Fiberoptiska drönare

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Fiberoptiska drönare

Inlägg av Markus Holst » 25 jan 2025 22:36

Som jag har förstått det är fiberoptiska drönare sista skriket i Ukraina nu. De är inte mottagliga för telekrig då de, om jag fattat rätt, styrs av en optisk kabel som de släpar med sig. De lär ha 2 mils räckvidd vilket betyder att de släpar med sig två mil kabel.

Kan detta stämma eller har jag missuppfattat? Att dra runt på så mycket kabel måste vara ett stort hinder och även utgöra en fara för att sno in sig i saker. Jag kan även tänka mig att lede fi kan upptäcka en sådan här kabel, som ju måste röra på sig, och sonika klippa av den varvid drönaren dör.

Är det någon här som är bättre insatt i dessa drönares funktion?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2025

Re: Fiberoptiska drönare

Inlägg av Hans » 26 jan 2025 00:46

Nej.

Men trådstyrda robotar har funnits minst sen sextiotalet. Dock bara med ett par kilometer tråd. Klippa av den fungerar säkert. Men man har inte mycket tid till det. När trådstyrda Sagger brukades i stor skala 1973 så var svaret att störa 'föraren' av sakerna ifråga.

MVH

Hans

Bjernevik
Medlem

Re: Fiberoptiska drönare

Inlägg av Bjernevik » 26 jan 2025 10:12

Finns lite att läsa på nätet om man googlar.

The rise of wire guided fpv drones: a double edged sword
Russian Fiber Optic Drone Beats Any Jammer (UPDATE: Ukraine Version)
Wired FPV Drones on Optical Fiber: a Dead End, a Band Aid, or a New Technological Breakthrough? (Opinion)
FPV drone with cable control developed in Ukraine

Som vanligt verkar det finnas både för- och nackdelar med konceptet. Ja, de är okänsliga för störning. Samtidigt gör kabeln att de kan bära mindre nyttolast och det ställer krav på piloten på att flyga så att kabeln inte går av eller trasslar in sig.

Återstår att se om det kommer att leva kvar eller ersättas av något annat. Det enda man kan vara hyfsat säker på är att UAS som ska överleva på framtidens slagfält kommer att bli allt dyrare eftersom de går mot att bli militära produkter och inte längre är civila massmarknadsprylar. De senare kommer helt enkelt att vara i princip oanvändbara mot en militär motståndare.