Avfyrningsmakanism, granatkastare

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 5 juni 2003, 10:36

Thord Wedman skrev:


Visst, men jag har varit med om både överskjutning och direktträff i egen gruppering och jag tycker inte nåt av det var coolt.
Inte det minsta lilla.

/Thord
Jag instämmer till fullo med dig. Personligen så har jag mycket stor respekt för sådant. Men man kanske måste ha varit med om det för att "förstå".

Mvh



:)

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Inlägg: 1579
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:03
Ort: Mullsjö
Kontakt:

Inlägg av Thord Wedman » 5 juni 2003, 10:52

Gribing skrev:Var det svenska förband som sköt? Visste inte att vi hade GRK där nere. (har egentligen väldigt dålig koll på våra FN-insatser)
Nej, som jag skrev så var det en av "parterna" i konflikten som sköt på oss.

/Thord

Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:17
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av Gribing » 5 juni 2003, 13:21

Thord Wedman skrev:
Gribing skrev:Var det svenska förband som sköt? Visste inte att vi hade GRK där nere. (har egentligen väldigt dålig koll på våra FN-insatser)
Nej, som jag skrev så var det en av "parterna" i konflikten som sköt på oss.

/Thord
Sorry, tankefel, trodde du menade en av parterna i FN-styrkan.

Då antar jag att dom sköt skarpa granater. Det är ju lite skillnad på såna och övningsrök...

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 5 juni 2003, 13:29

Gribing skrev:
Sorry, tankefel, trodde du menade en av parterna i FN-styrkan.

Då antar jag att dom sköt skarpa granater. Det är ju lite skillnad på såna och övningsrök...
Det var nog inte så vanligt att det sköts övningsam i Bosnien av förklarliga skäl.

:)

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Inlägg: 1579
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:03
Ort: Mullsjö
Kontakt:

Inlägg av Thord Wedman » 5 juni 2003, 14:07

Efter att den här diskussionen kom upp har jag äntligen tagit mod till mig och skrivit om händelsen.
Om ni vill finns det att läsa på SoldF.com forum.
http://www.shellkonto.nu/bluenine/soldf ... cbd714a72f

/Thord

Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:17
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av Gribing » 5 juni 2003, 14:42

Thord Wedman skrev:Efter att den här diskussionen kom upp har jag äntligen tagit mod till mig och skrivit om händelsen.
Om ni vill finns det att läsa på SoldF.com forum.
http://www.shellkonto.nu/bluenine/soldf ... cbd714a72f

/Thord
Jag har läst och förstår nu att uttrycket "coolt" kanske inte är så passande.

/Gribing

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 5 juni 2003, 15:00

Thord Wedman skrev:Efter att den här diskussionen kom upp har jag äntligen tagit mod till mig och skrivit om händelsen.
Om ni vill finns det att läsa på SoldF.com forum.
http://www.shellkonto.nu/bluenine/soldf ... cbd714a72f

/Thord
hårda bud.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Avfyrningsmakanism, granatkastare

Inlägg av lampros » 27 juli 2008, 14:07

Intressant tråd.

Har av inläggen ovan bland annat fått lära mig hur lång räckvidd grk har. Men hur kort har de då, dvs vad är kortaste skjutavståndet med säg en 12:a?

(Och finns det något som heter "direkt riktning", dvs att från pjäsplatsen se var granaterna slår ner?)

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re:

Inlägg av Wooster » 27 juli 2008, 15:43

Gribing skrev:Jag var eldledningsgruppchef och stog med min grupp plus några sköna befäl på en kulle mitt på Kvarns skjutfält. Några kilometer längre bort stod 12:cm GRK. Vi tog ut mål ca 500 meter från oss, i sidled. De första granaterna (rök) hamnade rätt men sen började dom slå ned både framför och bakom oss. Våra befäl blev vita i ansiktena och beordrade skydd. Rätt coolt att se och höra en granat passera över huvudena - på skapligt låg höjd.

Anledningen till detta var att den Östgötska leran på skjutfältet inte pallade för trycket från 12:orna. Så vid varje skott flyttade sig kastarna lite. Och riktarna var tydligen inte med i matchen riktigt.

Ett tag var åtminstone jag rätt orolig för att min e-grupp hade tagit ut fel kordinater. Men det var alltså leran :D
Min far råkade ut för motsvarande när han var eldledare under sin värnplikt på 70-talet. De tog ut koordinatorerna och vidarebefodrade till pjäserna. Första salvan satt perfekt. Andra salvan satt inte lika perfekt - slog ner spridd bakom och vid sidan om eldledarna istället för framför. Dock inte med granatkastare utan med haubits som inte stod stabilt på marken.

"Var glad vi inte klippte E4:an"

Patric Norrå
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: 13 juli 2006, 11:49
Ort: Gävle

Re:

Inlägg av Patric Norrå » 30 juli 2008, 23:42

Thord Wedman skrev:Efter att den här diskussionen kom upp har jag äntligen tagit mod till mig och skrivit om händelsen.
Om ni vill finns det att läsa på SoldF.com forum.
http://www.shellkonto.nu/bluenine/soldf ... cbd714a72f

/Thord
Så här fem år senare, finns berättelsen kvar på nätet?

/Patric

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Inlägg: 1579
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:03
Ort: Mullsjö
Kontakt:

Re: Avfyrningsmakanism, granatkastare

Inlägg av Thord Wedman » 31 juli 2008, 10:18


map358
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: 8 december 2003, 23:17
Ort: Sveriges framsida

Re: Avfyrningsmakanism, granatkastare

Inlägg av map358 » 25 augusti 2008, 19:42

lampros skrev:Intressant tråd.

Har av inläggen ovan bland annat fått lära mig hur lång räckvidd grk har. Men hur kort har de då, dvs vad är kortaste skjutavståndet med säg en 12:a?

(Och finns det något som heter "direkt riktning", dvs att från pjäsplatsen se var granaterna slår ner?)
Med 8 cm grk har jag varit med om att skjuta 120 m som kortast, men det var barlastade granater (bruna). Vi använde laddning 0 och uppsättningen var väl kring 80°vill jag minnas, bantiden kan ha legat kring 10 s. Gissningsvis borde man kunna komma ner till skjutavstånd på 30-40 m innan uppsättningen blir för stor.
Givetvis ställde vi in siktet på riktning 0 och siktade rakt mot målet.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3792
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Avfyrningsmakanism, granatkastare

Inlägg av millgard » 25 augusti 2008, 20:05

map358 skrev:
lampros skrev:Intressant tråd.

Har av inläggen ovan bland annat fått lära mig hur lång räckvidd grk har. Men hur kort har de då, dvs vad är kortaste skjutavståndet med säg en 12:a?

(Och finns det något som heter "direkt riktning", dvs att från pjäsplatsen se var granaterna slår ner?)
Med 8 cm grk har jag varit med om att skjuta 120 m som kortast, men det var barlastade granater (bruna). Vi använde laddning 0 och uppsättningen var väl kring 80°vill jag minnas, bantiden kan ha legat kring 10 s. Gissningsvis borde man kunna komma ner till skjutavstånd på 30-40 m innan uppsättningen blir för stor.
Givetvis ställde vi in siktet på riktning 0 och siktade rakt mot målet.
Det fanns också 8cm övningsrör till 12cm grk. Med detta monterat övade vi prickskytte mot skorstenen på en stuga i Dagsådalen, I5. Jag satt P1 och räknade laddning/uppsättning/riktning och det var riktigt roligt. Jag minns synfenomenet när vi drog av "eldstöt, laddning 10": Väggarna på bandvagnen liksom bågnade inåt... 3x3 TUNGA smällar på 30m håll.

Efter att ha sett direktträff med skarp eldstöt på 500m håll ökade respekten för vapnet kan jag säga. Ett annat minne var när vi skulle byta från zonrör till direktrör på skarp 16kg sprgr. Den satt så in i h-e, därför tog vi en skiftnyckel och bankade på den med spaden/verktyget. En kamrat som var lite "blödig" och som höll i granaten började gråta i panik eftersom han var övertygad om att den skulle smälla men han vågade inte släppa eftersom den då alldeles säkert skulle brisera. :lol:

Första tre dagarna förflyttade vi grk på kärra för hand - sex man per kärra och så tävling genom skog och mark. 480kg vill jag minnas och det kändes i armar och ben efter en dag med grk-övning på det sättet. Sedan fick vi bandvagn och då gick det enklare.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Avfyrningsmakanism, granatkastare

Inlägg av lampros » 7 september 2008, 09:06

Tack map358 för svaret. Kollade in här av en slump, hade nästan glömt att jag frågat...

Nåväl, om man kan skjuta så kort som 120 m med barlastad granat, så gör man det väl inte gärna med en skarp? Radien för splitterskydd är väl 100-150 m. Eller?

Användarvisningsbild
Ro/Lt
Medlem
Inlägg: 135
Blev medlem: 6 mars 2008, 19:50

Re: Avfyrningsmakanism, granatkastare

Inlägg av Ro/Lt » 10 november 2008, 12:04

En sann anekdot, vi artillerister brukade ofta öva med 8 cm gurkor, jag vill minnas för att granaterna var gratis eller åtminstone inte kostade lika mycket som artillerigranater.
En YOFF var batterichef tillika Bplats-chef för KB-eleverna, och när det var samtidigt eldöppnande och 1 minut kvar kommer kommandot: "En minut kvar - ladda" 8O Vill minnas att det slutade med "ELD UPPHÖR x 3 / KONTROLL!"
Ni som läst tråden fattar varför!

Fast tändstift på 8:an!

Skriv svar