Krigsmakten märkning och färg

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
kokvagn
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 3 maj 2010, 08:42

Krigsmakten märkning och färg

Inlägg av kokvagn » 22 januari 2018, 11:19

Jag undrar när militären i Sverige ändrade från Grå färg till grön ?
Jag skulle även vilja veta lite om den krona som tidigare användes på materiel och när den byttes mot de tre kronorna. Årtal osv.
Färgkod på den grå? Verkar finnas olika nyanser där det ibland är en rent grå färg och ibland en som är mer brun-grå och ibland grön-grå.
Tacksam för all hjälp
Mikael P

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Krigsmakten märkning och färg

Inlägg av currahee » 22 januari 2018, 12:59

Från början var försvaret underställt kungen, därav en krona. Det är en sk. sluten kunglig krona. Den kungliga kronan består huvudsakligen av en ring med fem synliga smultronblad, fem synliga slutna byglar och på toppen ett riksäpple med ett kors. (se bild).
På 20-talet började symbolen med tre kronor användas inom flygvapnet, bland annat. Flyget var allmänt ansett som den allra modernaste vapengrenen och fick troligen därför den ny typ av märkning. Även hjälm m/21 fick tre kronor märkning.
I början av 1942 kom försvarsmakten på att de använda olika typer av märkning på sitt tillhörig materiel. Efter en utredning fattades följande beslut 10 juli 1942.
Meddelande från överbefälhavaren
Högkvo: Fst nr 66:77. Juli 10
Bestämmelser för enhetlig äganderättsmärkning av försvarsväsendet tillhörig materiel.
Enligt nådigt beslut den 19. juni 1942 gäller för enhetlig äganderättsmärkning av försvarsväsendet tillhörig materiel nedanstående:
1. Äganderättsmärkningen, bestående av tre kronor, av det utseende som framgår nedan, anbringas på all materiel, där sådan märkning lämpligen kan komma till användning. Kronmärkets storlek må jämkas efter behov.
2. På materiel, där kronmärket icke lämpligen kan anbringas, må annan märkning komma till användning. Härvida beaktas att märkningen med en kunglig krona är förebehållen kungliga husgerådskammaren.
3. Nu befintlig materiel, vars märkning befinns ur äganderättsynpunkt betryggande, må bibehålla nuvarande märkning.
4. Närmare föreskrifter för märkningens utförande utfärdas av armé-, marin- och flygfärvaltningarna, i mån av behov efter samråd. Härvid beaktas, att märkning av såväl befintliga som under anskaffande varande däck och slangar till cyklar och motorfordon skyndsamt genomförs.

_________

Jag tolkar det som att man ville tydligare skilja krigsmakten från kungamakten. Dessutom tyckte man det var inte var lämpligt att ha samma märkning som kungliga husgerådskammaren. 
20 maj 1942 bestämdes även att nationalbeteckning för hjälm.

___________

Go nr 1979. Maj 20. Nationalitetsbeteckning för hjälm.
Nationalitetsbeteckning m/42 för hjälm fastställs: 
Nationalitetsbeteckningen består av en 3,5 cm hög sköld med tre gula kronor på blå botten, utförd i s k dekalkomani. Den anbringas på hjälmens båda sidor, mitt för hakremmen och omedelbart ovanför de nitar, varmed hakremmen är fästad vid hjälmen.
Nationalitetsbeteckning m/42 för hjälm jämte anvisningar för dess anbringande utsändes genom intendenturdepartementets försorg till samtliga depåer och skall vara anlagd 1/10 1942.
____________

/ currahee
Bilagor
tre_kronor.jpg
hjalm.jpg

kokvagn
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 3 maj 2010, 08:42

Re: Krigsmakten märkning och färg

Inlägg av kokvagn » 22 januari 2018, 13:24

Tack så mycket för det utmärkta klarläggandet. Jag har en del intendenturmtrl och var lite förvirrad över märkningen.
Nu skall vi bara reda ut den grå färgen också.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28544
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Krigsmakten märkning och färg

Inlägg av Hans » 22 januari 2018, 15:57

Kolla med modellbyggare. Typ IPMS. De brukar ha koll. IPMS Stockholm har full koll på flygplanen.

