StG-44?

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 27 mars 2002, 11:56
Ort: Finspång

StG-44?

Inlägg av Jonteman » 20 april 2002, 19:55

Så, hur var det med StG-44? Hur bra var det jämfört med de allierades vapen?
Senast redigerad av 1 Jonteman, redigerad totalt 9 gånger.

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Inlägg: 699
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:23
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

MP44

Inlägg av Mats » 20 april 2002, 20:03

Menar du inte Machinenpistole MP44? Eller är det samma sak?

Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Re: MP44

Inlägg av Lasse » 20 april 2002, 20:16

Mats skrev:Menar du inte Machinenpistole MP44? Eller är det samma sak?
Det är samma sak, men om det är överlägset kvarstår, det var ialle fall det första automat geväret.

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Inlägg: 699
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:23
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

MP44

Inlägg av Mats » 20 april 2002, 20:37

Tack Rommel. Då så:

Tyskarnas erfarenheter under första världskriget ingav dem uppfattningen att infanterisoldaten i framtiden borde ha ett vapen som var lättare än standardgeväret. Arbetet med detta projekt inleddes före kriget, och 1941 hade de fått fram en effektiv mellanstor patron som var lämplig för ett vapen av den typ som önskades.

Det nya vapenet, som hade gasuttag med en en pistong som arbeteade i en gascylinder ovanför pipan, gjorde succé från början, och i slutet av 1943 hade tyska armén försetts med 14 000 exemplar. Den långsiktiga planen tycks ha varit att göra vapnet till enhetsvapen på grupps- eller sektionsnivå(?) och således eliminera gevär, kpistar och lätta kulsprutor till förmån för det nya vapnet.

Bild

1944 fick vapnet sitt namn MP44, tydligen för att markera det nya året eftersom man inte angav något annat skäl, och i slutet av samma år hade vapnet fått tilläggsnamnet Sturmgewehr, stormgevär. Det påstås att namnet härrör från Hitler personligen. MP44 fick stor betydelse för utvecklingen av eldhandvapen för infanteri; särsklit ryssarna(!) insåg snabbt fördelarna med det nya vapnet och utarbetade mycket snart sin egen version i form av AK47.

Källa: Moderna automatkarbiner och kpistar

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 20 april 2002, 20:43

Sturmgewehr 44 är föregångaren till dagens automatkarbiner. Mikhail Kalashnikov som sägs vara upphovsmannen bakom den kända AK-47:an, lär ha tagit intryck av Sturmgewehr 44. Vissa uppgifter tyder på att han bara är en frontfigur och att AK-47:an är en modifiering av Sturmgewehr 44. Mikhail Kalashnikov var en enkel soldat som utan utbildning uppfann ett helt nytt revolutionerande vapen, helt enligt sovjetisk romantism.

Jämför själva:
Bild

Bild


Ytterligare info om Sturmgewehr 44:
http://www.geocities.com/Augusta/8172/p ... htm#stgw44
Senast redigerad av 2 Leonidas, redigerad totalt 21 gång.

Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Re: MP44

Inlägg av Lasse » 20 april 2002, 20:52

Mats skrev:Tack Rommel. Då så:

, och i slutet av samma år hade vapnet fått tilläggsnamnet Sturmgewehr, stormgevär. Det påstås att namnet härrör från Hitler personligen.


Källa: Moderna automatkarbiner och kpistar
Det sägs ochså att mp44 uppfans av Hitler!!!!!!!!!

Enligt mig är ak-47 bara en kopia av mp44





Bild



[/img]http://images.google.com/images?q=tbn:T ... 44.jpg[img]

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Inlägg: 699
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:23
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Hitler = Einstein?

Inlägg av Mats » 20 april 2002, 20:57

Det sägs ochså att mp44 uppfans av Hitler!!!!!!!!!
Nu tror jag inte vi skall tillskriva korpralen från Österrike allt för stora kunskaper.

Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Inlägg av Lasse » 20 april 2002, 21:03

Jo det är sant har jag hört på från många olika källor, men jag betvivlar det själv, det står även i boken morderna automat karbiner och k-pistar

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 20 april 2002, 21:10

Här är Michail Kalashnikovs första utvecklade vapen anno 1942:
Bild

Jämför med:
Bild



Väldigt lika de också.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 20 april 2002, 21:27

Det jag har läst är att namnen MP44 valdes för att "lura" Hitler, han gillade nämligen inte tanken på en MKb (Mascinenkarbine) eller StG (Sturmgewehr). Namnet MP44 (och föregångarens namn MP43) valdes för att utvecklingen över huvud taget skulle få fortsätta. Jag hittar tyvärr inte var jag läste det men här är en annan sida på tyska, vad jag förstår så kan man utläsa ungefär vad jag just sagt, eller så är det tvärt om. :wink: Någon med lite bättre tyskakunskaper kanske skulle kunna förklara?
Bei der Haenelwaffe lag der Sicherungshebel so auf der linken Seite, daß er leicht mit dem Daumen zu bedienen war, darüber befand sich ein durchgehender und damit von beiden Seiten bedienbarer Druckbolzen für die Schußwahlschaltung. Das sind einige Gründe, warum sich das Waffenamt für die Fertigung des MKb. 42(H) entschied. Die Waffe war 940 mm lang und wog mit leerem Magazin 4,6 kg. Das Kurvenmagazin faßte 30 Schuß, die mit einer V0 von 650 m/s verschossen wirde.

