Gevär M/38 köp?

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 656
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Re: Gevär M/38 köp?

Inlägg av Solkungen » 8 maj 2018, 22:43

Vapenlicens infördes väl redan på 20-talet medan ammunition var fri att köpa åtminstone i början av 90-talet. Minns att gw persson genomförde en vapenutredning tidigt 90-tal som stramade åt vapenförvaringen, kanske licensbelades ammunition i samma veva?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Gevär M/38 köp?

Inlägg av varjag » 8 maj 2018, 23:06

Kote Gaeshi skrev:
Den dag en polisbyråkrat går ut med en sådan ukas och vill dra in ej tidsbestämda tillstånd, kommer det nog bli en hel del rättsprocesser kring att åtgärden (sannolikt) helt saknar lagstöd
Säkert sant. Det var vid den tiden jag ''skuddade fosterjorden från mina fossar'' och drog.....
Men vet att minst två samlande, stannande vänner blev av med några vapen i den vevan.
Rättsprocessande - hade knappast någon råd med :roll:
Allt - som kräver advokathjälp - är mig allergiskt!

Hans skrev:Ammunition.
Jag blir gärna rättad men långt efter det man införde vapenlicens var ammunitionen fri. Förutom 7,65 då lagen visste att det fanns många olagliga pistoler kvar i just den kalibern.

MVH

Hans
Vill minnas du har rätt - jaktammunition kunde köpas utan licenstvång. Men däremot pistol/revolverammunition krävde licens.
Om man, som jag var aktiv i pistolklubb och var känd kund i vapenaffären var det inga problem med .22LR, .38 Special/.357 Magnum
eller 9mm Parabellum. Alla kända tävlingskalibrar. Men om anonym kund ville köpa 6,35mm/7,65mm Browning - blev det tvärstopp.

My tuppence, Varjag

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Gevär M/38 köp?

Inlägg av sonderling » 9 maj 2018, 12:41

KoteGaeshi skrev:
Lejonmod skrev:Med två miljoner registrerade skjutvapen är Sverige ett av världens vapentätaste länder. Jag tror inte våra vapenlagar hindrar vapeninnehav
I Sverige räknas även vapendelar som vapen då de kräver licens. Äger du en trumma till en revolver äger du ett "vapen" i lagens mening. Statistiken blir något missvisande.

Dessutom gör den korkade "vapengarderoben" att många skaffar hela sitt "innehav" fastän de egentligen inte har behov, för vem vet hur lagen ser ut imorgon? Koppla till det att polismyndigheter i vissa län aktivt förhalar vapenärenden och tillämpar fullständigt godtyckliga "regler" som varken speglar Naturvårdsverkets eller RPS bestämmelser.

Jag är inte libertarian, men... :milwink:
Ja som nybörjare gjorde jag lite det misstaget att jag köpte full garderob med engång. Nu försöker jag anpassa den efter hur jag faktiskt jagar men är lite orolig för att man ska ändra spelreglerna (hela tiden.) Svågern säger att vi som skaffade 6 vapen har rätt till det även om det är 3 som gäller nu, eller hur det är.
(Sedan är det väl tack vare de stränga lagarna i landet men det är ju värdens sämsta köp vad gäller andra hands värde tror jag. Och för nybörjare säger jag, köp inte nytt, du kan få en skitbra beg-bössa för en spottstyver.)

Har också tänkt på att det spelar roll var man bor. I staden inte bra, bättre på landet.

Sonderling

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Gevär M/38 köp?

Inlägg av KoteGaeshi » 9 maj 2018, 17:00

sonderling skrev:
Ja som nybörjare gjorde jag lite det misstaget att jag köpte full garderob med engång. Nu försöker jag anpassa den efter hur jag faktiskt jagar men är lite orolig för att man ska ändra spelreglerna (hela tiden.) Svågern säger att vi som skaffade 6 vapen har rätt till det även om det är 3 som gäller nu, eller hur det är.
Upp till sex stycken kräver motivering, för jaktändamål då. Upp till fyra får man mer eller mindre automatiskt utan vidare spisning (vilket ju är rätt rimligt eftersom en grövre (typ 8x57, 9x57 eller 6,5x55) och en finare studsare (typ en .22:a eller en .243 Win), en hagelpang och en kombi av något slag är mer eller mindre standardbeväpningen hos den svenska jägarkåren). De flesta (märk väl, de flesta) polismyndigheter verkar tycka det är ok att byta ut platser i garderoben, typ att man lovar att avyttra ett vapen i det fall man får ett nytt tillstånd beviljat.
sonderling skrev: Har också tänkt på att det spelar roll var man bor. I staden inte bra, bättre på landet.
Som hemmahörande i Dalarna (där Länsman förhalar vapenärenden så inåt helvete) men boende i Uppsala (där det går på en kafferast) håller jag inte med. Stockholm lär också vara rätt snabba i jämförelse med skräckexemplet Västra Götaland.
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Skriv svar