MVH

Hans

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Krigsmakten märkning och färg

Inlägg av currahee » 22 januari 2018, 19:30

Jag tror att den gröna färgen på fordon m.m. dök upp omkring 1952 - 1953. Radiopersonterrängbil 915 kom 1953 och jag är ganska säker på att den var grönmålad från fabrik.

Kolla med Arsenalen, de kanske vet.
http://arsenalen.se

/ currahee

kokvagn
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 3 maj 2010, 08:42

Re: Krigsmakten märkning och färg

Inlägg av kokvagn » 23 januari 2018, 10:17

Tack igen,
Tror att tipset början på femtiotalet stämmer ganska bra.
Har talat med Hässleholms museum och de anger skiftet till 2:a VK. Grå fordon blev kamouflage sprutade. Efter kriget blev det grönt som beslutades.
Naturligvis tog de åratal att ändra befintlig mtrl på regementena.
Bra tips med Arsenalen. Jag har skrivit till dem och återkommer i denna tråd med svaret.
//kokvagn

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2808
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Krigsmakten märkning och färg

Inlägg av ola » 26 januari 2018, 17:41

Hejsan

Från början var alla fordon , stridsvagnar gråmålade (för mig att även hjälmar på den tiden hade den gråa färgen),
1941 kom en order om att allt skulle camouflagemålas.
Detta skulle göras med svart, gul, grön och brun färg i oregelbundet mönster.


Den gråa färgen var halvblank satingrå (inom modellbranschen blir det tex Humbrols färg nr 125)



Mvh Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

kokvagn
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 3 maj 2010, 08:42

Re: Krigsmakten märkning och färg

Inlägg av kokvagn » 8 mars 2018, 13:11

Här återkommer jag efter lite tid med ett svar från en engagerad själ på Armémuseum som tillsammans med bidragen från er andra får anses ha besvarat min ursprungliga fråga.
Supertack för hjälpen ! / Mikael
Hej,
I början på 1900-talet hade man en flerfärgskombination som man markerade med svart rand runt om. Jag har inte helt klart för mig när man gick till en helt grå färg men troligtvis under 20-talet. 1941 kom det en bestämmelse från Krigsmakten att allt skulle målas i en fyrfärgskombination. Brunt, grönt, svart och gulbrunt. Den sistnämnda färgen byttes ut 1947 mot en annan brun nyans. Jag har hemma en ganska stor ek-låda med 1947 års färgsättning. Mycket hände under mitten på 50-talet. Mörkerbelysning monterades på de flesta fordon och man övergick till en grön färg som man hade väldigt länge fast med olika specifikationer på. Efter det kom flerfärgskombinationen tillbaka.
Den grå färg som du söker heter på NCS-språket S7500-N och kallas armégrå.
Sedan finns det en pansargrå S5005-R80B, en grå som heter S5502-R, en grå som heter S7502-B. Tittar man på insidan i Volvos militärbilar från 1945 så målades de med en färg som vi kallar Volvo-interiörgrå och den har benämningen S7502-Y.
Vilken tidperiod ska du gestalta? Kokvagn m37 ska var grå. Kokvagn m37/46 ska vara målad i en fyrfärgskombination. En kokvagn som var i grund och botten samma men med gummihjul och inte hästdragen.
För att du ska få rätt färg så går det oftast att skrapa, slipa fram olika lager och då ser du vad som var tänkt som första eller andra färg. Med detta färgprov kan du se med NCS-färgkatalog exakt vilken kulör du ska ha. ”Neutralgrå” är en ganska diffus benämning på en grå nyans. Det finns hur många gråa nyanser som helst.

Skriv svar