Minor
-
- Stödjande medlem 2021
Minor
Som jag tittade på kartan över Älvsborgs fästning fick det mig att fundera över hur de här spärrarna fungerade för, säg 120 år sedan.
Man ser ju ett tydligt nät från sydöst, och när jag tittade på kartan igen finns det också nät ut från Nya Älvsborg, men inga minor markerade.
De var säkert förankrade i botten och inte aktiva, men på något sätt måste man ha kunnat både aktivera dem och släppa dem.
Vidare tänker jag att de måste ha varit allmänt kända, med påbud som tråla inte här, eller något sådant.
Man ser ju ett tydligt nät från sydöst, och när jag tittade på kartan igen finns det också nät ut från Nya Älvsborg, men inga minor markerade.
De var säkert förankrade i botten och inte aktiva, men på något sätt måste man ha kunnat både aktivera dem och släppa dem.
Vidare tänker jag att de måste ha varit allmänt kända, med påbud som tråla inte här, eller något sådant.
-
- Redaktör och stödjande medlem 2025
Re: Minor
Det här med vatten fattar jag inte men dåtidens minor gick väl inte att kontrollera från land. Spontant tror jag att det är en plan för hur de skall läggas ut om krig och örlog utbryter. Att ha en minspärr i fredstid i Sveriges mest trafikerade hamn (?) tror jag inte.
viewtopic.php?f=54&t=49753#p858168
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sj%C3%B6mina
MVH
Hans
MVH
Hans
-
- Medlem
Det var minfält/minlinjer med förankrade minor som kontrollerades från minstationer på land. Senare hade man ju detektionsutrustning som kunde känna av passager i mörker, dimma eller för den delen u-läge men vid den tiden var den nog huvudsakligen optisk spaning som gällde. Minlinjen mellan Stockholmen och Knippelskär beskrivs som ”utlagd i fredstid” iallafall under VK1. Vid mobilisering skulle det läggas ut mineringar även i övriga leder in mot Göteborg.
Och jo, det var fiske/ankringsförbud markerat i sjökorten.
Och jo, det var fiske/ankringsförbud markerat i sjökorten.
-
Det fanns i modern tid, eller i alla fall på 1980-talet. Men då var väl inte mineringarna kontrollerade från land?
VKI var skarpt läge, nästan, så då kanske man faktiskt lade ut dem med förhoppningsvis någon del där fiskebåtar m.m. kunde gå igenom.
MVH
Hans
VKI var skarpt läge, nästan, så då kanske man faktiskt lade ut dem med förhoppningsvis någon del där fiskebåtar m.m. kunde gå igenom.
MVH
Hans
-
- Stödjande medlem 2025
Hur länge har vi haft minor?
-
- C Skalman
Det var väl minor som Kal XII ville lägga under Fredrikssons fästning? Redan då var de kända sedan länge.
-
- Medlem
Jodå, de första minorna var landkontrollerade (Farraguts "damn the torpedos, full speed ahead" gällde sådana minor- i Farraguts fall hade han rätt att de inte hunnit koppla ihop dem). Dessa minor var kontrollerade från land med en telegraftråd, sänd en liten elektrisk puls och BOM under det passerande fiendeskeppet.Hans skrev: ↑06 nov 2024 17:47Det här med vatten fattar jag inte men dåtidens minor gick väl inte att kontrollera från land. Spontant tror jag att det är en plan för hur de skall läggas ut om krig och örlog utbryter. Att ha en minspärr i fredstid i Sveriges mest trafikerade hamn (?) tror jag inte.
MVH
Hans
Första kontrollerade minan designades av Robert Fulton för Royal Navy så tidigt som 1805 - den använde dock en dragmekanik för att sättas av.
Intressant nog finns den enda bevarade minan av Fultons typ på Marinmuseum i Karlskrona. Det var Axel Klinckowström som besökte USA 1820 och läste Fultons bok "Torpedo War, and Submarine Explosions". Väl hemma i Sverige konstruerade han en kopia att testa i Sverige, som existerar än.
Fultons mina, på marinmuseum i Karlskrona.
på 1840-talet blev det standard med minor kontrollerade med telegraftråd istället.
Senare 1800-talets telegrafkontrollerade mina.
Man kontrollerade hamnar med spärrar (t.ex. sänkta fartyg, stenrösen på botten, eller kontaktminor) som tvingade alla fartyg att passera under fortens kanoner och över de kontrollerade minspärrarna.
