Militära järnvägar

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11952
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Militära järnvägar

Inlägg av Stefan Lundgren » 19 september 2023, 20:11

Först vill jag meddela att Industribaneföreningen är nedlagt sedan ett par veckor så all verksamhet sker genom Svenska Järnvägsklubben, fast intresset finns kvar. I Sverige är det känt att militären tagit över vissa nedlagda järnvägssträckor för bl a öva angrepp på tåg som t ex Heddbanan i Härjedalen.

I Karlskrona finns iallafall rester efter Örlogsvärvets järnväg som gick ifrån järnvägsstationen till Örlogsverket och som öppnades för trafik 1888 med normalspårigt spårvidd (1435 mm), men hade tidigare spårvidden 1067 mm som dessutom var typiskt för Blekinge och sydöstra Småland. Längden blev 1,6 km långt och numera är spåret närmast stationen rivet, däremot finns det spårrester i tunneln under staden.

I Boden anlades en järnväg för att dra strålkastaren på och denna spårvidd var närmare två meter har jag för mig.

Söker man på ”military railway” på https://military-history.fandom.com/wiki/Main_Page (denna sida är bäst anser jag) så får man fram ett antal träffar på järnvägar som har använts av militären. Den järnväg som jag har intresserat mig är Royal Arsenal Railway. Vars arbetare bildade en fotbollsklubb som skulle bli en av Englands främsta fotbollsklubbar, en annan historia. Det var tre olika spårvidder, själva transportsystemet anlades 1824 igenom utläggning av plattvägar medan utläggning av räls inleddes 1871. De sista tågen inom det interna spårsystemet gick 1966. Det är många lok som har tjänstgjort på Royal Arsenal Railway.

Det finns ett antal militära järnvägar till som t ex Longmoor Military Railway som anlades av Royal Engineers 1903 (stod 1993) för att frakta soldater på och även gods. Bicester Military Railway i Oxfordshire anlades 1941 och användes flitigt under andra världskriget samt använde den forna staten Preussen också egna järnvägar samt använde det ordinarie järnvägsnätet när landets soldater skulle ut i strid.

Stefan
Senast redigerad av 1 Stefan Lundgren, redigerad totalt 20 gånger.

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 753
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Re: Militära järnvägar

Inlägg av Urban » 20 september 2023, 10:14

Det fanns ju den cirka 3 kilometer långa Krutbanan vid Järvafältet som var militär och hemlig från början till slut. Linjen byggdes i början av 1940-talet för att transportera explosivt gods till och från krigsmaktens ammunitionsfabrik i Ursvik. Spåret anslöt till nuvarande Ostkustbanan strax norr om Ulriksdals station. Den ersattes med lastbilstransport och revs i slutet av 1980-talet.

Sen vet jag inte om Inlandsbanan räknas som militärt påverkat. Sträckningen var ju lagd för att undvika att den inte så lätt skulle bli förlorad i händelse av invasion via norrlandskusten.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Militära järnvägar

Inlägg av Hans » 20 september 2023, 10:44

Stefan Lundgren skrev:
19 september 2023, 20:11
...Longmoor Military Railway som anlades av Royal Engineers 1993 för att frakta soldater på och även gods. ...
1993? Du menar 1939?

Inlandsbanan byggdes väl ursprungligen för militära transporter bortom räckvidden för ryska båtars kanoner.

MVH

Hans

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1319
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Militära järnvägar

Inlägg av adlercreutz » 20 september 2023, 15:29

Ja och nej. Redan Norra stambanan och Stambanan genom övre Norrland byggdes för att vara utom räckvidd för fartygsartilleri. För den senare tror jag Vännäs är närmast kusten, det ser ut att vara ca 25 km från kusten på Google-kartan.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Antikustprincipen

Inlandsbanan ligger väl ca 200 km från kusten så det är lite overkill ur den aspekten :D den byggdes mer som en avlastning för stambanan.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11952
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Militära järnvägar

Inlägg av Stefan Lundgren » 20 september 2023, 17:18

Hans skrev:
20 september 2023, 10:44
Stefan Lundgren skrev:
19 september 2023, 20:11
...Longmoor Military Railway som anlades av Royal Engineers 1993 för att frakta soldater på och även gods. ...
1993? Du menar 1939?

Inlandsbanan byggdes väl ursprungligen för militära transporter bortom räckvidden för ryska båtars kanoner.

MVH

Hans
Tack Hans, det är betydligt tidigare än 1939 och denna järnväg öppnades för trafik redan 1903. Årtalet är rättat nu!!!
adlercreutz skrev:
20 september 2023, 15:29
Ja och nej. Redan Norra stambanan och Stambanan genom övre Norrland byggdes för att vara utom räckvidd för fartygsartilleri. För den senare tror jag Vännäs är närmast kusten, det ser ut att vara ca 25 km från kusten på Google-kartan.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Antikustprincipen

Inlandsbanan ligger väl ca 200 km från kusten så det är lite overkill ur den aspekten :D den byggdes mer som en avlastning för stambanan.
Norra Stambanan ursprungligen via följande orter; Stocholm-Uppsala-Krylbo-Storvik-Ockelbo-Ånge (samtliga med anslutningar). Det är sant att Stambanan genom övre Norrland” byggdes några mil inåt land eftersom militären hade en önskan till detta och ville inte att fienden skulle använda järnvägsnätet. Det som vanligt längs med stambanorna var de militära mötesplatserna som låg spridda över hela landet.

Inlandsbanan byggdes i försök att dels avlasta trafiken på Norra Stambanan och den stambana som redan har nämnt som går mellan Bräcke och Boden. Dels byggdes Inlandsbanan i ett försök att orter i Norrlands inland skulle blomstra på samma sätt som i söder. Det stod dock klart tidigt att Inlandsbanan aldrig kommer att få stambanekaraktär. Sedan trafiken där gick mer eller mindre knackigt så tog militären över Inlandsbanan. En intressant artikel finns i tidskriften Spår 1991 om militären och Inlandsbanan.

https://www.jarnvagsmuseet.se/globalass ... ar1991.pdf

Syftet med denna tråd är att skriva om eller kommentera järnvägar som har ägts av militären. Ett sådant exempel är regementet i Strängnäs som hade ett omfattande järnvägsnät i smalspår där vagnarna/trallorna drogs för hand på räls. En av s k småbaneforskare och medlem i Industribaneföreningen var Bo Gyllenberg som själv gjorde lumpen på regementet i Strängnäs i slutet på 1950-talet och som inte forskade nånting om detta spårnät då. Han var den som hade mest kännedom om allehanda industrier med egna lok eller banor med utan lok, han själv lämnade jordelivet för drygt tio år sedan.

Stefan

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5935
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Militära järnvägar

Inlägg av Sarvi » 20 september 2023, 21:20

Järnvägen mellan Västra Stambanan i Skövde och fästningen i Karlsborg byggdes ju helt och hållet av militära motiv.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11952
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Militära järnvägar

Inlägg av Stefan Lundgren » 21 september 2023, 18:13

Sarvi skrev:
20 september 2023, 21:20
Järnvägen mellan Västra Stambanan i Skövde och fästningen i Karlsborg byggdes ju helt och hållet av militära motiv.
Enligt Järnvägsdata från 1999 var järnvägen byggd av staten. Det gick godstransporter till Karlsborgs fästning fram till 1987 och det förekom även trupptransporter. Frågan är om den verkligen ansågs vara en militärjärnväg eftersom det förekom blandade tåg (person- o godstrafik), vanliga persontåg och på sommaren gick tåg med folk som antingen skulle resa på Göta kanal eller skulle med en båt på Vättern.
Jag är lite osäker, men har för mig att jag läste nån gång att statsbanan mellan Skövde (station på Västra Stambanan) och Karlsborg var en del av en trafikdel av försök för resande mellan Västergötland och Östergötland med båt över Vättern. Den redan nämnda Longmoor Railway var en ren militärjärnväg eftersom det var enbart transporter inom militären.
Jag har dock aldrig stött på att statsbyggda järnvägen mellan Skövde och Karlsborg var enbart av militärt karaktär. Även om det förekom militära transporter på järnvägen så gick även vanliga tåg.

Stefan

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5935
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Militära järnvägar

Inlägg av Sarvi » 21 september 2023, 19:10

Jo, naturligtvis var det så att det gick både gods- och persontåg på Karlsborgsbanan. Men den hade inte byggts om inte Karlsborgs fästning funnits. Innan fästningen var aktuell fanns det ingenting på platsen, även om anläggandet av Göta kanal var en grundläggande faktor till att fästningen hamnade där den gjorde.

Men den var inte uteslutande militär i den meningen att det endast gick militära transporter på banan, så klart.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11952
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Militära järnvägar

Inlägg av Stefan Lundgren » 1 oktober 2023, 21:16

En artikel om den militära banan i Karlskrona finns nu i tidskriften Tåg nr 7 och detta nummer kommer troligen ut nästa vecka. Ni som inte är medlemmar i Svenska Järnvägsklubben kan köpa lösnummer i följande butiker.

https://www.sjk.se/kop-losnummer/

Stefan

Skriv svar