Vanligaste pistolerna

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5045
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Vanligaste pistolerna

Inlägg av koroshiya » 7 oktober 2017, 02:29

Jag satt och funderade lite över skjutningen i Las Vegas och på vad som skulle ha hänt om mannen bara hade haft tillgång till standardpistoler, så jag tänkte fråga om sådana.

Efter att ha läst på wikipedia verkar det som att många är 9mms. Är det också vanligt med mindre kalibrar? Om man exempelvis åker till en skytteförening och kollar på vad en nöjes- prickskytt använder, vad kan det vara för något då?

Om jag förstod rätt kan energin i en 9mms automatpistol vara väl så hög, men att gemene skytt knappast träffar på över 25m.

Finns det avståndstabeller på hur snabbt energin minskar med olika patroner?

Tacksam för lite hjälp.

(Ändrade rubrik då den första kändes misslyckad :))

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1556
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Vanligaste pistolerna

Inlägg av HomeGuardSoldier » 8 oktober 2017, 07:40

Det beror väl också på pipans längd, dvs. hur långt kulan färdas och hur länge den bygger upp fart och rörelseenergi innan den slutligen lämnar mynningen och börjar tappa både höjd och fart? Jag är grundutbildad på Kpist M45B och kunde träffa ett helfigursmål 100 meter bort, och det trots att det vapnet också använder en standard 9 mm Parabellum-patron, precis som t.ex. en Beretta 92F gör. Sedan beror det väl också på i vilken vinkel i förhållande till det horisontella planet som projektilen lämnar mynningen - Ju lägre vinkel, desto mer bevaras rörelseenergin framåt. Men som Mythbusters har bevisat så innebär högre vinklar att kulan tappar effekt och snarare börjar rotera kring sin egen axel och blir verkningslös.

Svårt att säga...jag känner inte till några sådana tabeller.

HGS

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5045
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Vanligaste pistolerna

Inlägg av koroshiya » 8 oktober 2017, 20:54

Jag tror också att man kan träffa en helfigur på 100 m med lite övning, men det är nog svårare än med kpisten. Ska se om jag kan hitta det program du nämner.

25 meter... jag är osäker på om det handlade om perfekta förhållanden eller om det var i en verklig situation med ett levande mål som rör sig.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Vanligaste pistolerna

Inlägg av varjag » 9 oktober 2017, 23:43

koroshiya skrev:Jag satt och funderade lite över skjutningen i Las Vegas och på vad som skulle ha hänt om mannen bara hade haft tillgång till standardpistoler, så jag tänkte fråga om sådana.

Efter att ha läst på wikipedia verkar det som att många är 9mms. Är det också vanligt med mindre kalibrar? Om man exempelvis åker till en skytteförening och kollar på vad en nöjes- prickskytt använder, vad kan det vara för något då?

Om jag förstod rätt kan energin i en 9mms automatpistol vara väl så hög, men att gemene skytt knappast träffar på över 25m.

Finns det avståndstabeller på hur snabbt energin minskar med olika patroner?

Tacksam för lite hjälp.

(Ändrade rubrik då den första kändes misslyckad :))
Vad som hade hänt är nog att antalet dödsfall och skadade - hade varit avsevärt mindre!

9mm Parabellum är den absolut vanligaste patronen f pistoler idag. Men att träffa under pistolskytte är oerhört mycket svårare
än med ett tvåhandsvapen. OK-om man håller pistolen med bägge händerna - blir ''vapenkontrollen'' lite bättre - det är allt.

Pistolskytteklubbar - använder (av kostnadsskäl) nästan uteslutande kaliber .22 ''rimfire'' (5,56mm) som har obetydlig rekyl
och är lättkontrollerade under eldgivning.

S.k.''grovpistol'' - 7,65/9/10/11mm används mest av IPSC-skyttar

http://www.ipsc.org/

- har hårdare rekyl och kräver mycken övning för att träffa målen....oftast på avstånd under 50 meter.

My tuppence, Varjag

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Vanligaste pistolerna

Inlägg av gunship » 10 oktober 2017, 20:53

I las vegas-situationen hade skytten nog också haft problemet att en pistol knappast har samma eldhastighet. Även om man kan modifiera en pistol att skjuta helautomatiskt (typ vad han gjorde med en "bumpstock" på en halvautomatisk automatkarbin), så hade han inte kunnat rikta elden lika bra som med ett gevär.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Vanligaste pistolerna

Inlägg av varjag » 11 oktober 2017, 00:48

gunship skrev:I las vegas-situationen hade skytten nog också haft problemet att en pistol knappast har samma eldhastighet. Även om man kan modifiera en pistol att skjuta helautomatiskt (typ vad han gjorde med en "bumpstock" på en halvautomatisk automatkarbin), så hade han inte kunnat rikta elden lika bra som med ett gevär.
Det har funnits (finns?) - ett mycket litet antal automatpistoler med ''fullfartskapacitet'' .