Eftersom minorna inte kunde sättas av annat än från land var det helt ok att ha spärrarna i fredstid. Dessa innebar dock ett underhållsarbete, då strömmar, isformationer under vintern och saltvattnets effekt med rost m.m. påverkade dem, så det var vanligt att de togs in på vintern när det ändå isade igen och i vissa fall bara las ut i orostider - innan 1940 var man inte alls lika orolig för kuppattacker och ville inte ha dem ute permanent på samma vis.
Det sagt, de många lätta kanoner (37-57mm) som fanns inom kustartilleriet i många länder var inte bara mot torpedbåtar utan var också till för att skjuta ner eventuella små minsvepare som kom för att rensa bort spärren för tyngre fartyg.
T.ex. träffades Blücher dussintals gånger av norska 57mm-kanoner på Husvik-batteriet som satte eld på ammunition avsedd för infanteriet ombord och skapde våldsamma eldsvådor ovan däck. Dessa kanoner skulle ha skyddat en minspärr kontrollerad från Oscarsborg, som inte var utlagd.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 1 von Adler, redigerad totalt 7 gånger.
-
- Medlem
"Mina" eller "minera" har betytt lite olika saker under årens lopp, ska man gå riktigt långt tillbaka så handlade det om att gräva tunnlar under fästningsverk som man sedan raserade, till en början utan sprängmedel. Det finns antika beskrivningar av sådana metoder. Jfr "underminera" eller engelskans mine som ju kan betyda både gruva och mina. Sedan började man spränga tunnlarna med sprängämnen och därifrån är steget inte långt till landminor, åtminstone inte i tanken. Gissar(?) att det är såna tunnlar som åsyftas om det är Karl XIIs tid. Från landminor är steget kanske inte så långt till sjöminor rent språkligt.Markus Holst skrev: ↑06 nov 2024 20:28Det var väl minor som Kal XII ville lägga under Fredrikssons fästning? Redan då var de kända sedan länge.
Nån mer språkkunnig får gärna vidimera, men ordet (sjö-)mina torde ha uppkommit den vägen, alltså från "grävd tunnel" till "grävd tunnel som sprängs med krut" - "bomb man gräver ner i marken" - "som föregående men i vattnet"
Tror jag i alla fall

https://svenska.se/saob/?sok=minera
Så svaret på "hur länge vi haft minor", beror på vad man avser.
-
- Medlem
Jo, till varje (modern) minspärr fanns en minstation som skulle osäkra och utlösa minorna. Annars kunde ju inte egna fartyg passera minlinjen, som i modern tid bestod av bottenminor. Alla KA-minspärrar var kontrollerbara och i stor utsträckning utlagda redan i fredstid.
Ute på öppet vatten var det en annan sak, då lades ju minlinjer/fält som bestod av okontrollerade sjöminor. Dessa lades ut (och togs upp) av Flottan. Inga sådana lades ut i fredstid, men under andra världskriget lade flottan ut omfattande defensiva mineringar runt Sveriges kuster.
Jag tror att just den ”mobiliseringsspärren” i inloppet inte lades ut under VK1 just med hänsyn till handelssjöfarten till Göteborg.
-
F*n vad Skalman är bra, man är borta en stund och lär sig massor. Stort tack alla.
MVH
Hans
MVH
Hans
-
- C Skalman
Väl bekomme
-
- Stödjande medlem 2021
Så man sprängde dem aktivt när ett fiendefartyg passerade... låter det som.
Det måste ha funnits höj- och sänkbara också i vissa spärrar på vårt klot.
Jo, och var det svenskproducerade minor 1905, eller köpte vi kanske från britterna, eller någon annan?
Det var intressant läsning och trevligt med illustration. Uppenbarligen var det här beprövad teknik 1905.
Jo, och var det svenskproducerade minor 1905, eller köpte vi kanske från britterna, eller någon annan?
Det var intressant läsning och trevligt med illustration. Uppenbarligen var det här beprövad teknik 1905.
-
- Medlem
Vad jag vet började man i Sverige serieproduktion av minor vid Örlogsverkstaden i Karlskrona från 1863. Så 1905 torde det ha varit lokalproducerade minor.koroshiya skrev: ↑07 nov 2024 14:01Så man sprängde dem aktivt när ett fiendefartyg passerade... låter det som.
Landkontrollerade minor är inte en komplex eller svår konstruktion. Kontakt- och magnetminor som inte kontrolleras utan läggs ut som offensiva eller defensiva mineringar är mer komplexa.
-
- Stödjande medlem 2025
Så de första sjöminorna är från 1700-talet?