Motorcykeln i försvarsmaktens tjänst
Re: Motorcykeln i försvarsmaktens tjänst
Trevligt, ser fram emot tråden, jag hade förarbevis på motorsåg men aldrig på MC även om jag fick prova den automatväxlade historien några gånger. Föredrar fyra hjul eller fler.
MVH
Hans
MVH
Hans
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11241
- Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
- Ort: schweiz
Re: Motorcykeln i försvarsmaktens tjänst
Näst till intet vet jag om motorcyklar i militär tjänst, så det här lovar att bli en bra tråd - tack för det valle_69 !
Mvh Hans K
Mvh Hans K
- Markus Holst
- C Skalman
- Inlägg: 13829
- Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
- Ort: Västergötland
- Kontakt:
Re: Motorcykeln i försvarsmaktens tjänst
Åh, de där motorcyklarna med skidor minns jag från T2! Kan kompaniet ha hetat samband, eller något? Där åkte killarna runt med sådana där på vintern och såg jättetuffa ut.
- Markus Holst
- C Skalman
- Inlägg: 13829
- Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
- Ort: Västergötland
- Kontakt:
Re: Motorcykeln i försvarsmaktens tjänst
Då är det nog inte samma hoj. Jag refererade mest till motorcykel med skidor. Jag muckade 1980.
Re: Motorcykeln i försvarsmaktens tjänst
Mc vintertid har jag bara erfarenhet med som medpassagerare. Men jag kommer ihåg att med minusgrader så vart det riktigt kallt fort. Men ni var väl också utrustade med någon form av tvådelat vinterställ modell riktigt varmt, vad hette det?
MVH
Hans
MVH
Hans
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11241
- Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
- Ort: schweiz
Re: Motorcykeln i försvarsmaktens tjänst
Hittade en sida full med tjeckiska Jawa-maskiner. http://www.autogallery.org.ru/mjawa.htm
Är svenska inköpet med där?
Hans K
Är svenska inköpet med där?
Hans K
Re: Motorcykeln i försvarsmaktens tjänst
Jawa är ett av ytterst få exempel på svensk materiel köpt från öst. Jag tror att det andra var några traktorer.
MVH
Hans
MVH
Hans
Re: Motorcykeln i försvarsmaktens tjänst
Jepp, vi köpte även stridsvagnar före kriget. F.ö. då hade Tjeckoslovakien högre levnadsstandard än Sverige. Men nu är vi aningen OT.
MVH
Hans
MVH
Hans
Re: Motorcykeln i försvarsmaktens tjänst
När jag var värnpliktig och mc-ordonnans på K 3 71-72 tilldelades jag en Mc 356 A. Det var en Monark med tvåcylindrig Jawamotor. Besten vägde otankad 170 kg och var mycket lynnig. Oftast fick man springa igång den och då gärna i nedförsbacke. Det innebar en viss risk eftersom man då kunde bli stående längs ner i backen bortom all räddning. Tre Ave Marior och några svordomar kunde ibland hjälpa.
Oftast prisades Monark-Jawan av våra befäl men själva hade de rena Jawor, vilket gjorde oss K 3 Angels misstänksamma.
En bra sak med motorn var att man sällan behövde snitsla vägen för efterföljande pluton. De behövde bara följa den blå rök som vi spred i naturen.
Bra länk: https://jawaklubben.se/milit%C3%A4r%20jawa.html
Oftast prisades Monark-Jawan av våra befäl men själva hade de rena Jawor, vilket gjorde oss K 3 Angels misstänksamma.
En bra sak med motorn var att man sällan behövde snitsla vägen för efterföljande pluton. De behövde bara följa den blå rök som vi spred i naturen.
Bra länk: https://jawaklubben.se/milit%C3%A4r%20jawa.html
Re: Motorcykeln i försvarsmaktens tjänst
Kontrollerade lite och ser att man i Sverige överfört MC 258 till frivilligorganisationen och MC 409 (KTM 400 cc) finns i trafikplutorner och nya MC 810 (BMW 800 cc) finns för trafikledning och militärpoliser. Inget kvar på stridande förband alltså. De två tyngre är inte heller terrängcyklar.
Hos oss kör man med 250 cc motorcyklar som mc-ordonannsers fordon i stridande förband.
Se https://ruotuvaki.fi/-/ei-mikaan-lallaripyora (på finska, använd översättare)
Rubriken klarar webböversätteren inte. Den skall vara i stil med "Ingen mescykel".
Hos oss kör man med 250 cc motorcyklar som mc-ordonannsers fordon i stridande förband.
Se https://ruotuvaki.fi/-/ei-mikaan-lallaripyora (på finska, använd översättare)
Rubriken klarar webböversätteren inte. Den skall vara i stil med "Ingen mescykel".
- Markus Holst
- C Skalman
- Inlägg: 13829
- Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
- Ort: Västergötland
- Kontakt:
Re: Motorcykeln i försvarsmaktens tjänst
Lallari -> Lallare? Kommer det från finskan tro, eller har finskan fått det härifrån?erep skrev: ↑17 november 2020, 08:48.
Se https://ruotuvaki.fi/-/ei-mikaan-lallaripyora (på finska, använd översättare)
Rubriken klarar webböversätteren inte. Den skall vara i stil med "Ingen mescykel".
Re: Motorcykeln i försvarsmaktens tjänst
Lälläri är nog besläktat men "lällyn lällyn" som betyder ungefär onödigt struntprat. Lälläri är en mesig typ.Markus Holst skrev: ↑17 november 2020, 08:51Lallari -> Lallare? Kommer det från finskan tro, eller har finskan fått det härifrån?erep skrev: ↑17 november 2020, 08:48.
Se https://ruotuvaki.fi/-/ei-mikaan-lallaripyora (på finska, använd översättare)
Rubriken klarar webböversätteren inte. Den skall vara i stil med "Ingen mescykel".
Lälläripyörä dök upp första gången i Helkama-cykelfabriken reklam, där cykelfabriken hade en slogan om att deras cykel inte är en lälläripyörä. Så dök det senare upp i Mika Sundqvists låt där han sjöng "Moottoripyörä on moottoripyörä, skootteri on lälläripyörä..." (= En motorcykel är en motorcykel, en scooter är en mescykel..)
Senast redigerad av 1 erep, redigerad totalt 17 gånger.