:32

var kommer hon ifrån då??

(har tänkt!)

Skriv svar