Miss i fredstid?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2025

Miss i fredstid?

Inlägg av Hans » 06 mar 2025 08:45

Och jag pratar inte söta brallisar i baddräkt.

https://today.rtl.lu/news/world/a/2282676.html

Hur vanligt är det? I krigstid så blir det inte alltför sällan fel men jag får för mig att i fredstid är liknande ovanligt. Stämmer det?

MVH

Hans

hilbert
Medlem

Re: Miss i fredstid?

Inlägg av hilbert » 06 mar 2025 14:07

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 06 mar 2025 14:15

Fösta länken funkar inte.

Gränsande, men den small ju i alla fall inte.

MVH

Hans

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 07 mar 2025 19:34

Mycket ovanligt vid övning skulle jag säga. Bomber tappade från flygplan som kolliderat i luften räknas knappast, det handlar inte om avsiktlig fällning fast mot fel mål.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Inlägg av Markus Holst » 07 mar 2025 20:32

Hur är det med sådana tappade bomber, blir de osäkrare under fallet eller är det omodernt?

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 08 mar 2025 12:53

Granater till artilleri hade inte alltför sällan en accelerationssäkring men jag tror att när flygplanet startar är bomben osäkrad.

MVH

Hans

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 08 mar 2025 16:42

Skulle säga att det beror på vilket tändrör som bomben är utrustad med.

Mk 82 bomb med olika tändrör mm

Av den ursprungliga artikeln att döma verkar de inte ha detonerat, då borde skadeutfallet ha varit betydligt högre.

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 09 mar 2025 12:47

I Finland har det hänt fler än ett par gånger att en artillerigranat har landad utanför ett skjutområde. Fel mängd krutpåsar och vips så flyger granaten fyra kilometer längre - och hundra meter från närmaste bostadhus som hände år 2002 och år 2016 - än vad den borde ha gjort.

Vid en övning år 2019 landade en felriktad granat nära en eldledningsplats och "skapade en farlig situation". Den korta nyhetsartikeln berättar inte varför granaten flög fel 1,5 km i sidled.
Senast redigerad av 1 Femtiotrean, redigerad totalt 9 gånger.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 09 mar 2025 13:17

Jag har under min tid i hären inte hört talas om liknande i Västra Rikshalvan men det är väl ganska troligt att det hänt. Men med 12 cm granatkastare, från Östra Rikshalvan vilket är det tyngsta vapen jag hade regelbunden kontakt med, är det väl svårt att skjuta rejält fel? Men troligtvis har artilleriet gjort liknande saker men jag har ingen historia tillhanda.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024

Inlägg av ola » 09 mar 2025 21:13

Hans eller andra kunniga herrar får gladeligen rätta mig :)

Det som har orsakat skada/dödsfall i fredstid för värnpliktiga/anställda är när det utförs handgranatkastning med övnings/skarp hgr när den vill av någon oturlig anledning vill hitta tillbaka till avsändaren via tapp/studs tillbaka efter kast eller träffa mottagaren utan att mottagaren hunnit ta skydd och sedan de tragiska (våda)skotten med AK/andra vapen.

Jag kan annars tänka mig under svenska beredskapen VKII tordes ha hänt en del tanke på den stora mängd inkallade som fanns periodvis under denna tid eftersom det gjordes på fördelnings/kårövningar :milsmile:
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 10 mar 2025 12:11

Vådaskott med eldhandvapen och kulsprutor händer då och då, ibland med illa utgång.

Handgranater, det var väl inte alltför många år sedan någon officer fick medalj för att har räddat en beväring från en incident. Någon kanske kan hitta mer om det?

Jag har med beväringar och hemvärnsmän övervakat kanske runt 1 000 kast, om inte fler.
https://www.soldf.com/vapen/spranghandg ... 6-shgr56b/
Det vanligaste felet var att kastaren glömde trycka upp 'tumsäkringen'. Formellt sett skulle obriserade handgranater sprängas på plats. Men jag bröt den regeln en bunt gånger och gick fram till granaten, konstaterade att det var just det felet, tog upp den, in med säkringssprinten och sedan fick kastaren göra om det hela. Det var förra årtusendet så jag hoppas att mina brott är preskriberade.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024

Inlägg av ola » 10 mar 2025 14:20

Hans skrev:
10 mar 2025 12:11
Vådaskott med eldhandvapen och kulsprutor händer då och då, ibland med illa utgång.

Handgranater, det var väl inte alltför många år sedan någon officer fick medalj för att har räddat en beväring från en incident. Någon kanske kan hitta mer om det?

Jag har med beväringar och hemvärnsmän övervakat kanske runt 1 000 kast, om inte fler.
https://www.soldf.com/vapen/spranghandg ... 6-shgr56b/
Det vanligaste felet var att kastaren glömde trycka upp 'tumsäkringen'. Formellt sett skulle obriserade handgranater sprängas på plats. Men jag bröt den regeln en bunt gånger och gick fram till granaten, konstaterade att det var just det felet, tog upp den, in med säkringssprinten och sedan fick kastaren göra om det hela. Det var förra årtusendet så jag hoppas att mina brott är preskriberade.

MVH

Hans
Kan faktiskt intyga att detta har hänt det du nämner Hans om att behöva göra som du gjorde med hgr :)

Hade en plutonskamrat som hade hivat iväg en granat av okänd art (rök/spräng) och glömde trycka upp tumsäkringen så och löjtnanten som hade hand om dessa tingestar var inte direkt road med att knalla ut och trycka in sprinten för att sedan låta denna soldat göra om kastet , är liiite osäker på om plutonskamraten fick följa med ut på denna promenad med löjtnanten :)
hände 96 eller 97

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 10 mar 2025 14:32

Jag personligen gick alltid själv. Ville inte få två förluster på plutonen, mig själv och en klantig beväring.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 10 mar 2025 14:44

Vagt relaterat.
Jag vill påstå att jag har rekord på forumet i kastade handgranater.

På åttiotalet var jag ansvarig för en station handgranatskastning vid en hemvärnsövning. Uppskattningen var att det skulle komma en sådär 100-200 man. Så jag går till förrådet och tar ut 300 handgranater med tanken att kanske låta varje man kasta två. Jag blir tillsagd att de inte vill ha tillbaka några granater då "bäst före datum" är passerat. När övningen börjar är det oklart om hur många deltagare det är så för att inte skapa någon orättvisa låter jag den första gruppen kasta bara en. Det visar sig vara under 100 deltagare. Så efter övningens slut så fick jag och mitt biträde kasta över 200 handgranater. Det blev allt mellan en decimeter från värnkanten till luftbrisad. Skojigt.
viewtopic.php?f=75&t=34530&hilit=hemv%C ... ng#p507335

MVH

Hans

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024

Inlägg av ola » 10 mar 2025 14:59

Hans skrev:
10 mar 2025 14:32
Jag personligen gick alltid själv. Ville inte få två förluster på plutonen, mig själv och en klantig beväring.

MVH

Hans
Kan förstå det :milwink: