Hej
Någon sa till mig att Sverige inte fick någon varm vinteruniform förrän efter 1:a världskriget. Kan det stämma?
Jag har en porträttbild av min farfar i uniform och en präktig vit fårskinnsrock och han tjänstgjorde under kriget, så det talar ju emot utsagan, men finns det någon sanning i det.
/Robert
Svensk vinteruniform modell/ä
-
- Medlem
-
- Medlem
Re: Svensk vinteruniform modell/ä
Såväl uniformssystem m/1906 som m/1910 hade s.k. livpäls och pälsmössa. Jag vet inget om hur värmande de var men det kan nog vara nåt sånt som syns på fotot av din farfar?
-
- C Skalman
-
- Medlem
En sån här - mössan ser ut som en 1904 då.

-
- Redaktör och stödjande medlem 2025
Jag vill minnas att det var en fårskinnsrock. Förmodligen hyfsat varm. Såldes ut som överskott på sjuttiotalet då jag har bilder på min (äldre) bror i den rocken. Då var han tuff tonåring och inte i tjänst.
MVH
Hans
MVH
Hans
-
- C Skalman
Den kallades lottarock på 70-talet, var mycket populär bland stallflickor.
-
- Medlem
Sverige har mig veterligt aldrig haft någon vinteruniform i betydelsen en särskild uniform för vinterbruk. Däremot har det funnits (och finns) särskilda uniformer avsedda för varmt väder - m/59, m/90L och m/90TR.robertm skrev: ↑17 dec 2019 20:45Hej
Någon sa till mig att Sverige inte fick någon varm vinteruniform förrän efter 1:a världskriget. Kan det stämma?
Jag har en porträttbild av min farfar i uniform och en präktig vit fårskinnsrock och han tjänstgjorde under kriget, så det talar ju emot utsagan, men finns det någon sanning i det.
/Robert
Däremot har det alltid funnits olika typer av förstärkningsplagg, antingen att bära under eller över byxor och vapenrock/fältjacka.