Alla - levererades med en avtagbar stödkolv -
ASTRA 900.png
ASTRA 900.png (123.92 KiB) Visad 2634 gånger
Mauser 712 Scnellfeuer.jpg
Mauser 712 Scnellfeuer.jpg (50.21 KiB) Visad 2634 gånger
- som dubblerar som ett hölster av trä.

varjag har ägt och skjutit med ett par av de senare och - kan försäkra att redan MED stödkolven är det näst intill omöjligt att träffa
ett mål - om man skjuter ''eldskurar'' längre än 2-3 skott. P.g.a. vapnets eldhastighet och korta kolv - stegrar det sig våldsamt.

Utan kolven - går andra och följade skott - ''rakt upp mot änglarna'' ! :lol:

mvh, Varjag

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Vanligaste pistolerna

Inlägg av Bjernevik » 11 oktober 2017, 11:17

varjag skrev:(finns?)
Jodå, det finns fortfarande...Glock 18

"Hit a little bit of target and a lot of everything else"

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Vanligaste pistolerna

Inlägg av MD650 » 11 oktober 2017, 12:25

Det finns ett s.k. automatbleck som går att installera i Glock som medger automateld.
:)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28547
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Vanligaste pistolerna

Inlägg av Hans » 11 oktober 2017, 13:05

Automateld eller räckvidd är nog nog inte för gränsättande. Automateld är i princip dumt utom med kulspruta (och en automatkarbin när du är instängd med 17 bolscheviker i en garderob). Med pistol kan man faktiskt träffa en tredjedelsfigur på typ 2-300 meter. Jag har gjort det själv. Och om det är den svenska patronen m/39b vill jag inte vara den figuren. Om målet är fullständiga oskyldiga civila packade på en konsert så räcker två Glockar med låt säga två dussin magasin med elak ammunition. Fast du kommer att se de du skall mörda i ögonen och det kanske är därför att idioterna väljer att mörda på håll.

Mina 2€ cent.

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Vanligaste pistolerna

Inlägg av varjag » 11 oktober 2017, 13:36

Jag bara - älskar Hans ordval.....

instängd med 17 bolscheviker i en garderob

:lol: :lol: :lol:

mvh, Varjag

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Vanligaste pistolerna

Inlägg av KoteGaeshi » 11 oktober 2017, 21:35

varjag skrev:Jag bara - älskar Hans ordval.....

instängd med 17 bolscheviker i en garderob

:lol: :lol: :lol:

mvh, Varjag

Klassisk militärsvenska :milwink:
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5045
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Vanligaste pistolerna

Inlägg av koroshiya » 11 oktober 2017, 23:17

varjag skrev: 9mm Parabellum är den absolut vanligaste patronen f pistoler idag. Men att träffa under pistolskytte är oerhört mycket svårare
än med ett tvåhandsvapen. OK-om man håller pistolen med bägge händerna - blir ''vapenkontrollen'' lite bättre - det är allt.

Pistolskytteklubbar - använder (av kostnadsskäl) nästan uteslutande kaliber .22 ''rimfire'' (5,56mm) som har obetydlig rekyl
och är lättkontrollerade under eldgivning.

S.k.''grovpistol'' - 7,65/9/10/11mm används mest av IPSC-skyttar

http://www.ipsc.org/

- har hårdare rekyl och kräver mycken övning för att träffa målen....oftast på avstånd under 50 meter.

My tuppence, Varjag
Oki, tack för infon.

Intressant att läsa om hur svårt det är att träffa också.

Känns som att man hade tröttnat snabbt med en pistol då, kanske kastat ut den genom fönstret och gått ner till baren istället :)

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5045
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Vanligaste pistolerna

Inlägg av koroshiya » 11 oktober 2017, 23:21

Hans skrev:Automateld eller räckvidd är nog nog inte för gränsättande. Automateld är i princip dumt utom med kulspruta (och en automatkarbin när du är instängd med 17 bolscheviker i en garderob). Med pistol kan man faktiskt träffa en tredjedelsfigur på typ 2-300 meter. Jag har gjort det själv. Och om det är den svenska patronen m/39b vill jag inte vara den figuren. Om målet är fullständiga oskyldiga civila packade på en konsert så räcker två Glockar med låt säga två dussin magasin med elak ammunition. Fast du kommer att se de du skall mörda i ögonen och det kanske är därför att idioterna väljer att mörda på håll.

Mina 2€ cent.

MVH

Hans
För vissa måste det vara så. Jag minns från barndomen hur lätt det var att döda kineser genom att blinka med ögonen :) Inte lika roligt om man måste göra det för hand.

Det vore väldigt intressant att få veta varför denne galning gjorde som han gjorde.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Vanligaste pistolerna

Inlägg av varjag » 11 oktober 2017, 23:27

My pleasure koroshiya !

Hans skrev:
Med pistol kan man faktiskt träffa en tredjedelsfigur på typ 2-300 meter. Jag har gjort det själv
Tack Hans - 300 meter !? låter helt fantastiskt för mig.....

Hur många bommar - före träff?

mvh, Varjag

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Vanligaste pistolerna

Inlägg av mrsund » 12 oktober 2017, 11:04

varjag skrev:My pleasure koroshiya !

Hans skrev:
Med pistol kan man faktiskt träffa en tredjedelsfigur på typ 2-300 meter. Jag har gjort det själv
Tack Hans - 300 meter !? låter helt fantastiskt för mig.....

Hur många bommar - före träff?

mvh, Varjag
Inga, han gör som Patton och sätter alla i samma hål ;)

Skriv svar