Granatkastarkomp. och understödsvapen?
-
- Medlem
Granatkastarkomp. och understödsvapen?
Vet inte om jag hamnade i rätt forum här, men jag läste en diskussion (på annat forum) gällande GRK:s eldledares anrop mot Haubits vs egna pjäserna, och det var frågan om ifall man använde skilda eldanrop eller eldsignaleringen i samma anrop.
Vapnen är inte inskjutna tillsammans, men de kommer båda att lägga elden mot samma angivna koordinater.
När jag var eldledare i tidernas begynnelse, togs ingen hänsyn till vilka vapenslag jag anropade.
Oavsett om det gällde enbart egna pjäsplatsens GRK eller Haubitsgruppernas, så löd ensignaleringen likadant sånär som på vapenslagens beteckning. Ex. "GA, GB" för kanonerna, och "JA, JB, JC" för våra pjäser.
Vad säger expertisen här?
Vapnen är inte inskjutna tillsammans, men de kommer båda att lägga elden mot samma angivna koordinater.
När jag var eldledare i tidernas begynnelse, togs ingen hänsyn till vilka vapenslag jag anropade.
Oavsett om det gällde enbart egna pjäsplatsens GRK eller Haubitsgruppernas, så löd ensignaleringen likadant sånär som på vapenslagens beteckning. Ex. "GA, GB" för kanonerna, och "JA, JB, JC" för våra pjäser.
Vad säger expertisen här?
/if it has wheels or boobs it´s gonna cost you
-
- Redaktör och stödjande medlem 2025
Re: Granatkastarkomp. och understödsvapen?
Jag borde komma ihåg men nog tusan pratade man samma språk med alla förband som skulle understödja. Sedan var det väl lite matematik på skjutplatserna för att få till att de olika pjäserna sköt samordnat.
Detta är vad jag tror, hade du frågat för trettio år sedan hade jag vetat.
MVH
Hans
MVH
Hans
-
- Medlem
- Så minns jag det ja, tillhörandes gamla förbandsordningen runt -84 sådär.Hans skrev: ↑13 feb 2023 14:09Jag borde komma ihåg men nog tusan pratade man samma språk med alla förband som skulle understödja. Sedan var det väl lite matematik på skjutplatserna för att få till att de olika pjäserna sköt samordnat.
MVH
Hans
Det var ointressant för mig som eldledare vilket vapenslag som anropades för eldgivning sålänge målet nedkämpades effektivt nog.
-
Jag inbillar sig att den Västra Rikshalvan hade blivit rejält influerade av den Östra, så en hel del likheter lär ha funnits: viewtopic.php?f=26&t=15069&hilit=finsk+ ... ng#p215331
MVH
Hans
MVH
Hans
-
- Medlem
- Jag vet inte riktigt var i de olika eldledningssystemen i den länken vårt dåvarande passar in.Hans skrev: ↑13 feb 2023 15:01Jag inbillar sig att den Västra Rikshalvan hade blivit rejält influerade av den Östra, så en hel del likheter lär ha funnits: viewtopic.php?f=26&t=15069&hilit=finsk+ ... ng#p215331
MVH
Hans
Koordinater togs ut till fots med karta och kompass av E-biträdet. (Numer AI och dator direkt i fordon utan avsittning)
Ballistikberäkningar gjordes på pjäsplats.
Eldledaren med sitt E-biträde låg i fronten (på observationsavstånd) med pjäsplatserna långt bakom.
Ingaffling innan verkanseld, och sedan eld mot mål så snart som möjligt.
Verifierad målbild och sen snabb omgruppering av pjäsgrupperna.
Så såg det ut strax innan omorganisation till IB77 (?). Mycket till fots och mycket manuell beräkning.
-
- Stödjande medlem 2020
Det här skulle jag vilja veta mer om. Inser att min kunskap om det svenska eldledningssystemet (nu tänker jag kalla kriget) är svag,
Kunde alla eldledare från alla förband leda alla grk-/artförband som de hade samband med? Fanns det skillnad i vilka de kunde beordra respektive be om understöd från?
Vad jag förstår fanns t ex eldledare både på skyttebataljon och i fördelningshaubitsbataljon. Hade eldledare i understödda respektive understödjande förband olika roller?
Kunde alla eldledare från alla förband leda alla grk-/artförband som de hade samband med? Fanns det skillnad i vilka de kunde beordra respektive be om understöd från?
Vad jag förstår fanns t ex eldledare både på skyttebataljon och i fördelningshaubitsbataljon. Hade eldledare i understödda respektive understödjande förband olika roller?
-
Eldledare fanns ner till skyttekompani. Och officerare från ganska låg nivå, typ fänrik, kunde eldleda. Eldledare på artilleriförband skulle förvåna mig, men jag var inte artillerist. Vi infanterister skulle berätta på begripligt språk var granatkastare och haubitsar ungefär skulle dumpa granater.
MVH
Hans
MVH
Hans
-
- Stödjande medlem 2020
Tre eldledningsgrupper i fördelningshaubitskompani på s 120 här, t ex:
https://armehandbok.se/onewebmedia/AH1% ... 20Förd.pdf
https://armehandbok.se/onewebmedia/AH1% ... 20Förd.pdf
-
- Stödjande medlem 2020
Även eplut med tre egrp på brigadhaubitskompani i IB77.
https://armehandbok.se/onewebmedia/AH%20IB77%201991.pdf
https://armehandbok.se/onewebmedia/AH%20IB77%201991.pdf
-
- Stödjande medlem 2020
Som kuriosa kan nämnas att eldledare i artilleriet var en ganska vanlig förstauttagning för tolkelever åtminstone på 1990-talet.
-
- Stödjande medlem 2020
I brigskbat 77 fanns egrp på skkomp och eplut på grkkomp. Vilka som gjorde vad av dem är jag också nyfiken på.
-
- Stödjande medlem 2020
Vad avgjorde om du som skkompchef kunde begära och leda eld från bataljonens egna grk resp från brigadens eller fördelningens haubitsar?Hans skrev: ↑28 dec 2024 20:11Eldledare fanns ner till skyttekompani. Och officerare från ganska låg nivå, typ fänrik, kunde eldleda. Eldledare på artilleriförband skulle förvåna mig, men jag var inte artillerist. Vi infanterister skulle berätta på begripligt språk var granatkastare och haubitsar ungefär skulle dumpa granater.
MVH
Hans
-
Om jag inte missminner mig satt någon snubbe i högre stab som chef och avgjorde vem som bäst behövde granater i målet. Jag fick snällt be och hoppas på det bästa. Som bataljonschef hade du i alla fall kontroll över dina sex granatkastare.
MVH
Hans
MVH
Hans
-
- Stödjande medlem 2020
Tack. Men du kan inte minnas att ni fick eldledare från artilleriet underställda er när ni var prioriterade av högrestabssnubben att få haubitsunderstöd?
-
- Medlem
Kanske inte svar på frågan, men "högrestabssnubben" borde ha varit fördelningsartillerichefen.
Följande utdrag ur AR Taktik 1995 ger intrycket att man ville kunna samla fördelningens samtliga pjäser mot ett mål om så behövdes, men hur det fungerade i praktiken framgår inte.
Följande utdrag ur AR Taktik 1995 ger intrycket att man ville kunna samla fördelningens samtliga pjäser mot ett mål om så behövdes, men hur det fungerade i praktiken framgår inte.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.