Hitler hatte aber nun von der Truppenerprobung erfahren und forderte wegen der neuen Munition die sofortige Einstellung aller Arbeiten an dieser neuen Waffe. Man ließ jedoch die Produktion weiterlaufen, als Deckmantel lief ja seit dem Juli 1942 bei der Firma Gustloff die Entwicklung eines Maschinenkarabiners für die normale Gewehrpatrone. Diese mit einem Zweibein versehene Waffe wog ohne das vom MG. 13 stammende 25schüssige Magazin 4,4 kg. Außer dem im Dezember 1942 abgelieferten Muster wurde nichts weiter produziert, auch der Neuentwurf, der mit seiner Bezeichnung MKb. 43(G) wiederum Hitler täuschen sollte, wurde nicht weiter verfolgt. Diese Waffe war 940 mm lang, die V0 betrug 650 m/s. Bei der Firma Haenel verbesserte man im Frühjahr 1943 das Gaskolbensystem. Da man Hitler nun einen Maschinenkarabiner für die Gewehrpatrone, den oben erwähnten von Gustloff vorlegen konnte, nannte man die Waffe mit der Kurzpatrone einfach MP. 43 und hoffte, Hitler würde das als Maschinenpistole ansehen.

Es war jedoch nicht zu vermeiden, daß die Wahrheit ans Licht kam - und wieder sollte alles eingestellt werden. Man konnte Hitler lediglich die Zusage abringen, daß 30.000 Waffen fertiggestellt werden durften. Erst im September1943 - es waren bis dahin rund 14.000 Waffen geliefert worden - gelang es, Hitler auf Grund der von der Truppe eingegangenen Erfahrungsberichte zu überreden, mit der MP. 43 - trotz der neuen Munition - die MP. 40 zu ersetzen. Ein erster, größerer Einsatz erfolgte dann Ende Oktober1943 bei der 93. Infanterie-Division im Nordabschnitt der Ostfront. Im März1944 wurde nach kleinen Änderungen die Waffe dann in MP. 44 umbenannt. Aber erst im Juli 1944-das Waffenamt hatte bereits über 80.000 Waffen erhalten - als einige Divisionskommandeure im Führerhauptquartier Hitler persönlich ihre Ansichten über diese wirkungsvolle Waffe vortrugen, wurde die Produktion unter besondere Dringlichkeit gestellt und erhielt dann im Dezember den Suggestivnamen Sturmgewehr.
Hämtat från http://www.lexikonderwehrmacht.de/

För övrigt skulle jag tro att StG44 var det bästa infanterihandeldvapnet tillverkat under andra världskriget. Det fanns knappast någon motsvarighet. Dagens automatgevär (däribland AK 4 och AK 5) har ju samma grunddesign som StG44:an. StG hade ungefär lika hög eldhastighet och samma kaliber som dagens automatvapen, men nu för tiden minskar ju kalibern för att soldaten ska kunna ha med mer ammo.

/Johan

Användarvisningsbild
Daniel
Medlem
Inlägg: 303
Blev medlem: 31 mars 2002, 10:05
Ort: Gbg, Änglarnas stad

Inlägg av Daniel » 21 april 2002, 08:12

Till Stg-44 används en kort 7.92 ammunition.
Jag skulle vilja påstå att Stg:n är bättre en AK-47:an och står sig relativt väl än idag.

Cabbie
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 21 april 2002, 11:00
Ort: Uppsala

Inlägg av Cabbie » 21 april 2002, 11:20

http://www.dayofdefeatmod.com/images/we ... pons.shtml

Där kan ni se en STG 44 och massa andra vapen också från WWII

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 21 april 2002, 19:28

Har för mig att vapnet ansågs vara bra, särskilt som det var billigt att tillverka.

Stora bristen var tydligen att det var svårt att ligga skjutande.

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 27 mars 2002, 11:56
Ort: Finspång

Inlägg av Jonteman » 21 april 2002, 19:39

Dalmas skrev:
Har för mig att vapnet ansågs vara bra, särskilt som det var billigt att tillverka.

Stora bristen var tydligen att det var svårt att ligga skjutande.


Det var väl för att magasinet var för stort... har för mig att AK-47:an lider av det problemet och dom är ju nästan samma vapen så...

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 21 april 2002, 20:25

Dessutom har väl kurvade magasin en tendens att oftare fallera? Plus att de inte går att packa ihop lika enkelt som raka.

/Johan

Skriv svar