Övergivna Strv M/40 på ö utanför Gotland?
-
- Medlem
Övergivna Strv M/40 på ö utanför Gotland?
Tror jag läste här på skalman, något inlägg för x antal år sedan om ett antal Strv M/40 (tror jag) chassier som skulle vara skjutmål på någon ö utanför Gotland. Är det någon som vet om detta stämmer? Vilken ö skulle det vara?
-
- Stödjande medlem 2021
Re: Övergivna Strv M/40 på ö utanför Gotland?
Den enda ö som väl kan komma ifråga är Fårö men vad jag sett under flera besök är att det inte finns ett enda stridsvagnsvrak på ön. Det finns visserligen många rester av infanteristridsställningar längs Fårös kust och även lämningar av kustartilleribatterier men något annat har åtminstone inte jag upptäckt.
-
- Medlem
Skenholmen på östsidan av Gotland var väl länge (och är kanske fortfarande?) skjutmål för flyget, kan det vara den som avses?
-
- Medlem
Jag har nog hittat de på Eniro.
Detta ser i alla fall ut som stridsvagnsvrak och chassielängden på ca 5 meter borde stämma överens med en Strv M/40.
De fanns på den nordöstra sidan av Skenholmen när det här fotografiet togs ifrån luften. Om de finns kvar nu får den som letar reda på dem reda ut.
HGS
Detta ser i alla fall ut som stridsvagnsvrak och chassielängden på ca 5 meter borde stämma överens med en Strv M/40.
De fanns på den nordöstra sidan av Skenholmen när det här fotografiet togs ifrån luften. Om de finns kvar nu får den som letar reda på dem reda ut.
HGS
-
- Medlem
Ja, det var vad jag trodde. Efter att ha kollat runt lite på satellitbilder kan jag se 8-9 stycken.HomeGuardSoldier skrev: ↑26 sep 2021 10:57Jag har nog hittat de på Eniro.
HGS
-
- Redaktör och stödjande medlem 2025
Lades ner 2002 om jag fattade rätt: https://sverigesradio.se/artikel/143376
Fick denna i trålen också: https://www.gotlandsforsvarshistoria.se ... jutf-2.htm
MVH
Hans