För min del verkar det som om de svenska stridsfordonen i Afghanistan använde ett standardtillverkat 3D-kamouflagenät i en lämplig ökenkamouflagefärg, måttanpassat för just Strf 90C. Undertill verkar de fortfarande vara målade i det gröna svenska M90-kamouflaget.
De utländska CV90 i Afghanistan däremot verkade ha målats ett enfärgat ökenkamouflage.
Samma sak har jag sett på våra svenska Strv 122, som har varit försedda med ett standardtillverkat och måttanpassat 3D-kamouflagenät i grönt för att lättare kunna smälta in i våra svenska skogar, där de ju är tänkta att användas i strid i första hand. Ett begränsat antal Strv 122 är förvisso anpassade för ökentjänstgöring med bl.a. bättre luftkonditionering, men om man faktiskt har målat dessa i ett nytt svenskt M90-ökenkamouflage för stridsfordon vågar jag inte uttala mig om.
Samma är det nog med våra svenska Strf 90C, att de i första hand är / var tänkta att användas i våra svenska skogar och därför är målade i ett grönt M90-kamouflage.
Detta är åtminstone mina iakttagelser. Kanske det finns någon svensk ISAF-veteran här i forumet som har sett något annat.
HGS