Instämmer i ditt resonemang för övrigt. FVK visade väl på nackdelarna i att ligga i gropar och skjuta på varann

Kropotkin
2.Eva Braun men detta är bara för tillfället finns säkert fler!
Anno skrev:2.Eva Braun men detta är bara för tillfället finns säkert fler!
Vad har Per-Albin-linjen med Eva Braun attt göra?![]()
För Fläsket:
Per-Albin-linjen, var till för att stoppa ett tyska anfall mot skåne, med diverse kulsprutsvärn och kanoner på stränderna i stil med Tyskarnas Atlantvall. Vad jag vet så skulle kanonen Maja i Helsingborg användas för att slå ut divers mål(Helsingörs tågstation och hamn, ett tyskt batteri i Hornbaek och en tyska kryssaren "köln") i Helsingör för att göra det svårare för Tyskarna att ta Skåne. Man hade även minerat Helsingborgs hamn, som skulle sprängas vid en tysk invasion.(bla. var min morfar den som hade ansvaret för detta under en period) Här är en artikel om en del av Helsingborgs värn som är insprängda i landborgen:
På upptäcktsfärd i underjorden
Bilder
Batteri Helsingborg(där kanonen Maja ingår)
/Anno
rekommenderar varmt ett besök på beredskapsmuséet Djuramossa vid Domsten, Helsingborg, där även det omnämnda 15 cm kustbatteriet, "Batteri Helsingborg", i oförändrat skick kan beskådas.
Spencer skrev:Jag ser ingen annan som har pratat om Eva Braun i tråden, förutom du! Så jag undrar forfarande vad Eva Braun har med Per-Albin-Linjen att göra?
Jag sa bara några orsaker varför tyskarna kanske inte attackerade Sverige!
Spencer skrev:om inte jag är helt ute och valsar så kommer välhon från Sverige??
Återgå till "Militär teknikhistoria"
Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster