Flodminor

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
sveahk
Stödjande medlem
Inlägg: 7400
Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
Ort: schweiz

Re: Flodminor

Inläggav sveahk » 31 maj 2017 11:27

Här kommer en liten utvikning från mintråden, som jag tycker är av speciellt svenskt intresse:

Hans skrev:. Faktiskt inte bara Rumänsk olja (och raffinerade produkter)som skall till Tyskland. Utan även Österrikiska, Slovakiska, Ungerska och Jugoslaviska framförallt raffinaderier var också viktiga för tyskarnas bränsleförsörjning.
Hans
Minläggningen på Donau, Oder och Elbe var i högsta grad också av oroväckande intresse i Sverige. Sedan början av kriget och till minst hösten 1944 forslades nämligen en hel radda produkter på de floderna upp till Stettin och sedan över till Sverige...och vice versa...

Naturligtvis kom i första hand olja från Rumänien till Sverige, men en sammanställning från januari 1944...

IMG_7450.jpg
IMG_7451.jpg


...ger oss en hel del rumänska jordbruksprodukter som tydligen hittade (flod)vägen till Sverige:

Kli och foder och diverse spannmålsprodukter
Lupiner och andra baljfrukter
Alfalfa, gräsfrön, säd
Oljefröväxter, oljekakor etc
Sockerbetsmassa
Majsprodukter
Petroleumbeck
Paraffin

Ytterligare en liten utvikning:

Transportfirmorna Schier, Otten & Co. och Hansa Romana - som tog hand om de svenska transporterna - hade mer eller mindre monopol på flodtransporter i Tyskland under kriget. Båda styrdes av en tysk-rumän, Carol Scharrenbroich, som beskrevs på följande sätt i en amerikansk undersökning efter kriget:
"...that Scharrenbroich, the former Chief of Transport for the Wehrmacht during the war, who was affiliated with the combined SD and Abwehr Organisation in Rumania...."

och vidare hans aktivitet efter kriget:
"...was traveling between Switzerland and Sweden ostensibly for business purposes but that these trips were being utilized among other things to recruit German scientists and engineers for Rumania and Russia...people are suspecting him of being a Russian agent."

Intressant eller hur...och så det sista krigsdokumentet jag hittat som är från augusti 1944, tillställd Reichswirtschaftsministerium.

IMG_7445.jpg


Transportfirman beklagar sig att transittransporterna på Donau från de nordiska staterna till Bulgarien var totalt "överlastade", och att varorna(bl.a. träprodukter från Sverige) nu sitter fast i Stettins hamn...

...och då är vi tillbaka bland flodminorna - som säkert var en av anledningarna till att flodtransporterna blev fördröjda...

Hans K
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem
Inlägg: 19898
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Flodminor

Inläggav Hans » 31 maj 2017 13:27

Tack han med det trevliga namnet.

Floden var viktig. 1936 fanns 18 företag som opererade
2 862 pråmar och fartyg. Dessutom 111 passagerarbåtar. 1939 transporterades 16 000 000 ton.

Källa: http://www.danubecommission.org/dc/fr/m ... pest-2004/

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem
Inlägg: 19898
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Flodminor

Inläggav Hans » 31 maj 2017 15:13

Han som var chef för Brandenburgarna vid Järnporten hette Oberst Richard Bazing och inte vad Google översatte till.

MVH

Hans

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 41919
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Flodminor

Inläggav varjag » 31 maj 2017 22:54

sveahk skrev:
Minläggningen på Donau, Oder och Elbe var i högsta grad också av oroväckande intresse i Sverige. Sedan början av kriget och till minst hösten 1944 forslades nämligen en hel radda produkter på de floderna upp till Stettin och sedan över till Sverige...och vice versa...


Stettin var Tysklands viktigaste Östersjöhamn då.
Jag har varit där ngra ggr på 50-talet; där fanns massvis med finfina kajmagasin av betong i två våningar med plattformar för lasthantering
kvar sedan den tyska tiden.
Sen polackerna tog över och den blev Szczecin, låg det mesta av detta ''i träda'' tyvärr. Mellan Odermynningen - Swinemünde - staden
ligger en stor ''lagun'' - Stettiner Haff med begränsat vattendjup vilket minskat hamnens betydelse idag.

Det var roligt återse en gammal bekanting -
Schenker Spedition.jpg


som varjag under Hillerströmsåren i Malmö - var agent för :)

Idag är väl Schenker & Co. världens största speditionsfirma !?

Fast numera finns ju inte längre frakt eller spediton - alla tycks bara hantera ''logistik'' :roll:

Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.


Återgå till "Militär teknikhistoria"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster