För gud med vapen i hand?

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Pastorn
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: 22 april 2002, 01:29
Ort: Uppsala

För gud med vapen i hand?

Inlägg av Pastorn » 26 april 2002, 09:35

Eftersom jag studerat teologi och har ett starkt intresse för militärhistoria så kanske min fråga här kommer kunna förklaras lite bättre.

Vad jag undrar här är ifall någon av er kan tipsa på litteratur rörande fältpräster i moderna arméer eller någon som kan berätta något här?

Jag vet att de flesta (använder detta ord eftersom det finns/fanns moderna arméer utan präster) förband håller sig med en fältpräst som finns med som samtalspartner och emotionell avlastning. Inom fiktionen är väl bilden av denne antagligen som den fromme herden i M.A.S.H eller som påeldande svavelpredikant som i filmen Stalingrad eller i vissa Vietnamfilmer (är det inte en präst med i slutet av Plutonen som rör sig tillsammans med marinkårens upprensning efter slaget?).

Vidare undrar jag även om dessa präster aktivt deltagit i strider? Var de beväpnade (med mer än, krucifix, bibeln och vigvatten)? Eftersom detta inte är ett andra världskrigsforum så kan vi väl koncentrera oss till Vietnam eller liknande konflikt? Dock är all info mottagen med stor tacksamhet...

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 26 april 2002, 10:01

Enligt SoldF 2001 så är fältpräster inte kombattanter vilket betyder att de inte får delta aktivt i strid eller bli bekämpade av andra förband eller behandlas som krigsfångar om de tas till fånga. Kombattant är ett internationellt överenskommet begrepp.

Detta ger ju inte direkt svar på din fråga men det betyder att om präster stred i t.ex. Vietnam (och begreppet kombattanter hade kommit i användning) så stred de i så fall olagligt. Jag antar dock att de, precis som sjukvårdspersonal, har rätt till personlig beväpning för att skydda sig själva.

/Johan

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Inlägg: 699
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:23
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av Mats » 26 april 2002, 10:02

Enligt SoldF 2001
Har det kommit en ny? :lol:
Sorry, nu avvek jag från ämnet......

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 26 april 2002, 10:03

Har det kommit en ny?
Jupp! :) Hittade den på bibblan för ett tag sen.

/Johan

Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Inlägg av Lasse » 26 april 2002, 13:36

Har den hemma.

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Fältpräster & SoldF 2001

Inlägg av Olof Larsson » 27 april 2002, 00:51

Fältprästerna i den svenska armén (en per bataljon) är utrustade med pistol m/88. De är de ända i arméns fältförband (med reservation för jägare, SSG & andra "lösskägg") som organisatoriskt är utrustade med pistol, ja med 9mm vapen överhuvudtaget.

SoldF finns att ladda mer på www-mil.se

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Re: Fältpräster & SoldF 2001

Inlägg av hangatyr » 29 april 2002, 15:13

Larsson skrev:Fältprästerna i den svenska armén (en per bataljon) är utrustade med pistol m/88. De är de ända i arméns fältförband (med reservation för jägare, SSG & andra "lösskägg") som organisatoriskt är utrustade med pistol, ja med 9mm vapen överhuvudtaget.

SoldF finns att ladda mer på www-mil.se
jaså? jag trodde att även piloter var utrustade med pistol??

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Inlägg: 699
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:23
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av Mats » 29 april 2002, 15:15

Tillhör inte armén. De tillhör Flygvapnet.

C22O
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 2 maj 2002, 15:07
Ort: Stockholm

Arméflyget

Inlägg av C22O » 2 maj 2002, 15:56

Jag låg i mitten av nittotalet på arméflyget i Boden(AF1), där fanns en del kanske hundra tal "mekare", brandmän och motorförare. Riktiga slashasar om du frågar mig.
Dock finns (fanns) där Arméflygets specialpluton, ca 40 man som mest kan liknas vid ett jägarförband fast med i huvudsak helikopterlandsättning.
Vi "crosstränade" med en del andra jägarförband av olika slag och en del andra.

Vi var väl inget hårhudat machogäng direkt och vår tjänst berörde inte djupinsertion bakom fiendens linjer, utan mer av sabotage karaktär skulle man kunna säga. Annars var eskort och andra specialjobb på agendan.

Jäkligt kul och först i efterhand förstod jag hur "häftiga" utbildningar vi fått, med mycket improviserad sprängtjänst och eldöverfall.
Ingen av oss hade direkt någon superfysik men jag tror att de flesta av oss hade ett intellekt övergenom snittet, om man nu får säga så i dagen Sverige?

En löjtnant med lång erfarenhet(massor av FN-tjänst(visade massor av sjuka bilder) men vet dock inte riktigt vad) bakom sig och två fänrikar var de som skötte alla övningar och en överste var ytterst ansvarig.
Det hela var en del hysch-hysch(fattade inte jag förrän långt senare) och vi sov i enskilt ifrån de andra.

Emblemet är ett bevingat svärd i en lagerkrans, men kommer inte riktigt ihåg "mottot", men det var i stil med: "ett snabbt anfall ifrån ovan i en krans av seger."
Baskern vi hade (tro det eller ej) var mörkblå, alltså inte FN blå och på AF2 i Linköping (där vi samövade men officiellt inte finns några värnpliktiga) har en röd. Dock ej vinröd som FJS.
Gissa om stridspittarna glodde!
Vi gjorde ett baskerprov i kombination med en överlevnadsvecka, dock har jag svårt att tro att FJS, KJ, etc, kom undan lika billigt som oss.

Det finns tre huvudtyper av helikoptrar(Hkp), för spaning(Hkp5), mark och luft bekämpning(Hkp6&9), sjuktransporter(vet ej vad de heter) samt för truppförflyttning(Hkp3).
De sistnämnda flög vi ju mest med, men vi fick också flyga med piloterna när det övade strid mot luft- och markmål.
Det var som berg och dalbanan x100!

En liten kommentar till "Pistolfrågan" vi fick faktiskt en veckas utbildning på Glocken och sedan avlägga skjutprov där också. Dock hade vi den aldrig i fält.

Som sagt det är först i efterhand när man hört folk snacka på krogen som jag i alla fall fattade hur "häftig" värnplikt vi gjort.
Vet inte heller om denna "specialpluton" finns kvar, det fanns ingen "stolt" tradition bland befälen.
Vi hade repövviningar ett par gånger efter muck, men det har varit dåligt med det ett tag.
En del av lumenpolarna skyller på att vi kostade för mycket andra tror att det har att göra med att de flesta jobbar mycket utomlands.

Ehh, det var typ allt jag kunde komma ihåg. Det var ett tag sedan märker jag.
Jo! Förresten jag var uppe i Luleå för knappt två veckor sedan då sa taxichaffisen att AF1 ligger kvar.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 2 maj 2002, 16:10

Intressant läsning! Och välkommen till forumet!

/Johan

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7645
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Försvarets helikopterflottilj

Inlägg av tyskaorden » 2 maj 2002, 17:04

Sedan några år har de helikoptar som tidigare ingick i flygvapnet, arméflyget och marinflyget slagits samman till ett gemensamt förband kallat Försvarets helikopterflottilj. I praktiken upphörde då arméflyget och marinflyget som självständiga förband.

Mvh,
Marcus Karlsson

C22O
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 2 maj 2002, 15:07
Ort: Stockholm

Inlägg av C22O » 3 maj 2002, 08:49

Du ser det har hänt en del förändringar.

Det var ett tag sedan vi repövade, synd för vi hade riktigt kul fast man fick permanent hörsel nedsättning.
Vad jag förstod var detta mer ett försök än något annat.

Tack Johan för välkomnandet.

Flavius Aëtius
Tidigare medlem
Inlägg: 162
Blev medlem: 27 juli 2002, 22:11
Ort: Rom

Inlägg av Flavius Aëtius » 10 september 2002, 20:50

Men brodertuck då??? :D

Britney Spears
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 25 september 2002, 22:59
Ort: USA

Inlägg av Britney Spears » 26 september 2002, 01:05

Va... har prällar pistol? Du skall icke dräpa står det ju i bibeln, hur hänger det ihop?

Nej, det visar på vilket hyckleri det är med religiöst folk i försvaret. I hur många av de krig som pågår idag är religionen inblandad? En hel del va. Jag tycker att allt som har med religion att göra kopplas bort från det militära. Religion är en privatsak som man ägnar sig åt i hemmet. Att tro att någon inbillad gud står på ens sida är mycket farligt i en konflikt. Fanatiker tror att de kommer till himlen om de har ihjäl andra människor.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 26 september 2002, 02:37

Vilken är den svenska beteckningen för Hueyn?

/Forsberg

Skriv svar